The purpose of this study is to examine relationship
between sportsmanship behaviors and respect levels of university students in
sport sciences. The research group consisted of 302 university students who
continued their education in sport sciences in 2016-2017 academic year.
“Physical Education Course Sportspersonship Behavior Scale” (PECSBS) developed
by Koç (2013), “Respect Scale” developed by Yazıcı & Yazıcı (2015) and
personal information form created by the researcher were utilized in the study.
The scores obtained by the students from the scales were examined according to
the independent variables. In addition, the relationship between sportsmanship
values and respect levels for the students was examined (Pearson). It was found
that the scales was valid and reliable and could be used for university
students. Sportsmanship behaviors and respect levels significantly differed according
to the gender of the students (in favor of the girls) and the grade (in favor
of 1st and 4th grades). It was understood that the scale
scores of the students are not significantly different according to playing in
university teams, actively doing sports and the type of sports. It was found
total sportsmanship behaviors are significantly related to total respect levels
positively. It is believed that the implementation of activities aimed at
improving the level of respect of students in university will be helpful in
improving sportsmanship behaviors of students.
Sport sciences sportsmanship behavior level of respect fair play
Bu araştırmanın amacı;
spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik
davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma
grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında spor bilimleri alanında öğrenimlerine
devam eden 302 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada Koç (2013)
tarafından geliştirilen “Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Ölçeği (BEDSÖ)” ile
Yazıcı & Yazıcı (2015) tarafından geliştirilen “Saygı Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Öğrencilerin ölçeklerden aldığı puanlar bağımsız değişkenlere göre
incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sportmenlik değerleriyle saygı düzeyleri
arasındaki ilişkiye (Pearson) bakılmıştır. Ölçeklerin üniversite öğrencileri
için geçerli ve güvenilir ölçekler olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin
sportmenlik davranışlarının ve saygı düzeylerinin cinsiyetlerine (kadınlar
lehine) ve sınıf düzeylerine (1 ve 4. sınıflar lehine) göre bazı boyutlarda
anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür.
Ölçek puanlarının öğrencilerin üniversite takımlarında oynamalarına,
aktif spor yapmalarına ve yaptıkları branş türlerine göre anlamlı düzeyde
farklılaşmadığı görülmüştür. Öğrencilerin sportmenlik davranışlarıyla saygı
düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Üniversitede
öğrencilerin saygı düzeylerini geliştirmeye yönelik etkinlikler uygulamanın
öğrencilerin sportmenlik davranışlarını geliştirmede faydalı olacağı
düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 2 |