Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Relationship Between Social Emotional Adaptation and Competition Types of Children Aged 60-72 Months

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 265 - 278, 29.01.2025

Abstract

Social emotional development plays a crucial role in individual’s life. Social emotional adaptation and a positive feeling of competition are elements of social emotional development which intensively progresses in early ages. The purpose of this study is to analyze the relationship among social emotional adaptation and competition types of 60-72 months old children. In this study, the survey model was applied, and sample was selected via convenience sampling. 110 children who attend preschool education institution in 2018-2019 academic year participated in this research after “Participation Approval Form” were obtained. “Marmara Social Emotional Adaptation Scale” and “Preschool Competition Questionnaire” were data collection tools. After the convenient statistical tests were performed, a statistically significant relationship among social emotional adaptation and competition types of children has been explored. Additionally, significant relationship has been observed in social emotional adaptation with regards to gender and mother’s educational background variables, and significant relationship has been found in competition types with regards to mother’s and father’s educational background variables. Recommendations were provided for preschool teacher and further research.

References

  • Alwaely, S. A., Yousif, N. B. A., & Mikhaylov, A. (2021). Emotional development in preschoolers and socialization. Early Child Development and Care, 191(16) 2484-2493. doi:10.1080/03004430.2020.1717480
  • Arabacıoğlu, B., & Bağçeli-Kahraman, P. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyleri ve ebeveyn tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 175-192.
  • Ames, C., Ames, R. & Felker, D. W. (1977). Effects of competitive reward structure and valence of outcome on children’s achievement attributions. Journal of Educational Psychology, 69(1), 1-8. https://doi.org/10.1037/0022-0663.69.1.1
  • Aydın, A. (2018). 5-6 yaş okul öncesi eğitimi alan çocukların sosyal duygusal uyumu, anne-babaların evlilik doyumu ve aile yılmazlığı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Investigation of the relationships between the levels of social emotional adjustment of 5-6 years old preschool children, parents' marital satisfaction, and family resiliency]. Master’s Dissertation, Pamukkale University.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (9. bs.). [Research methods and techniques in social sciences (9th ed.)]. Nobel.
  • Bağcı-Çetin, B. (2021). Prososyal davranış psikoeğitim programının okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının prososyal davranışlarına, sosyal duygusal uyumuna ve yaşam doyumuna etkisi [The effect of prosocial behavior psychoeducation program on prosocial behavior, social emotional adjustment and life satisfaction of 5-6 years old preschool children.]. Doctoral Dissertation, Pamukkale University.
  • Bakioğlu, A. (2014). Eğitim psikolojisi (1. bs.). [Educational Psychology (1st ed.)]. Nobel.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bilici, H. S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Analyzing the relationship between social emotional adaptation, social problem solving skills and competition types of 60-72 months old children attending preschool education]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Buluş, M. & Öztürk-Samur, A. (2017). Beş-altı yaş çocuklarının sosyal duygusal uyumunu yordamada ebeveyn benlik saygısı, temel ihtiyaçları ve öz yeterliğin rolü [The role of respect for parental self, essential needs and self-efficacy in predicting the social emotional adjustment of five/six-year-old children]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017 (41), 105-119.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. bs.) [Scientific research methods in education (21st ed.)]. Pegem Akademi.
  • Çetinkaya, N. (2016). 4-5 yaş arası okul öncesi çocukların sosyal-duygusal uyumu ile anne-babaların çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki (Kars ili örneği) [4-5 years old and investigation of preschool children's social-emotional effects of the adoption of the attitude of parents raising (Kars example)]. Master’s Dissertation, Kafkas University.
  • Cornell, K. L. (2006-2007). Book review: The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. Illionis Child Welfare, 3(1,2), 150-159.
  • Cowie, H. (2012). From birth to sixteen: Children’s health, social, emotional, and linguistic development. Routledge.
  • Doğan, S. (2022) Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının prososyal davranışları ile rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Research of relationship between prosocial behaviours and styles of competition for children in pre-school period age 5-6.]. Master’s Dissertation Karatekin University.
  • Durmuşoğlu-Saltalı, N., Arslan, E., & Arslan, C. (2018). An investigation of self-esteem, socio-emotional adaptation and relational problem solving in pre-schoolers. European Journal of Education Studies, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.1438398
  • Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (4. bs.) [Scientific research process for behavioral sciences (4th ed.)]. Seçkin.
  • Gençöz, F. (1998). Uyum psikolojisi [Psychology of adaptation]. Kriz Dergisi, 6 (2), 1-7. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000070
  • Günindi, Y. (2013). An evaluation of social adaptation skills of children with and without preschool education background based on their mothers’ views. US-China Education Review, 3(2), 80-90.
  • Güven, Y. & Baran, I. (2006). Beș yaș çocukları için Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin (Masdu-5 yaș) geçerlik ve güvenirlik çalıșması [The validity and reliability of Marmara Scale of Social and Emotional Adaptation for 5 year olds children]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (23), 125-142.
  • Kacır, O. (2015). Okul öncesi 60-72 aylık dönem çocuğunun sosyal duygusal uyumda eğitsel oyunun etkisi [The effects of educational games on 60-72 montaja old kids' social and emotional adaptation]. Master’s Dissertation, Çanakkale Onsekiz Mart University.
  • Karatel, K. M. (2019). Denver II gelişimsel tarama testi sonucu anormal veya şüpheli olan 4-6 yaş grubu çocuklarda uygulanacak olan eğitim öncesi ve sonrası gelişim parametrelerinin ve motor performansın incelenmesi [An investigation of the developmental parameters and motor proficiency before and after training in children 4-6 years old whose to Denver II developmental screening test's results abnormal or suspect.]. Master’s Dissertation, Hasan Kalyoncu University.
  • Kargı, E. (Ed.) (2016). Erken çocukluk döneminde gelişim [Development in early childhood]. Pegem Akademi.
  • Kurtulan, B. (2015). Erken çocukluk döneminde (4–7 yaş) bilişsel beceriler ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between cognitive and social skills of children (4 - 7 years - old) in early years]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Malıyok, G. (2018). 5 yaş çocuklarına uygulanan dans eğitiminin çocukların sosyal duygusal uyumlarına etkisinin incelenmesi [The effects of dance education, applied to 5-year-old pre-school children on their socio-emotional adaptation]. Master’s Dissertation, Marmara University
  • Martin, H. J. & Larsen, K. S. (1976). Measurement competitive-cooperative attitudes. Psychological Reports, 39(1976), 303-306. https://doi.org/10.2466/pr0.1976.39.1.303
  • Önder, A., Güven, Y., Sevinç, M., Aydın, O., Uyanık-Balat, G., Aydın, H., Çağlak-Sarı, S. & Dibek, E. (2004). Altı yaş çocukları için Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması (Öz) [Validity and reliability study of Marmara Social Emotional Adaptation Scale for six-year-old children]. In Proceedings of the I. International Early Childhood Education Congress 2007. Marmara University.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T., & Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 4(4), 566-589. doi:10.5455/cap.20120433
  • Özkan, H. S. & Aksoy, A. B. (2017). An investigation of maternal emotion socialization behaviors, children’s self‐perceptions, and social problem‐solving skills. Eurasian Journal of Educational Research, 67(2017), 125-139.
  • Paquette, D., Gagnon, M. N., Bouchard, L., Bigras, M. & Schneider, B. H. (2013). A new tool to explore children’s social competencies: The Preschool Competition Questionnaire. Child Development Research, 2013, 2-10. http://dx.doi.org/10.1155/2013/390256
  • Ramazan, O. & Ünsal, O. A study on the relationship between the social-emotional adaptation and behavioral problems of 60-72 month old preschoolers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46(2012), 5828-5832. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.523
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (24. bs.) [Development, learning and teaching: From theory to practice]. Yargı.
  • Sevgi-Özden, E. (2006). İşbirlikçi öğrenme yönteminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal uyumlarına etkisi [The effects of cooperative learning method on social and emotional adjustment of 3rd grade elementary students]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Sheridan, S. & Williams, P. (2006). Constructive competition in preschool. Journal of Early Childhood Research, 4(3), 291-310. https://doi.org/10.1177/1476718X06067581
  • Sönmez, S. (2016). Erken çocukluk döneminde bireysel ve ikili grup etkinlik performans algıları: Karşılaştırmalı deneysel bir inceleme [Perception of individual and pairs activities performance in early childhood: A comparative experimental study]. The Journal of Academic Social Science Studies, (51), 323-333. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3469
  • Sroufe, L. A., Egeland, B., Carlson, E. A. & Collins, A. (2005). The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. The Guilford.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Early childhood development: A multicultural perspective (7th ed.). Pearson.
  • Tsiakara, A. & Digelidis, N. (2012). Ways preschool children aged 4-5 years old express their desire to excel. European Psychomotricity Journal, 4(1), 41-48.
  • Ünsal, F. Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile davranış sorunları arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between social-emotional adaptation and behavior problems of 60-72 months old children who are attending a pre-school institution]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Uyanık-Balat, G., Akman, B. & Arslan-Çiftçi, H. (2017). Okul Öncesi Rekabet Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability study of Turkish form of preschool competition questionnaire]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(10), 59-71.
  • Whitebread, D. (2012). Developmental psychology and early childhood education. SAGE.
  • Yavuzer, H. (2018). Çocuk psikolojisi [Psychology of child]. Remzi.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2018). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretim (20. bs.) [Educational psychology development-learning-teaching (20th ed.)]. Pegem Akademi.
  • Zelyurt, H. & Göktürk-İnce, F. (2018). The impact of Peaceful Life Skills Oriented Education Program on social adaptation and skills of preschool children. Universal Journal of Educational Research, 6(7), 1519-1525. http://doi.org/10.13189/ujer.2018.060712
Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 265 - 278, 29.01.2025

Abstract

References

  • Alwaely, S. A., Yousif, N. B. A., & Mikhaylov, A. (2021). Emotional development in preschoolers and socialization. Early Child Development and Care, 191(16) 2484-2493. doi:10.1080/03004430.2020.1717480
  • Arabacıoğlu, B., & Bağçeli-Kahraman, P. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyleri ve ebeveyn tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 175-192.
  • Ames, C., Ames, R. & Felker, D. W. (1977). Effects of competitive reward structure and valence of outcome on children’s achievement attributions. Journal of Educational Psychology, 69(1), 1-8. https://doi.org/10.1037/0022-0663.69.1.1
  • Aydın, A. (2018). 5-6 yaş okul öncesi eğitimi alan çocukların sosyal duygusal uyumu, anne-babaların evlilik doyumu ve aile yılmazlığı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi [Investigation of the relationships between the levels of social emotional adjustment of 5-6 years old preschool children, parents' marital satisfaction, and family resiliency]. Master’s Dissertation, Pamukkale University.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (9. bs.). [Research methods and techniques in social sciences (9th ed.)]. Nobel.
  • Bağcı-Çetin, B. (2021). Prososyal davranış psikoeğitim programının okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının prososyal davranışlarına, sosyal duygusal uyumuna ve yaşam doyumuna etkisi [The effect of prosocial behavior psychoeducation program on prosocial behavior, social emotional adjustment and life satisfaction of 5-6 years old preschool children.]. Doctoral Dissertation, Pamukkale University.
  • Bakioğlu, A. (2014). Eğitim psikolojisi (1. bs.). [Educational Psychology (1st ed.)]. Nobel.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice-Hall.
  • Bilici, H. S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Analyzing the relationship between social emotional adaptation, social problem solving skills and competition types of 60-72 months old children attending preschool education]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Buluş, M. & Öztürk-Samur, A. (2017). Beş-altı yaş çocuklarının sosyal duygusal uyumunu yordamada ebeveyn benlik saygısı, temel ihtiyaçları ve öz yeterliğin rolü [The role of respect for parental self, essential needs and self-efficacy in predicting the social emotional adjustment of five/six-year-old children]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017 (41), 105-119.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. bs.) [Scientific research methods in education (21st ed.)]. Pegem Akademi.
  • Çetinkaya, N. (2016). 4-5 yaş arası okul öncesi çocukların sosyal-duygusal uyumu ile anne-babaların çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki (Kars ili örneği) [4-5 years old and investigation of preschool children's social-emotional effects of the adoption of the attitude of parents raising (Kars example)]. Master’s Dissertation, Kafkas University.
  • Cornell, K. L. (2006-2007). Book review: The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. Illionis Child Welfare, 3(1,2), 150-159.
  • Cowie, H. (2012). From birth to sixteen: Children’s health, social, emotional, and linguistic development. Routledge.
  • Doğan, S. (2022) Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının prososyal davranışları ile rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Research of relationship between prosocial behaviours and styles of competition for children in pre-school period age 5-6.]. Master’s Dissertation Karatekin University.
  • Durmuşoğlu-Saltalı, N., Arslan, E., & Arslan, C. (2018). An investigation of self-esteem, socio-emotional adaptation and relational problem solving in pre-schoolers. European Journal of Education Studies, 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.1438398
  • Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (4. bs.) [Scientific research process for behavioral sciences (4th ed.)]. Seçkin.
  • Gençöz, F. (1998). Uyum psikolojisi [Psychology of adaptation]. Kriz Dergisi, 6 (2), 1-7. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000070
  • Günindi, Y. (2013). An evaluation of social adaptation skills of children with and without preschool education background based on their mothers’ views. US-China Education Review, 3(2), 80-90.
  • Güven, Y. & Baran, I. (2006). Beș yaș çocukları için Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin (Masdu-5 yaș) geçerlik ve güvenirlik çalıșması [The validity and reliability of Marmara Scale of Social and Emotional Adaptation for 5 year olds children]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (23), 125-142.
  • Kacır, O. (2015). Okul öncesi 60-72 aylık dönem çocuğunun sosyal duygusal uyumda eğitsel oyunun etkisi [The effects of educational games on 60-72 montaja old kids' social and emotional adaptation]. Master’s Dissertation, Çanakkale Onsekiz Mart University.
  • Karatel, K. M. (2019). Denver II gelişimsel tarama testi sonucu anormal veya şüpheli olan 4-6 yaş grubu çocuklarda uygulanacak olan eğitim öncesi ve sonrası gelişim parametrelerinin ve motor performansın incelenmesi [An investigation of the developmental parameters and motor proficiency before and after training in children 4-6 years old whose to Denver II developmental screening test's results abnormal or suspect.]. Master’s Dissertation, Hasan Kalyoncu University.
  • Kargı, E. (Ed.) (2016). Erken çocukluk döneminde gelişim [Development in early childhood]. Pegem Akademi.
  • Kurtulan, B. (2015). Erken çocukluk döneminde (4–7 yaş) bilişsel beceriler ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Examining the relationship between cognitive and social skills of children (4 - 7 years - old) in early years]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Malıyok, G. (2018). 5 yaş çocuklarına uygulanan dans eğitiminin çocukların sosyal duygusal uyumlarına etkisinin incelenmesi [The effects of dance education, applied to 5-year-old pre-school children on their socio-emotional adaptation]. Master’s Dissertation, Marmara University
  • Martin, H. J. & Larsen, K. S. (1976). Measurement competitive-cooperative attitudes. Psychological Reports, 39(1976), 303-306. https://doi.org/10.2466/pr0.1976.39.1.303
  • Önder, A., Güven, Y., Sevinç, M., Aydın, O., Uyanık-Balat, G., Aydın, H., Çağlak-Sarı, S. & Dibek, E. (2004). Altı yaş çocukları için Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması (Öz) [Validity and reliability study of Marmara Social Emotional Adaptation Scale for six-year-old children]. In Proceedings of the I. International Early Childhood Education Congress 2007. Marmara University.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T., & Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 4(4), 566-589. doi:10.5455/cap.20120433
  • Özkan, H. S. & Aksoy, A. B. (2017). An investigation of maternal emotion socialization behaviors, children’s self‐perceptions, and social problem‐solving skills. Eurasian Journal of Educational Research, 67(2017), 125-139.
  • Paquette, D., Gagnon, M. N., Bouchard, L., Bigras, M. & Schneider, B. H. (2013). A new tool to explore children’s social competencies: The Preschool Competition Questionnaire. Child Development Research, 2013, 2-10. http://dx.doi.org/10.1155/2013/390256
  • Ramazan, O. & Ünsal, O. A study on the relationship between the social-emotional adaptation and behavioral problems of 60-72 month old preschoolers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46(2012), 5828-5832. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.523
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (24. bs.) [Development, learning and teaching: From theory to practice]. Yargı.
  • Sevgi-Özden, E. (2006). İşbirlikçi öğrenme yönteminin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin sosyal ve duygusal uyumlarına etkisi [The effects of cooperative learning method on social and emotional adjustment of 3rd grade elementary students]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Sheridan, S. & Williams, P. (2006). Constructive competition in preschool. Journal of Early Childhood Research, 4(3), 291-310. https://doi.org/10.1177/1476718X06067581
  • Sönmez, S. (2016). Erken çocukluk döneminde bireysel ve ikili grup etkinlik performans algıları: Karşılaştırmalı deneysel bir inceleme [Perception of individual and pairs activities performance in early childhood: A comparative experimental study]. The Journal of Academic Social Science Studies, (51), 323-333. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3469
  • Sroufe, L. A., Egeland, B., Carlson, E. A. & Collins, A. (2005). The development of the person: The Minnesota study of risk and adaptation from birth to adulthood. The Guilford.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Early childhood development: A multicultural perspective (7th ed.). Pearson.
  • Tsiakara, A. & Digelidis, N. (2012). Ways preschool children aged 4-5 years old express their desire to excel. European Psychomotricity Journal, 4(1), 41-48.
  • Ünsal, F. Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları ile davranış sorunları arasındaki ilişkinin incelenmesi [The relation between social-emotional adaptation and behavior problems of 60-72 months old children who are attending a pre-school institution]. Master’s Dissertation, Marmara University.
  • Uyanık-Balat, G., Akman, B. & Arslan-Çiftçi, H. (2017). Okul Öncesi Rekabet Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması [Validity and reliability study of Turkish form of preschool competition questionnaire]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(10), 59-71.
  • Whitebread, D. (2012). Developmental psychology and early childhood education. SAGE.
  • Yavuzer, H. (2018). Çocuk psikolojisi [Psychology of child]. Remzi.
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2018). Eğitim psikolojisi gelişim-öğrenme-öğretim (20. bs.) [Educational psychology development-learning-teaching (20th ed.)]. Pegem Akademi.
  • Zelyurt, H. & Göktürk-İnce, F. (2018). The impact of Peaceful Life Skills Oriented Education Program on social adaptation and skills of preschool children. Universal Journal of Educational Research, 6(7), 1519-1525. http://doi.org/10.13189/ujer.2018.060712
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hacer Sümeyra Bilici Albayrak 0000-0001-5026-7537

Gülden Uyanık 0000-0001-9947-8159

Publication Date January 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Bilici Albayrak, H. S., & Uyanık, G. (2025). Examining the Relationship Between Social Emotional Adaptation and Competition Types of Children Aged 60-72 Months. Bartın University Journal of Faculty of Education, 14(1), 265-278.

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education