DC motor hız kontrol sistemlerinin birçok endüstriyel uygulamasında, çoğunlukla oransal-integral-türevsel (PID)
kontrolörler kullanılmaktadır. Bu çalışmada, DC motor hız kontrolünün en uygun PID kontrolör parametreleri,
yani oransal (Kp), integral (Ki) ve türev (Kd) kazançları, etkin ve hızlı bir ayar yöntemi olan böbrek-ilhamlı
algoritma (Kidney-inspired Algorithm - KA) ile belirlenmektedir. Kontrol sisteminin tasarımında, kontrolör
parametrelerinin KA tarafından optimize edilebilmesi için zaman bölgesi tabanlı bir performans ölçütü
kullanılmıştır. Bu amaç fonksiyonu ile önerilen yaklaşımın performansını değerlendirmek için son yıllarda
yayımlanmış gri kurt optimizasyon (Grey Wolf Optimization - GWO) algoritması, istilacı ot optimizasyon
(Invasive Weed Optimization – IWO) algoritması ve stokastik fraktal arama (Stochastic Fractal Search – SFS)
algoritması gibi diğer modern sezgisel-üstü optimizasyon algoritmalarına dayalı yaklaşımlarla karşılaştırmalar
yapılmıştır. Simülasyon sonuçlarından, DC motorun hız kontrolü için tasarlanan KA tabanlı PID (KA-PID)
kontrolörün kapalı çevrim sisteminin aşım, yerleşme zamanı ve yükselme zamanı gibi sistem karakteristiklerini en
az iterasyonla önemli ölçüde iyileştirdiği görülmüştür. KA-PID kontrolör yaklaşımının gürbüzlük analizi de, DC
motor parametrelerindeki değişikliklerle gerçekleştirilmiştir.
DC Motor PID Kontrolör Böbrek-ilhamlı Algoritma Parametre Ayarlaması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |