Günümüzde
küresel çapta doğaya yönelik ilginin arttığı görülmektedir. İnsan ilgileriyle
doğrudan ilişkili bir tür olarak edebiyat da bu ilgiye yönelik içeriklerle
donatılmıştır. Yetişkin edebiyatının yanı sıra çocuk edebiyatında da doğa ile
ilgili, kahramanları doğa elemanları olan ve mekân olarak doğayı kullanan
eserler kaleme alınmıştır. Pek çok eserde çocuklara günlük yaşam deneyimi
kazandırma ve ahlaki değer öğretimi amacıyla doğaya yer verildiği
görülmektedir. Çocuğun bu yolla çok yönlü gelişmesi beklenmektedir.
Çocuk
kitaplarında doğa, çoğunlukla kişileştirilerek sunulsa da doğaya özgün
özellikleriyle yer veren eserler de bulunmaktadır. Bu araştırmanın amacı kahramanı çocuk olan
hikâyelerde kendisi olması özelliğiyle kahramanla etkileşimde bulunan doğa
elemanlarını tespit etmektir. Araştırma kapsamında 6 - 12 yaş grubuna hitap
eden 30 çocuk kitabındaki 50 hikâye örneklem olarak seçilmiştir. Kitaplardaki
veriler analiz edilmiş ve sınıflandırılmıştır. Sınıflandırma sonucunda çocuk
kahramanların hayvan, bitki, su, toprak, gökyüzü, doğa olayları ve hava ile
etkileşimde bulunduğu tespit edilmiştir. Kahramanların en fazla etkileşimde
bulunduğu doğa elemanı hayvanlarken en az etkileşimde bulunduğu doğa elemanı
doğa olaylarıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |