Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Direnç Davranışları Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 564 - 576, 05.10.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.685056

Öz

Destekleyen Kurum

Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

SBA-2018-10009

Teşekkür

Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimine projemize yaptığı katkılardan dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Abowitz, K. K. (2000) A pragmatist revisioning of resistance theory. American Educational Research Journal, 37 (4), 877-907 .
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual differences, 42(5), 815-824.
  • Başar, H. (1991). Sınıf yönetimi (3.bs.) [Classroom management]. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı [Factor analysis: Basic concepts and their usage within scale development]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32. 470-483
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (2 bs.) [Data analysis handbook for social sciences]. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences: SPSS and LISREL applications]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Downing, S. M. (2004). Reliability: on the reproducibility of assessment data. Medical education, 38(9), 1006-1012.
  • Erickson, F. (1984). School literacy, reasoning and civility: an anthropologist’s perspective. Review of Educational Research, 54, 542- 546.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında karşılaşılan sorunlar [The problems encountered in scale development and adaptation studies]. Türk Psikoloji Bülteni, 13 (40), 17-25.
  • Gorsuch, R. L. (1997) Exploratory Factor Analysis: Its Role in Item Analysis. Journal of Personality Assessment, 68 (3), 532-560, DOI: 10.1207/s15327752jpa6803_5
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu [Guide for developing and adapting measuring instruments in psychology] . Türk Psikoloji Yazıları, 19 (38), 104-112.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York: Oxford University Press, Inc.
  • Hendrickson, K., A. (2012). Student resistance to schooling: Disconnections with education in rural appalachia. The High School Journal, 95 (4), 37-49.
  • Hooper, D., Coughlan, J., Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Scientific Software International.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.). (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri(4.bs.) [SPSS applied multivariate statistical technics]. Ankara: Asil Yayın dağıtım.
  • Karakoç, F. Y. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler [Basic principles of scale development]. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49.
  • Kearney, P. & Plax, T., G. (1991). Student resistance to control. In V. P. Richmond & J. C Mc Croskey (Eds.), Power in the Classroom (pp.85-100). Routledge:New York.
  • McLaren, P. (1985). The ritual dimensions of resistance: Clowning and symbolic inversion. The Journal of Education, 167 (2), 84-97.
  • Nayır, F. (2013). “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeğinin” kısa form geçerlik güvenirlik çalışması [Perceived Organizational Support Scale- short form validity-reliability study] . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 89-106.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Pallant, J.(2001). SPSS survival manuel: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (Version 10). NSW, Australia: Allen & Unwin.
  • Özabacı, N. (2011). Ilişki Niteliği Ölçeği'nin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Turkish adaption of The Relationship Quality Scale] . Eğitim ve Bilim, 36 (162), 159-167.
  • Sarı, M. (2018). Development of a Teacher Scale to Measure Presence and Frequency of Students' Resistance Behaviors. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 226-234.
  • Scherer, R. F., Wiebe, F. A., Luther, D. C., & Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770.
  • Seidel, S. B. & Tanner, K. D. (2013). “What if students revolt?”—Considering Student Resistance: Origins, Options, and Opportunities for Investigation. CBE—Life Sciences Education, 12, 586–595.
  • Sever, D. (2018). University Students' Resistance Behaviors: Sample of Anadolu University. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9(2).
  • Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences (5th ed.). New York: Routledge, Taylor & Francis Group
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar [Structural equation modeling: Basic concepts and applications]. Türk Psikoloji Yazıları. 3 (6). 49-74.
  • Şahin, M. G., & Boztunç-Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması [Scale development process in educational field: A content analysis research]. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 191-199.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statististics. Allyn &Bacon A Pearson Education Company: Boston.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi [Measurement of attitudes and data analysis with SPSS]. Ankara, Turkey: Nobel.
  • Tezbaşaran, A.A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu [Guide for Likert scale development]. Ankara, Türk Psikoloji Derneği Yayınları
  • Yüksel, S . (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretme-öğrenme süreçlerine yönelik direnç davranışları [Resistance behaviors of educational faculty students regarding teaching-learning processes]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3), 341-354. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/tebd/issue/26127/275217
  • Zhang, Q. , Zhang, J. & Castelluccio, A-A. (2011). A Cross-Cultural Investigation of Student Resistance in College Classrooms: The Effects of Teacher Misbehaviors and Credibility, Communication Quarterly, 59 (4), 450-464, DOI: 10.1080/01463373.2011.597287

A Scale Development Study on Middle School Students’ Resistance Behaviors

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 564 - 576, 05.10.2020
https://doi.org/10.14686/buefad.685056

Öz

It is vital to detect the students’ behaviors could adversely effect the flow of learning process. Resistance behaviors are among them. It is important to determine these behaviors without mixing them with other behaviors however the number of the related studies is restricted. Therefore, it was thought that developing a scale for determining the students’ resistance behaviors could contribute to the literature. Accordingly, the aim of the study was to develop this scale. The sample of the research consisted of 1082 middle school students in central towns of Adana within 2017-2018 Education Year. Through the development of Students’ Resistance Behaviors Scale-Student Form (SRBS-S), exploratory, confirmatory factor analyses and reliability analyses were conducted. At the end of the analyses a scale of 34 items and four dimensions was developed and the Cronbach Alpha values for these dimensions and the whole scale were between .78 and .90. Consequently, SRBS-S was found to be a reliable scale to be used to determine students’ resistance behaviors.

Proje Numarası

SBA-2018-10009

Kaynakça

  • Abowitz, K. K. (2000) A pragmatist revisioning of resistance theory. American Educational Research Journal, 37 (4), 877-907 .
  • Barrett, P. (2007). Structural equation modelling: Adjudging model fit. Personality and Individual differences, 42(5), 815-824.
  • Başar, H. (1991). Sınıf yönetimi (3.bs.) [Classroom management]. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı [Factor analysis: Basic concepts and their usage within scale development]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 32. 470-483
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (2 bs.) [Data analysis handbook for social sciences]. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences: SPSS and LISREL applications]. Ankara: Pegem Akademi.
  • Downing, S. M. (2004). Reliability: on the reproducibility of assessment data. Medical education, 38(9), 1006-1012.
  • Erickson, F. (1984). School literacy, reasoning and civility: an anthropologist’s perspective. Review of Educational Research, 54, 542- 546.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında karşılaşılan sorunlar [The problems encountered in scale development and adaptation studies]. Türk Psikoloji Bülteni, 13 (40), 17-25.
  • Gorsuch, R. L. (1997) Exploratory Factor Analysis: Its Role in Item Analysis. Journal of Personality Assessment, 68 (3), 532-560, DOI: 10.1207/s15327752jpa6803_5
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu [Guide for developing and adapting measuring instruments in psychology] . Türk Psikoloji Yazıları, 19 (38), 104-112.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York: Oxford University Press, Inc.
  • Hendrickson, K., A. (2012). Student resistance to schooling: Disconnections with education in rural appalachia. The High School Journal, 95 (4), 37-49.
  • Hooper, D., Coughlan, J., Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Scientific Software International.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.). (2009). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri(4.bs.) [SPSS applied multivariate statistical technics]. Ankara: Asil Yayın dağıtım.
  • Karakoç, F. Y. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler [Basic principles of scale development]. Tıp Eğitimi Dünyası, 40, 39-49.
  • Kearney, P. & Plax, T., G. (1991). Student resistance to control. In V. P. Richmond & J. C Mc Croskey (Eds.), Power in the Classroom (pp.85-100). Routledge:New York.
  • McLaren, P. (1985). The ritual dimensions of resistance: Clowning and symbolic inversion. The Journal of Education, 167 (2), 84-97.
  • Nayır, F. (2013). “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeğinin” kısa form geçerlik güvenirlik çalışması [Perceived Organizational Support Scale- short form validity-reliability study] . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 89-106.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Pallant, J.(2001). SPSS survival manuel: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (Version 10). NSW, Australia: Allen & Unwin.
  • Özabacı, N. (2011). Ilişki Niteliği Ölçeği'nin türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması [Turkish adaption of The Relationship Quality Scale] . Eğitim ve Bilim, 36 (162), 159-167.
  • Sarı, M. (2018). Development of a Teacher Scale to Measure Presence and Frequency of Students' Resistance Behaviors. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 226-234.
  • Scherer, R. F., Wiebe, F. A., Luther, D. C., & Adams, J. S. (1988). Dimensionality of coping: Factor stability using the ways of coping questionnaire. Psychological Reports, 62(3), 763-770.
  • Seidel, S. B. & Tanner, K. D. (2013). “What if students revolt?”—Considering Student Resistance: Origins, Options, and Opportunities for Investigation. CBE—Life Sciences Education, 12, 586–595.
  • Sever, D. (2018). University Students' Resistance Behaviors: Sample of Anadolu University. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9(2).
  • Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences (5th ed.). New York: Routledge, Taylor & Francis Group
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar [Structural equation modeling: Basic concepts and applications]. Türk Psikoloji Yazıları. 3 (6). 49-74.
  • Şahin, M. G., & Boztunç-Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması [Scale development process in educational field: A content analysis research]. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (1), 191-199.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statististics. Allyn &Bacon A Pearson Education Company: Boston.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi [Measurement of attitudes and data analysis with SPSS]. Ankara, Turkey: Nobel.
  • Tezbaşaran, A.A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu [Guide for Likert scale development]. Ankara, Türk Psikoloji Derneği Yayınları
  • Yüksel, S . (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretme-öğrenme süreçlerine yönelik direnç davranışları [Resistance behaviors of educational faculty students regarding teaching-learning processes]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (3), 341-354. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/tebd/issue/26127/275217
  • Zhang, Q. , Zhang, J. & Castelluccio, A-A. (2011). A Cross-Cultural Investigation of Student Resistance in College Classrooms: The Effects of Teacher Misbehaviors and Credibility, Communication Quarterly, 59 (4), 450-464, DOI: 10.1080/01463373.2011.597287
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ece Yolcu 0000-0003-4266-7957

Mediha Sarı 0000-0002-1663-648X

Proje Numarası SBA-2018-10009
Yayımlanma Tarihi 5 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yolcu, E., & Sarı, M. (2020). A Scale Development Study on Middle School Students’ Resistance Behaviors. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(3), 564-576. https://doi.org/10.14686/buefad.685056

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education