Bu çalışmanın amacı üstün
zekalı öğrencilerin STEM tutum ve epistemolojik inanç arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda STEM (bilim, teknoloji, mühendislik,
matematik) alanlarına yönelik tutum ve epistemolojik inanç düzeyi; STEM tutum
boyutlarını oluşturan, fen, matematik, mühendislik-teknoloji, 21.yy becerileri
ve epistemolojik inanç boyutların otorite ve doğruluk, bilgi üretme süreci,
bilginin kaynağı, akıl yürütme, bilginin değişirliği boyutlarında farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020
eğitim-öğretim yılı bahar döneminde iki bilim ve sanat merkezine devam etmekte
olan toplam 105 üstün zekalı öğrenci oluşturmuştur. Nicel araştırma
yöntemlerimden betimsel tarama modelinin kullanldığı bu araştırmada verilerin
çözümlenmesi için non-parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üstün zakalı öğrencilerin;
otorite ve doğruluk ve bilginin kaynağı alt boyutunda geleneksel, bilgi üretme
süreci, akıl yürütme, bilginin değişirliği gelişmiş (çağdaş) düzeyde bilimsel
epistemolojik inanca sahip oldukları görülmektedir. STEM tutumlarından matematik
ve fen boyutlarında düşük ortalamalar sahip olduğu görülmüştür.
Bilimsel Epistemolojik İnanç STEM Tutum Üstün Zekâlı Öğrenciler
The aim of this study is to analyze the relationship
between STEM attitudes and epistemological beliefs of gifted students. For this purpose, the level of epistemological beliefs
and attitudes towards STEM fields has been examined in the study. Also, some
examinations have been made in order to find out whether the dimensions of STEM
attitude ‘’science, mathematics, engineering-technology, 21st century skills’’
and epistemological belief differ from each other within the dimensions of
authority and accuracy, information generation, source of information,
reasoning and variance of information. The sample
of the study consists of totally 105 gifted students who have attended in two
different science and art centers .In this study; descriptive scanning model,
which is one of the quantitative research methods, and non-parametric tests
have been used for the analysis of the data obtained.
As a result of the study, it has been observed that students with superior
intelligence have a scientific epistemological belief at an advanced
(contemporary) level of information generation, reasoning and variance of information,
while they have a traditional epistemological belief in the sub-dimensions of
authority-accuracy and source of information, As for the STEM attitudes, it has
been found out that they have low averages in the dimensions of math and
science.
Scientific Epistemological Belief STEM Attitude Gifted Students
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education