Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, , 407 - 426, 05.06.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.615031

Öz

Kaynakça

  • ReferencesAkboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zekâ [Educational psychology and Multiple Intelligence]. İzmir: Kanyılmaz Printing House.Akran-Koç, S. (2018). 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencilerin biliş ötesi farkındalıklarına etkisi [The effect of the application of layered curriculum on the metacognition awareness of students in the 6th class science and technology lesson]. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 6(1), 1-25. Baş, G. (2011). Çoklu zekâ kuramının öğrenme-öğretme sürecine yansıması [Reflection of Multiple Intelligence theory on the learning-teaching process]. Education in the Light of Science and Mind, 138, 14-28.Başbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi [Effect of project based learning aproach supported by layered curriculum on learning process, opinions of the learners and teachers]. Doctorate Dissertation, Hacettepe University, Ankara, Turkey.Başbay, A. (2010). Basamaklı öğretim programı [Layered Curriculum], Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler [New trends in education] (pp. 245-258). Ankara: Pegem Academy Publishing.Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi [Effects of the layered curriculum teaching method on student’s success, permanence and attitudes in science and technology course]. Master Thesis, Fırat University, Elazığ, Turkey. Bümen, N. (2005). Okulda çoklu zekâ kuramı [Multiple intelligence theory in school]. Ankara: Pegem Academy Publishing.Bümen, N. (2007). Çoklu zekâ kuramı ve eğitim [Multiple Intelligence Theory and education], Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler [New trends in education] (pp. 1-38). Ankara: Pegem Academy Publishing.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods ]. Ankara: Pegem Academy Publishing.Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (9. bs.) [Curriculum development in education from theory to practice (9th ed.). Ankara: Pegem Academy Publishing.Demirel, Ö., Başbay, A. & Erdem, E. (2006). Eğitimde çoklu zekâ “kuram ve uygulama” [Multiple intelligence theory and practice in education]. Ankara: Pegem Academy Publishing. Demirel, Ö., Şahan, H.H., Ekinci, N., Özbay, A.& Begimgil, A. M. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi [Evaluation of the curriculum in terms of process and product]. Journal of National Education, 172, 72-90. Duman, B. & Özçelik, C. (2017). 7. Sınıf Çember ve Daire Konusunda Basamaklı Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Matematik Dersine İlişkin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi [The Effect of Layered Curriculum Use for the 7th Grade Circle and Circular Region Subject on Academic Success and Attitude Towards Mathematics]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 23(111), 51-55. Durusoy, H. (2012). 6. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [The effects of curriculum layered and creative drama methods on 6th grade force and movement unit on student achievement and retention]. Master Thesis, Hacettepe University Ankara, Turkey.Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri [Introduction to Research Methods and Methods in Education: Methodologies of Qualitative, Quantitative and Critical Theory]. Ankara: Anı Publishing.Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. Basic Books Publication.Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri çoklu zekâ kuramı [Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences] (Ebru Kılıç, trans.). İstanbul: Melisa Publishing.Gökçe, O. (2008). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler [Content analysis theoretical and practical knowledge]. Ankara: Siyasal Book Publishing.Gömleksiz, M. N. & Biçer, S.(2012). Fen ve Teknoloji Dersinde basamaklı öğretim programının öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi [Effects of the layered curriculum on student’s success, permanence and attitudes in Science and Technology Course]. International Journal of Human Sciences, (9)2, 1657-1683.Gömleksiz, M. N. & Öner, Ü. (2013). Basamaklı öğretim programının sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effect of stepped curriculum on students' academic achievement and attitudes in social studies course]. Journal of National Education, 43(198), 173-195. Gürel, E. & Tat, M. (2011). Çoklu zekâ kuramı: tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ Yaklaşımına [Multiple Intelligence Theory: From Unitary Intelligence Conception to Multiple Intelligence Approach]. The Journal of International Social Research, 3,(11). 336-356.Ilıman, M. & Evin-Gencel, İ. (2018). İngilizce dersinde basamaklı öğretim programına ilişkin bir eylem araştırması [An action research on layered curriculum in an efl class]. The Ist International Conference on Critical Debates in Social Sciences 05-07 October 2018 (pp.50-59).İzmir Democracy University, Turkey.Maurer, L. A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom. Master Thesis, Michigan State University, Michigan, United States of America.Nunley, K. (2002). Layered curriculum. Morris Publishing. Nunley, K. (1998). An overview of Dr. Kathie Nunley's layered curriculum. Retrieved 7 December 2011 Web: http://help4teachers.com/how.htm. Nunley, K. F. (2003). Layered curriculum brings teachers to tiers. Principal Leadership, 69(1), 31-36.Önel, A. ve Derya Daşcı, A. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının basamaklı öğretim programı uygulamasına ilişkin görüşleri [Views of Science Teacher Candidates Related to Layered Education Curriculum]. Erzincan University Journal of Education Faculty. 20(2), 517-535.Saban, A. (2002). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim [Multiple intelligence theory and education]. Ankara: Nobel Publishing.Sezer, S. (2005). Öğrencinin akademik başarısının belirlenmesinde tamamlayıcı değerlendirme aracı olarak rubrik kullanımı üzerinde bir araştırma [A study on the use of rubrics as a complementary assessment tool in identifying the student’s academic success]. Pamukkale University Faculty of Education Journal, 18, 61-69 Web: Accessed from the http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/1916098105_6 address on March 29, 2012.Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). Sözel yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri [Content analysis and application examples for verbal and written materials]. İstanbul: Epsilon Publishing. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Publishing.Yıldırım, Z. (2016). “Alan ölçme” öğretiminde basamaklı öğretim yönteminin etkisinin incelenmesi [Examining the effect of the layered curriculum method in teaching "Area measurement"]. Doctorate Dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey.Yıldız, M. (2018). İlkokul 4. Sınıf fen bilimleri dersinde yansıtıcı öğretim İle desteklenmiş basamaklı öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi [The effect of layered curriculum supported by reflective teaching on academic achievement and attitude primary school 4th grade science course]. Master Thesis, Bartın University, Bartın, Turkey.Yılmaz F. & Gültekin, M. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Basamaklı Öğretim Programı Uygulamaları. [Applications of Layered Curriculum in Science and Technology Course]. Journal of Computer and Educational Research, 1(1), 27-59.Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları [Applications of layered curriculum in science and technology course]. Doctorate Dissertation, Anadolu University, Eskişehir, Turkey.

Students’ and Teacher’s Views on the Effectiveness of Multiple Intelligences-Assisted Layered Curriculum in the Social Studies Course

Yıl 2020, , 407 - 426, 05.06.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.615031

Öz

The aim of this study is to determine students’ and Social Studies teacher’s views on the effectiveness of multiple intelligences-assisted layered curriculum. Study group includes 14 7th grade students and one Social Studies teacher at a primary school in Elazığ city center during 2010-2011 academic year. The research was conducted based on the “case study" research design, one of the qualitative research designs. As data collecting tool, student and teacher interview form and observation form consisting of open-ended questions were used. Content analysis was used to analyse the data. It was found out that the useful aspects of multiple intelligences-assisted layered curriculum were ‘helping students to learn’, ‘repetition’, ‘motivating to do research’, ‘active participation in class’ and ‘increasing students’ interest’. When choosing an activity, the students paid attention to whether the activities were ‘difficult’, ‘easy’, ‘helpful for students to learn’, ‘interesting’ and ‘related to drawing’. In the process of implementation of the multiple intelligences-assisted layered curriculum, it was found out that the students had difficulty in ‘writing story’, ‘writing essay’, ‘writing poem’, ‘solving test’, ‘drawing map’, and ‘selecting activity’

Kaynakça

  • ReferencesAkboy, R. (2005). Eğitim psikolojisi ve çoklu zekâ [Educational psychology and Multiple Intelligence]. İzmir: Kanyılmaz Printing House.Akran-Koç, S. (2018). 6. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamasının öğrencilerin biliş ötesi farkındalıklarına etkisi [The effect of the application of layered curriculum on the metacognition awareness of students in the 6th class science and technology lesson]. Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction, 6(1), 1-25. Baş, G. (2011). Çoklu zekâ kuramının öğrenme-öğretme sürecine yansıması [Reflection of Multiple Intelligence theory on the learning-teaching process]. Education in the Light of Science and Mind, 138, 14-28.Başbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi [Effect of project based learning aproach supported by layered curriculum on learning process, opinions of the learners and teachers]. Doctorate Dissertation, Hacettepe University, Ankara, Turkey.Başbay, A. (2010). Basamaklı öğretim programı [Layered Curriculum], Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler [New trends in education] (pp. 245-258). Ankara: Pegem Academy Publishing.Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi [Effects of the layered curriculum teaching method on student’s success, permanence and attitudes in science and technology course]. Master Thesis, Fırat University, Elazığ, Turkey. Bümen, N. (2005). Okulda çoklu zekâ kuramı [Multiple intelligence theory in school]. Ankara: Pegem Academy Publishing.Bümen, N. (2007). Çoklu zekâ kuramı ve eğitim [Multiple Intelligence Theory and education], Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler [New trends in education] (pp. 1-38). Ankara: Pegem Academy Publishing.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods ]. Ankara: Pegem Academy Publishing.Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (9. bs.) [Curriculum development in education from theory to practice (9th ed.). Ankara: Pegem Academy Publishing.Demirel, Ö., Başbay, A. & Erdem, E. (2006). Eğitimde çoklu zekâ “kuram ve uygulama” [Multiple intelligence theory and practice in education]. Ankara: Pegem Academy Publishing. Demirel, Ö., Şahan, H.H., Ekinci, N., Özbay, A.& Begimgil, A. M. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi [Evaluation of the curriculum in terms of process and product]. Journal of National Education, 172, 72-90. Duman, B. & Özçelik, C. (2017). 7. Sınıf Çember ve Daire Konusunda Basamaklı Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Matematik Dersine İlişkin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi [The Effect of Layered Curriculum Use for the 7th Grade Circle and Circular Region Subject on Academic Success and Attitude Towards Mathematics]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 23(111), 51-55. Durusoy, H. (2012). 6. sınıf kuvvet ve hareket ünitesinde basamaklı öğretim yöntemi ve yaratıcı drama yönteminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi [The effects of curriculum layered and creative drama methods on 6th grade force and movement unit on student achievement and retention]. Master Thesis, Hacettepe University Ankara, Turkey.Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri [Introduction to Research Methods and Methods in Education: Methodologies of Qualitative, Quantitative and Critical Theory]. Ankara: Anı Publishing.Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. Basic Books Publication.Gardner, H. (2004). Zihin çerçeveleri çoklu zekâ kuramı [Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences] (Ebru Kılıç, trans.). İstanbul: Melisa Publishing.Gökçe, O. (2008). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler [Content analysis theoretical and practical knowledge]. Ankara: Siyasal Book Publishing.Gömleksiz, M. N. & Biçer, S.(2012). Fen ve Teknoloji Dersinde basamaklı öğretim programının öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi [Effects of the layered curriculum on student’s success, permanence and attitudes in Science and Technology Course]. International Journal of Human Sciences, (9)2, 1657-1683.Gömleksiz, M. N. & Öner, Ü. (2013). Basamaklı öğretim programının sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi [The effect of stepped curriculum on students' academic achievement and attitudes in social studies course]. Journal of National Education, 43(198), 173-195. Gürel, E. & Tat, M. (2011). Çoklu zekâ kuramı: tekli zekâ anlayışından çoklu zekâ Yaklaşımına [Multiple Intelligence Theory: From Unitary Intelligence Conception to Multiple Intelligence Approach]. The Journal of International Social Research, 3,(11). 336-356.Ilıman, M. & Evin-Gencel, İ. (2018). İngilizce dersinde basamaklı öğretim programına ilişkin bir eylem araştırması [An action research on layered curriculum in an efl class]. The Ist International Conference on Critical Debates in Social Sciences 05-07 October 2018 (pp.50-59).İzmir Democracy University, Turkey.Maurer, L. A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom. Master Thesis, Michigan State University, Michigan, United States of America.Nunley, K. (2002). Layered curriculum. Morris Publishing. Nunley, K. (1998). An overview of Dr. Kathie Nunley's layered curriculum. Retrieved 7 December 2011 Web: http://help4teachers.com/how.htm. Nunley, K. F. (2003). Layered curriculum brings teachers to tiers. Principal Leadership, 69(1), 31-36.Önel, A. ve Derya Daşcı, A. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının basamaklı öğretim programı uygulamasına ilişkin görüşleri [Views of Science Teacher Candidates Related to Layered Education Curriculum]. Erzincan University Journal of Education Faculty. 20(2), 517-535.Saban, A. (2002). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim [Multiple intelligence theory and education]. Ankara: Nobel Publishing.Sezer, S. (2005). Öğrencinin akademik başarısının belirlenmesinde tamamlayıcı değerlendirme aracı olarak rubrik kullanımı üzerinde bir araştırma [A study on the use of rubrics as a complementary assessment tool in identifying the student’s academic success]. Pamukkale University Faculty of Education Journal, 18, 61-69 Web: Accessed from the http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/1916098105_6 address on March 29, 2012.Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). Sözel yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri [Content analysis and application examples for verbal and written materials]. İstanbul: Epsilon Publishing. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Publishing.Yıldırım, Z. (2016). “Alan ölçme” öğretiminde basamaklı öğretim yönteminin etkisinin incelenmesi [Examining the effect of the layered curriculum method in teaching "Area measurement"]. Doctorate Dissertation, Atatürk University, Erzurum, Turkey.Yıldız, M. (2018). İlkokul 4. Sınıf fen bilimleri dersinde yansıtıcı öğretim İle desteklenmiş basamaklı öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisi [The effect of layered curriculum supported by reflective teaching on academic achievement and attitude primary school 4th grade science course]. Master Thesis, Bartın University, Bartın, Turkey.Yılmaz F. & Gültekin, M. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Basamaklı Öğretim Programı Uygulamaları. [Applications of Layered Curriculum in Science and Technology Course]. Journal of Computer and Educational Research, 1(1), 27-59.Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları [Applications of layered curriculum in science and technology course]. Doctorate Dissertation, Anadolu University, Eskişehir, Turkey.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Sinan Bilgili 0000-0003-3182-3002

Mehmet Nuri Gömleksiz 0000-0002-8268-0163

Ümmühan Öner 0000-0003-2394-0049

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bilgili, A. S., Gömleksiz, M. N., & Öner, Ü. (2020). Students’ and Teacher’s Views on the Effectiveness of Multiple Intelligences-Assisted Layered Curriculum in the Social Studies Course. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 407-426. https://doi.org/10.14686/buefad.615031

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education