Today, individual well-being studies point to childhood experiences and focus on concepts such as self-regulation, self-awareness, compassion and self-compassion. The aim of this study is to develop a measurement tool to determine the level of self-compassion in early childhood. The study was designed in the survey model, one of the quantitative research methods. The study group consisted of 509 parents of 48-72-month-old children attending official kindergartens and preschools in the central districts of Ankara province, selected by random sampling method. The 64-item item pool developed for the measurement tool was reduced to 47 items with expert opinions. As a result of the pilot study with 5 parents, the statements were edited and the scale was finalized. The 47-item form was administered to 309 parents, and 27 items were removed from the form as a result of exploratory factor analysis. The factor loadings of the remaining items ranged between .48 and .84 and these items formed a 4-dimensional structure. The new form was reapplied to 200 parents and confirmatory factor analysis was conducted with the data. As a result of the analysis, it was seen that the item factor loadings were between 0.435 and 0.833, x2 / sd (2.05) value was below 5, RMSEA (0.07) value was below 0.08, CFI (0.90) and TLI (0.89) values were acceptable and the 4-factor structure was confirmed. The Cronbach Alpha coefficients of the sub-dimensions were calculated as 0.745; 0.731; 0.742; 0.784 and Pearson coefficient r=0.53 for the test-retest application. Based on the data, it can be said that the scale consisting of 20 items and 4 sub-dimensions has a valid and reliable structure.
Günümüzde bireysel refah ve iyi oluş çalışmaları çocukluk deneyimlerini işaret etmekte ve öz düzenleme, öz farkındalık, şefkat ve öz şefkat gibi kavramlara odaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı erken çocuklukta öz şefkat düzeyini belirlemek üzere bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde tasarlanmıştır. Ankara ili merkez ilçelerinde yer alan resmi anaokulları ve anasınıflarına devam eden 48-72 aylık çocuklardan tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 509 çocuğun ebeveyni çalışma grubunu oluşturmaktadır. Ölçme aracı için geliştirilen 64 maddelik madde havuzu uzman görüşleri ile 47 maddeye düşürülmüştür. 5 ebeveyn ile yapılan pilot uygulama sonucunda ifadeler düzenlenerek ölçek son halini almıştır. 47 maddelik form 309 ebeveyne uygulanmış, açımlayıcı faktör analizi sonucunda 27 madde formdan çıkarılmıştır. Kalan maddelere ait faktör yükleri ,48 ile ,84 arasında değişmekte ve bu maddeler 4 boyutlu bir yapı oluşturmaktadır. Oluşan yeni form 200 ebeveyne yeniden uygulanmış, veriler ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda madde faktör yüklerinin 0,435 ilâ 0,833 arasında, x2 / sd (2,05) değerinin 5’in altında, RMSEA (0,07) değerinin 0,08’in altında, CFI (0,90) ve TLI (0,89) değerlerinin kabul edilebilir durumda olduğu ve 4 faktörlü yapının doğrulandığı görülmüştür. Alt boyutlara ait Cronbach Alpha kat sayıları sırasıyla 0,745; 0,731; 0,742; 0,784 ve test tekrar test uygulamasına ilişkin Pearson katsayısı r=0,53 olarak hesaplanmıştır. Verilere dayalı olarak 20 madde ve 4 alt boyuttan oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir yapıya sahip olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Temel Eğitim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education