Metin Altıok who was one of the shadowed poets in the modern Turkish poetry,
talks about himself with “love”, “world” and “history” in the “Ben Üzre”, “Sevda Üzre”,
“Dünya Üzre” and “Tarih Üzre” sections in his book Gerçeğin Öteyakası feeding
himself with folk and Divan poetry.Based on the descriptions of elements belonged to
nature such as “evening, wind, mountain and rain” in Metin Altıok’s Gerçeğin
Öteyakası (The Further Side of Truth) suffering which is a repeated theme in his
poems is highlighted.
Modernity, for refusing history and bringing a new consciousness of time, is a
layout in which individual breaks down, contradiction,depression and uneasiness are
experienced. Continuity disappears when time is divided into parts. Influenced by
modernism, Metin Altıok too, has focused on the negative aspects of the history in
Gerçeğin Öteyakası.
Modern Türk şiirinin gölgede kalmış şairlerinden Metin Altıok Gerçeğin
Öteyakası adlı şiir kitabındaki “Ben Üzre”, “Sevda Üzre”, “Dünya Üzre” ve “Tarih Üzre”
bölümlerinde, halk ve Divân şiirinden beslenerek kendini “sevda”, “dünya” ve
“tarih”le birlikte anlatır. Aynı zamanda ressam olan Metin Altıok’un Gerçeğin
Öteyakası’nda “akşam, rüzgâr, dağ ve yağmur” gibi tabiata ait unsurların
tasvirlerinden yola çıkılarak onun şiirlerinde tekrarlanan bir izlek olan acı vurgulanır.
Modernite, tarihi reddettiği, yeni bir zaman bilinci getirdiği için bireyin
parçalandığı, çelişkinin, bunalımın ve huzursuzluğun yaşandığı bir düzendir. Zaman,
parçalara ayrılarak süreklilik kırılır. Metin Altıok da Gerçeğin Öteyakası’nda
modernizmden etkilenerek şiirlerinde tarihin olumsuz yönleri üzerinde durmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1 |