The aim of this study is to determine the opinions
of teachers about Turkish Language Arts Curriculum. The study was limited to
1981 Basic Education Schools Turkish Language Arts Curriculum (6-8), 2006
Primary Turkish Language Arts Curriculum (6-8) and 2017 Turkish Language Arts
Curriculum (1-8). Semi-structured interopinion form was used as data collection
tool in the study, which was designed with case study, one of the qualitative
research methods. The participants of the study are Turkish language arts
teachers. The study was conducted with a total of 90 teachers. Content analysis
technique was used to analyze the data. In the research, Turkish language arts
teachers presented their opinions about the programs. They presented their opinions and made comparisons
between previous and subsequent programs. In addition, important findings have
been reached regarding the competence of teachers towards the purpose of the
programs. As a result of the study, it was determined that there are differences
between the three generations of Turkish language arts teachers in terms of
being effective in the teaching process. On the other hand, the common point
for all three generations was that they have not aware of the innovations
introduced by the programs. For this reason, it can be said that unless the
competencies of Turkish language arts teachers are increased, the innovations
brought with the programs cannot reach their goals.
Basic Education Schools Turkish Language Arts Curriculum (1981) Primary Turkish Language Arts Curriculum (2006) Turkish Language Arts Curriculum (2018) Teacher’s Opinion
Bu çalışmanın amacı, Türkçe
dersi öğretim programlarına yönelik öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir.
Çalışma, 1981 Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programı (6-8), 2006
İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (6-8) ve 2017 yılında uygulanmaya
başlayan Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8) ile sınırlandırılmıştır. Nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile desenlenen araştırmada veri
toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını, Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma
toplam 90 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veriler analiz edilirken içerik
analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmenleri,
programlarla ilgili görüşlerini sunmuştur. Görüşlerini sunarken önceki ve
sonraki programlar arasında karşılaştırmalar yapmıştır. Ayrıca öğretmenlerin
programların amacına yönelik yeterlikleri konusunda da önemli bulgulara
ulaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda, üç kuşak Türkçe öğretmenleri arasında
öğretim sürecinde etkin olma açısından farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Öte
yandan her üç kuşak için ortak nokta olarak programlarla getirilen yenilikler
konusunda farkındalık sahibi olmamaları gösterilebilir. Bu sebeple Türkçe
öğretmenlerinin yeterlikleri arttırılmadıkça programlarla getirilen
yeniliklerin amacına ulaşamayacağı söylenebilir.
Temel Eğitim Okulları Türkçe Eğitim Programı (1981) İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (2006) Türkçe Dersi Öğretim Programı (2018) Öğretmen Görüşleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education