Bu çalışma, mentor ve menti arasındaki ilişkide mentorun tutum ve davranışlarını mentee perspektifinden incelemeyi amaçlamıştır. Katılımcılar, Eğitim Bilimleri Enstitüsü veya Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne kayıtlı altı doktora öğrencisidir. Katılımcı seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu, verilerin analizinde ise tematik analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcılar mentorlarıyla ilişkilerinde özerklik, rehberlik, zaman ayırma, bilgi ve deneyim paylaşımı, adil olma ve gizliliğin önemini belirtmişlerdir. Ayrıca mentor ve mentee arasındaki ilişkinin kariyer gelişimi için çok önemli olduğu ve mentorun önemli bir rol model olduğu ortaya çıkmıştır. Bir diğer kritik bulgu da, mentör süreci tamamlamayı tercih ettiği için olumsuz konuların (yani mentor rolleri yerine getiremeyebileceği) göz ardı edilmesidir. Mentor-mentee ilişkisinde etik faktörlerin dikkate alınması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu, mentor ve menti arasındaki sorunları çözebilir ve daha karmaşık sorunların ortaya çıkmasını önleyebilir.
This study aimed to examine the mentor’s attitudes and behaviors in term of ethics in the relationship between mentor and mentee through mentee’s perspective. The participants consisted of six doctorate students enrolled at the Institute of Educational Sciences or the Institute of Social Sciences. The criterion sampling method was used for participant selection. Semi-structured interview form was used to collect data and thematic analysis method was performed in data analysis. According to the findings, the participants stated the importance of autonomy, guidance, time allocation, sharing knowledge and experience, being fair, and confidentiality in the relationship with their mentors. Also, it was revealed that the relationship between mentor and mentee is very important for career development and mentor is an important role-model. Another critical finding is that negative issues (i.e., mentor may not perform roles) are ignored since the mentee prefers to complete the process. It is concluded that ethical factors should be taken into account in the mentor-mentee relationship. This may solve the issues between mentor and mentee and prevent more complicated issues to arise.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 18, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education