The purpose of this research is to adapt the Teaching Style for Successful Intelligence Questionnaire (TSI-Q) developed by Paloş and Maricutoui (2006) to Turkish. The research was carried out on three separate groups consisting of 305 high school teachers. In the linguistic equivalence study, it was obtained that there were strong, positive, and significant correlations between responses of the participants to the English and Turkish forms of the scale. The construct validity of the TSI-Q’s Turkish form was tested by means of exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). According to the results of EFA, a four-factor structure explaining 61% of the total variance was parallel to the original form of the scale. The fit indices reported in CFA were ratified in this four-factor structure. The emerging factors were named as memory, analytical thinking, reproductive thinking, and practical thinking as in the original form of the scale. Within the scope of the reliability, Cronbach's alpha internal consistency coefficient of the TSI-Q was detected as .95. The item analysis result revealed that item-total correlations were over the threshold value of .30. All these results suggest that the Turkish form of the TSI-Q provides valid and reliable measurements, and it can be used to measure teaching style based on the successful intelligence of teachers.
Bu araştırmada Paloş ve Maricutoui (2006) tarafından geliştirilen Başarılı Zekaya Dayalı Öğretme Stili Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması amaçlanmaktadır. Araştırma ortaöğretim kademesinde görevli 305 öğretmenden oluşan üç çalışma grubu üzerinde yürütülmüştür. Dilsel eşdeğerlik çalışmasında katılımcıların BZÖSÖ’nün Türkçe ve İngilizce formuna verdikleri cevaplar arasında pozitif yönlü, güçlü ve anlamlı korelasyonlar tespit edilmiştir. BZÖSÖ’nün Türkçe formunun yapı geçerliği açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanarak test edilmiştir. AFA’da toplam varyansın %61’ini açıklayan ve ölçeğin orijinal formuyla paralellik gösteren dört faktörlü bir yapı elde edilmiştir. DFA’da rapor edilen uyum indeks bu yapıyı doğrulamıştır. Faktör analizi sonucunda ortaya çıkan boyutlar, ölçeğin orijinal formundaki gibi, hafıza, analitik düşünme, yaratıcı düşünme ve uygulamalı düşünme olarak adlandırılmıştır. Güvenirlik çalışması çerçevesinde, BZÖSÖ’nün geneli için hesaplanan Cronbach-alfa iç tutarlılık katsayısı .95 olarak saptanmıştır. Madde analizi sonuçları, madde korelasyonlarının BZÖSÖ’deki tüm maddeler için .30 eşik değerinin üzerinde olduğunu göstermiştir. Araştırmaya ilişkin bu sonuçlar, ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir ölçümler sağladığını ve öğretmenlerin başarılı zekaya dayalı öğretim stillerini ölçmek için kullanılabileceğini ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education