Okul yöneticilerinin yönetsel etkililik düzeylerinin okulların örgütsel etkiliklerinin temel belirleyicilerinden biri olduğu düşünülmektedir. Bu amaçla araştırmada; öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulu müdürlerinin etkililikleri belirlemek hedeflenmiştir. Bu Araştırmada, bulgulara ulaşmak için; “Anket Survey” türünde bir betimleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın yöntemi, mevcut durumu tespit etmeyi amaçladığı için tarama modelidir. Araştırmanın çalışma grubunu Konya ilinde görev yapan 112 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunda yer alan öğretmenleri belirlerken görevli oldukları okulda en az bir öğretim yılı çalışmış olmalarına bakılmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla, Tanrıöğen'in (1988,145) Türkçe'ye çevirdiği Washington Müdür Değerlendirme Envanteri kullanılmıştır. Öğretmenler okul yöneticilerinin 17 madde bulunan “teknik beceriler” boyutunda X = 4.42 aritmetik ortalama ile “her zaman”, 19 madde bulunan “İnsan İlişkileri Becerileri” boyutunda X = 4,48 aritmetik ortalama ile “her zaman” ve 21 madde bulunan “Kavramsal Beceriler” boyutunda X = 4,31 aritmetik ortalama ile yine “her zaman” düzeyinde etkili oldukları görüşündedirler.
The aim of this research is; after learning teachers’ perceptions about primary and
elementary school administrators’ effectiveness, determining, making comments and suggestions about
it. To achieve these goals, the following questions will be answered. This research is a descriptive study
to determine the current situation. Survey method was used and research was carried out by the data
based on surveys. Teachers, who are working in Konya Primary School’s management in 2012/2013
academic year, created the working part of the research. Working part of this descriptive research was
created by 112 teachers who are working in Konya Primary and elemantary school and they participated
as volunteers. Teachers who had worked in their school at least for one year were chosen for this
working part The following results are obtained at the end of the research including teachers’ opinions
about the elementary school administrators' levels of managerial effectiveness: Primary and elementary
school administrators are always effective in the cases of technical skills, human relations skills and
conceptual skill. So we can say that primary and elementary school administrators are effective.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education