Bu çalışmada, öğrenciler için Bilimsel Alan Gezisi Tutum Ölçeği’nin (BAGTÖ) Türkiye’de
kullanımı amacıyla adaptasyon çalışması yapılmıştır. Araştırmada, ölçüt örnekleme metoduna göre 2011-
2012 öğretim yılında Zonguldak İli Ereğli İlçesi’ nde en fazla alan gezisi yapan okulları belirlenmiştir. Bu
okullarda öğrenim gören 317 öğrenciye anket uygulanmıştırr. Veriler kişisel bilgi formu ve öğrenciler için
BAGTÖ kullanılarak toplanmıştır. BAGTÖ geçerliliği ile ilgili olarak dil, içerik ve yapı geçerliliği
araştırılmıştır. Üç fen eğitimcisinden içerik geçerliliği ile ilgili görüş alınmıştır. İç tutarlılık Cronbach α
katsayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Ölçeğin Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile geçerliliği incelenmiştir.
DFA bulguları orijinal çalışmayı destekler niteliktedir. BAGTÖ Türkçe versiyonunun özellikleri,
Türkiye’deki ortaokul ve lise öğrencilerinin alan gezisine ilişkin tutumlarını ölçmek için uygundur.
This research was performed to adapt the Students’ Attitude Scale towards Scientific
Field Trips (SASSFT) in Turkey. In this study, schools were determined according to sampling criterion
methods which mostly arranged the field trips in Eregli town of Zonguldak city at 2011-2012 educational
term. SASSFT was conducted to 317 students who enrolled these schools. The data were collected by
demographic form and SASSFT. In terms of validity of the SASSFT, language, content and structure
validity was investigated. Views of three science lecturers were taken about content validity and
structural validity was done. Regarding the scale structural validity, internal consistency was examined.
Reliability internal consistency coefficient of the scale was found to be α=0.88. Structural validity was
investigated with confirmatory factor analysis (CFA). The fit indices were deemed satisfactory as original
scale. Therefore, the psychometric properties of the Turkish version of ASSFT were satisfactory and can
be used to measure Turkish secondary and high school students’ attitude towards scientific field trips.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education