Üretim işletmelerindeki sipariş kabul prosedürü
ile teslim tarihi belirleme prosedürü,
pazarlama birimi yöneticileri için kritik öneme sahiptir. Üretici
firmalarının müşteri siparişlerine müşterilerin talep ettiği teslim tarihinden
daha erken veya daha geç bir teslim tarihi sunması müşteri ile firma arasında
problem oluşturur. Sipariş kabul süreçlerinin dijital dönüşüme uyarlanması ve
otonom karar veren sistemler ile bu süreçlerin otomatikleştirilmesi sayesinde,
firmalara bu problemlerle başa çıkmanın yanında çeşitli avantajlar da
kazandırılabilir. Bu avantajlardan bazıları; toplam gelirin artması, müşteri
memnuniyetinin artması, işçilik maliyetlerinin azalması ve ilgili kararların
otonom verilmesiyle verimliliğin artması şeklindedir. Yapılan çalışmada sipariş
kabul ve teslim tarihi atama ile ilgili güncel literatür çalışmalarından
bahsedilmiştir. Buna ek olarak Endüstri 4.0 kavramının ortaya çıkışından
itibaren pazarlama karar destek sistemleri ile ilgili yapılan bilimsel
çalışmalar araştırılmış ve bulgular paylaşılmıştır. Devamında, Endüstri 4.0 ve
Pazarlama 4.0 perspektifinde genetik algoritma tabanlı bir pazarlama karar
destek modeli önerilmiştir. Bu karar destek modeliyle, hem işletmelerin
kârlılıkları ve pazar paylarını arttırmaları amaçlanmakta, hem de
kullanıcılardan kaynaklı hataların minimize edilmesi ve iş süreçlerin
otomatikleştirilmesi amaçlanmaktadır. Öncelikle üretim işletmesine gelen
müşteri siparişlerinin belirli bir sayıya veya kapasiteye ulaşıncaya kadar
sanal bir havuzda bekletilmesi tavsiye edilmiştir. Belirlenen koşul
gerçekleştiğinde, müşterilerin sipariş taleplerinin çoklu yöntemlerce
sıralanması ve her yönteme göre yapılan sıralamadan elde edilecek gelirlerin
karşılaştırılması sağlanacaktır. Bu sayede üretim işletmelerinin pazarlama
birimlerine gelen müşteri talepleri belirli kısıt altında bekletilerek hep
birlikte değerlendirilmiş olacaktır. Anlık olarak işletmenin amaçları için
uygun siparişler üretim planlamasına alınarak siparişlerin teslim tarihleri
otomatik olarak hesaplanacak ve müşterilerin onayına sunulacaktır. Sıralama işlemi
bir karar problemi olarak ele alınıp belirli değişken ve katsayılar için anlık
veriler üzerinden çalıştırılacak bir genetik algoritma ile en optimum değerleri
aranacaktır. Bu sayede her zaman mevcut siparişlerden maksimum gelirin elde
edileceği siparişlerin seçilmesi amaçlanmıştır.
Pazarlama Karar Destek Sistemleri Genetik Algoritma Endüstri 4.0 Pazarlama 4.0
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 |