Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler her gün yeni bir ürünle tanışmamızı
sağlamaktadır. Kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanan bu ürünler, bir taraftan İnsanların
yaşamlarını kolaylaştırmakta bir taraftan da günlük kullanımdaki araçların eskimesine neden olmaktadır. Bu
süreçte bilgisayarların önemi giderek artmakta, günün her dakikasında ulaşılabilen araçlar haline gelmektedir.
Böylece insanlar günlük yaşamdaki çeşitli işleri bilgisayarla gerçekleştirmektedir. Müzik dinleme, film
seyretme, fotoğraf çekmegibi birçok işlem farklı araç gerece ihtiyaç duyulmadan bilgisayarla yürütülmektedir.
Kitap okuma da bu işlemlerden biri olmaktadır. Kitap okuma alışkanlığı kağıt kitaptan elektronik kitaba doğru
ilerlemektedir. Bu amaçla geliştirilen elektronik kitaplar her yerde kullanılmaya başlanmıştır. Ülkemizde Fatih
projesiylebirlikte öğrenciler e-kitaplarla tanışmışlardır.
Elektronik kitaplar öğrenciye çeşitli yararlar sunmaktadır. Bunlar güncelleme, taşınabilme, basım,
dağıtım, erişim ve arşivleme kolaylığı ile e-kitap okumak için kullanılan yazılımların sağladığı metinsel işlemleri
yapabilme ile çoklu ortam desteği olmaktadır. Bunun yanında bazı alışkanlıklar, okuma zorluğu, farklı
konularda ve yeterli sayıda e-kitap olmaması, e-kitap okumada yardımcı ekipmana ihtiyaç duyulması,
bireylerin teknolojik araçları ve yazılımları kullanmadaki beceri yetersizlikleri ve uygun hazırlanmayan ekitaplar
da kullanımı sınırlandırmaktadır. Bu çalışmada e-kitapların eğitim ortamında kullanılmasına ilişkin bazı
araştırmalardan elde edilen sonuçlarınbir değerlendirilmesi yapılmıştır.
e-kitap eğitimde e-kitap kullanılması e-kitapların üstün yönleri e-kitapların sınırlılıkları.
The rapid developments in information and communication technologies to meet every
day provide us with a new product. These products, designed to meet the needs of users, on the one hand
facilitate people's lives, on the one hand causes aging of vehicles in daily use. In this process the increasing
importance of computers, those are becoming accessible tools every minute of the day. So people perform
various tasks in daily life with a computer. The many different processes such as listening to music, watching
films, photographing has become done with computers without the need for tools. One of these processes is
reading a book. Habit of reading abook is moving towards electronic books than paper books. Electronic
books, developed for this purpose, have been used in everywhere. In our country, with the Fatih Project
students are acquainted with e-books.
Electronic books offer several benefits to students. Ease of update, can be moved, printing,
distribution, access and archiving, and provided by the software used to read e-books to make the textual
operations and multi-media support are the advantages of e-books. Moreover, some habits, reading
difficulties, lack of different issues and a sufficient number of e-books, the auxiliary equipment is neededfor ebook reading, the lack of skills of individuals to use of technological tools and software and the not proper
preparation of e- books are limits the use of e- books. In this study, some research results obtained from
relates to the use of e-books in an educational environment, was evaluated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education