Lineer cebir ile ilgili ders kitaplarının ele alındığı bu araştırmada 1977-2010 tarihleri arasında
Türkçe’ye çevrilmiş ve Türkçe yazılmış kitaplardan oluşan toplam 20 kitap incelenmiştir. Bu lineer cebir ders
kitapları, öğrenmeye rehberlik eden öğretici unsurları içerme açısından ele alınmıştır. Buna yönelik olarak
kitaplar lineer cebir bilgi yapısına uygun öğretici unsurları dikkate alan bazı temalar boyutunda incelenmiştir.
Bu temalar önsöz için; genel tanıtım, yönerge, güdüleyici unsurlar, içindekiler kısmı için; içerik sırası, bölümler
için; güdüleyici unsurlar, sunum şekli ve pedagoji şeklindedir. Belirtilen bu temalar çalışmada kendi içlerinde
daha özel kategorilere ayrılmış ve bunlar; kitapların önsözleri ve içindekiler kısmından başlanılarak elementer
lineer cebir konuları olarak anılan; lineer denklem sistemleri, matrisler, determinantlar, vektör uzayları, lineer
dönüşümler, özdeğerler ve özvektörler kısımlarında incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı
kullanılmış olup veriler doküman incelemesi yapılarak toplanmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Betimsel
analiz için yukarıda belirtilen temalar, literatürde ki lineer cebir öğrenimi-öğretimi çalışmaları dikkate alınarak
belirlenmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular, lineer cebir ders kitaplarının genelde bilgi aktarmaya
dayalı hazırlandığını, kitaplarda öğretici unsurlara çok az yer verildiğini ve genellikle formalizme bağlı
kalındığını işaret etmektedir
Lineer cebir ders kitabı lineer cebir öğrenimi Lineer cebir öğretimi öğretici unsurlar.
In this study in which the coursebooks an linear algebra are evaluated, 20 books that have
been translated into Turkish or written in Turkish between the years 1977-2010 were analyzed. For this, the
textbooks were evaluated with respect to some themes that take account of the instructive factors suitable to
the nature of linear algebra knowledge. These themes are, for the preface, a general introduction,
instructions, and motivating factors; for the list of contents, sequence of the contents; for the chapters,
motivating factors, the way of presentation, and pedagogy. The themes mentioned were also grouped into
more specific categories: and, they were evaluated, starting from the prefaces and contents of the textbooks,
in the chapters of linear equation systems, matrices, determinants, vector spaces, linear transforms,
eigenvalues and eigenvectors, which are regarded as the elementary linear algebra subjects. In the study a
qualitative approach was adopted and the data were collected through a document analysis and descriptively
analyzed. For the descriptive analysis, the subjects given above were determined considering the studies on
linear algebra learning and teaching. The findings obtained through this study indicate that linear algebra
textbooks are prepared on the basis of conveying knowledge, involve instructive factors only to a very small
extent, and the generally rely on formalism.
Linear algebra textbook linear algebra learning linear algebra teaching instructive factors
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education