The teaching styles that
teachers have are, influence the modes of presentation of information, the
communication of students, and the way in which classroom and classroom
activities are arranged. In this context,
it is thought that the examination of
teaching styles of teachers regarding
various variables will contribute to the field. From this point of view, it was
aimed to determine whether the teaching styles of teachers differ according to
gender, branch, educational status, type of school, place of school, professional
seniority and average classroom size of the teachers in this study. In the
study, a simple case causal-comparative pattern was
used from quantitative research designs. The data were obtained from 248 teachers working in the
province of Kırklareli in the academic year of 2016-2017. "CORD Teaching
Styles Inventory" was used as data collection tool in the research. As a result of the research, it was concluded that the
teaching styles of the teachers did not make a meaningful difference compared
to the gender, branch, educational status, the type of school, the settlement
where the school was located, professional seniority and classroom size are
variables that make a difference in teaching style preferences of teachers.
Öğretmenlerin sahip oldukları öğretme stilleri bilgiyi sunuş tarzlarını,
öğrencilerle iletişimlerini, sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikleri düzenleme biçimlerini
etkilemektedir. Bu bağlamda öğretmenlerin öğretme stillerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesinin alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu düşünceden hareketle bu araştırmada öğretmenlerin öğretme stillerinin
cinsiyet, branş, eğitim durumu, görev yapılan okul türü, okulun bulunduğu
yerleşim birimi, mesleki kıdem ve öğretmenlerin görev yaptıkları okullardaki
ortalama sınıf mevcudu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden basit
durum nedensel-karşılaştırmalı desen kullanılmıştır. Veriler 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Kırklareli ilinde görev yapan 248 öğretmenden elde
edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Center for Occupational Research and Development (CORD)
Öğretme Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin
öğretim stillerinin cinsiyet, branş, eğitim durumu, görev yapılan okul türü,
okulun bulunduğu yerleşim birimine göre anlamlı bir fark göstermediği, mesleki
kıdem ve sınıf mevcutlarının ise öğretmenlerin öğretim stilleri tercihlerinde
fark yaratan değişkenler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education