Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ: OYAB ve TILLS ÖLÇME ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2023, , 1 - 12, 25.12.2023
https://doi.org/10.36731/cg.1280327

Öz

Bu araştırmanın amacı, özgül öğrenme güçlüğü olan çocukların değerlendirilmesinde uygulanan ölçme araçlarından OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve TILLS (Test in Language and Literacy Skills)’in karşılaştırılmasıdır. Bu karşılaştırma sonucunda çocuğun ihtiyacına göre uygun ölçme aracını uygulamaya eğitimciler teşvik edilecek ve aileler bilgilenecektir. Araştırmanın çalışma grubunu; İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitime devam eden özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış 120 çocuk oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve standardize edilmiş olan TILLS (Test in Language and Literacy Skills) adında iki ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmadan toplanan veriler SPSS 22.0 veri analiz programı ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, OYAB (Okuma Yazma ve Anlama Bataryası) ve TILLS (Test in Language and Literacy Skills) adlı bu iki ölçme araçlarından alınan puanların birbiri arasında tutarlılığın olduğu saptanmıştır (p<0,05; r<0,01).

Kaynakça

  • Akoğlu, G., Ergül, C., & Duman, Y. (2014). Etkileşimli Kitap Okuma: Korunmaya Muhtaç Çocukların Alıcı. İlköğretim Online, 13(2), 622‐639.
  • Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, 8-11.
  • American Psychiatric Association (APA). (2000). DSM-IV tanı ölçütleri başvuru el kitabı. Yeniden gözden geçirilmiş baskı (DSM-IV-TR). Washington, DC: Author.
  • Balcı, E. (2017). Disleksi Hakkında Gerçekler: Disleksi Nedir ve Ne Değildir? Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 19 Sayı 1 (1-17). Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30919/334756.
  • Bender, W. (2019). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Das, JP. (2009). Reading difficulties and dyslexia: An interpretation for teachers. New Delhi: Sage Publications.
  • Deniz, M. E. , Yorgancı, Z. & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Sürekli Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. İlköğretim Online, 8 (3), 694-708. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8597/106989.
  • Disleksi Derneği. http://disleksidernegi.com/ Erişim: 02.11.22.
  • Disleksi ve Hiperaktivite Derneği. https://www.dis-der.com/tills/tills-nedir. Erişim:02.11.22.
  • Erden, G., & Çelik, C. (2019). Sesli okuma becerisi ve okuduğunu anlama testinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nesne Psikoloji Dergisi, 7(14), 1-18.
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Ökçün Akçamuş, Ç. M., Kılıç Tülü, B., & Demir, E. (2021). İlkokul Çocuklarına Yönelik Geliştirilmiş Okuma Yazma Değerlendirme Bataryasının (OYAB) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 740-770. DOI: 10.16916/aded.874262.
  • Ergül, C., Bahap Kudret, Z., Akoğlu, G., Ökcün Akçamuş, M. Ç., Kılıç Tülü, B. & Demir, E. (2022). Birinci ve İkinci Snıflarda Okuma Becerilerinin Gelişimi ve Matthew Etkisi: Boylamsal Bir Çalışmanın Sonuçları. Milli Eğitim Dergisi, 51 (234), 939-966. DOI: 10.37669/milliegitim.875859.
  • George, D., Mallery, M (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10’a ed.) Boston: Pearson.
  • Goegan, LD., Daniels, LM. (2022). Online Learning for Students with Learning Disabilities and Their Typical Peers: The Association between Basic Psychological Needs and Outcomes. Learning Disabilities Research & Practice. https://doi.org/10.1111/ldrp.12277.
  • Güldenoğlu, B., Ergül, C., & Kargın, T. (2016). Sesbilgisel farkındalık becerilerinin okuma ve okuduğunu anlama üzerindeki etkisi: Boylamsal bir çalışma. İlköğretim Online, cilt 15 (1),251-272. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Gür, G. (2013). Disleksili bireylerde erken tanı konmasının önemi ve disleksi eğitimlerinde yurt içi ve yurt. Adana. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Gür, G. (2013). Disleksili bireylerde erken tanı konmasının önemi ve disleksi eğitimlerinde yurt içi ve yurt dışı uygulamaların incelenmesi ve karşılaştırılması. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Güven, O. S. (2015). İki dil testinin (tedil ve todil) tipik ve atipik dil gelişimi gösteren çocuklarda ayırt ediciliğinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey).
  • Hallahan, DP., Pullen, PC., Ward, D. (2014). A brief history of the field of learning disabilities. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities,15–32.
  • Hurst, EB. (2010). Passing as Literate: Gender, Dyslexia, and the Shaping Ofidentities. Doktora Tezi, Georgia State Üniversitesi, Amerika. Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/passing-as-literate-gender-dyslexia-shaping/docview/859012016/se-
  • İlker, Ö., Melekoğlu, MA. (2017). İlköğretim Döneminde Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Yazma Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18 (03), 443-469. Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/passing-as-literate-gender-dyslexia-shaping/docview/859012016/se-2
  • Kargın, T., Ergül, C., Büyüköztürk, Ş., & Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 237-268. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ozelegitimdergisi/issue/17172/179471.
  • Keskin, S., & Özsoy, A. N. (2004). Kanonik korelasyon analizi ve bir uygulaması. Journal of Agricultural Sciences, 10(01), 57-71.
  • Kirk, S. A., & Bateman, B. (1962). Diagnosis and remediation of learning disabilities. Exceptional children, 29(2), 73-78.
  • Kranowitz, CS. (2005). Senkronize Olamayan Çocuk (Duyu Bütünleme Bozukluğunu Anlayabilme ve Onunla Başa Çıkabilme). (Baggio Ş.E, Çev.) Türkiye · Pepino Yayıncılık.
  • Melekoğlu, M. A., Çakıroğlu, O., İlker, Ö., Balıkçı, Ö. S., Görgün, B., Öğülmüş, K., & Tuğrul Kalaç, E. (2015). Özgül Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Ankara: Vize Akademik.
  • Mcdowell, Micheal. Specific Learning Disabilities. (2018). Journal of Paediatrics and Child Healt, 1077–1083. https://doi.org/10.1111/jpc.14168.
  • Nelson, N. W. (2016). Test of Integrated Language. İngiltere: Brookes Publishing.
  • Özmen, E. R. (2017). Öğrenme Güçlüğü. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Pilumunus Derneği. https://odeme.pilumunus.com/ Erişim. 02.11.22
  • Sadioğlu, Ö., Bilgin, A., Batu, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerileri.
  • Salman, U., Özdemir, S., Özdemir, F., & Salman, A. B. (2016). Özel öğrenme güçlüğü “Disleksi”. FNG & Bilim Tıp Dergisi, 170-176. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ibufntd/issue/22932/24559.
  • Sürücü, Ö. (2005). Sözel Olmayan Öğrenme Güçlüğü. Çoluk Çocuk Dergisi,8(47), 20-23.
  • Swanson, HL. (1994). Short-term memory and working memory: Do both contribute to our understanding of academic achievement in children and adults with learning disabilities. Journal of Learning 45 Disabilities, 27, 34–50.
  • Tabachnick and Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
  • Whitehurst, G., & Lonigan, C. (2001). Get Ready to Read. New York: NY. National Center for Learning Disabilities.

EVALUATION OF CHILDREN WITH SPECIFIC LEARNING DEFICIENCY: A COMPARISON OF OYAB AND TILLS MEASUREMENT TOOLS

Yıl 2023, , 1 - 12, 25.12.2023
https://doi.org/10.36731/cg.1280327

Öz

The aim of the research is to compare two measurement tools applied in the assessment of children with learning difficulties, OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills). As a result of this comparison, it is to inform the parents to encourage the educators to apply the appropriate test according to the child's needs. The study group of the research consists of 120 children who are enrolled special education and rehabilitation centers in Zeytinburnu district of Istanbul province. Two measurement tools called OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills) are used to collect data. The data were analyzed with the SPSS 22.0 data analysis program. According to the findings of the study, as a result of the comparison of the scores obtained from these two measurement tools, OYAB (Literacy and Comprehension Battery) and TILLS (Test in Language and Literacy Skills) there is consistency between each other (p<0.05; r<0.01).

Kaynakça

  • Akoğlu, G., Ergül, C., & Duman, Y. (2014). Etkileşimli Kitap Okuma: Korunmaya Muhtaç Çocukların Alıcı. İlköğretim Online, 13(2), 622‐639.
  • Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, 8-11.
  • American Psychiatric Association (APA). (2000). DSM-IV tanı ölçütleri başvuru el kitabı. Yeniden gözden geçirilmiş baskı (DSM-IV-TR). Washington, DC: Author.
  • Balcı, E. (2017). Disleksi Hakkında Gerçekler: Disleksi Nedir ve Ne Değildir? Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 19 Sayı 1 (1-17). Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30919/334756.
  • Bender, W. (2019). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Das, JP. (2009). Reading difficulties and dyslexia: An interpretation for teachers. New Delhi: Sage Publications.
  • Deniz, M. E. , Yorgancı, Z. & Özyeşil, Z. (2009). Öğrenme Güçlüğü Görülen Çocukların Sürekli Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. İlköğretim Online, 8 (3), 694-708. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8597/106989.
  • Disleksi Derneği. http://disleksidernegi.com/ Erişim: 02.11.22.
  • Disleksi ve Hiperaktivite Derneği. https://www.dis-der.com/tills/tills-nedir. Erişim:02.11.22.
  • Erden, G., & Çelik, C. (2019). Sesli okuma becerisi ve okuduğunu anlama testinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nesne Psikoloji Dergisi, 7(14), 1-18.
  • Ergül, C., Akoğlu, G., Ökçün Akçamuş, Ç. M., Kılıç Tülü, B., & Demir, E. (2021). İlkokul Çocuklarına Yönelik Geliştirilmiş Okuma Yazma Değerlendirme Bataryasının (OYAB) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 740-770. DOI: 10.16916/aded.874262.
  • Ergül, C., Bahap Kudret, Z., Akoğlu, G., Ökcün Akçamuş, M. Ç., Kılıç Tülü, B. & Demir, E. (2022). Birinci ve İkinci Snıflarda Okuma Becerilerinin Gelişimi ve Matthew Etkisi: Boylamsal Bir Çalışmanın Sonuçları. Milli Eğitim Dergisi, 51 (234), 939-966. DOI: 10.37669/milliegitim.875859.
  • George, D., Mallery, M (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10’a ed.) Boston: Pearson.
  • Goegan, LD., Daniels, LM. (2022). Online Learning for Students with Learning Disabilities and Their Typical Peers: The Association between Basic Psychological Needs and Outcomes. Learning Disabilities Research & Practice. https://doi.org/10.1111/ldrp.12277.
  • Güldenoğlu, B., Ergül, C., & Kargın, T. (2016). Sesbilgisel farkındalık becerilerinin okuma ve okuduğunu anlama üzerindeki etkisi: Boylamsal bir çalışma. İlköğretim Online, cilt 15 (1),251-272. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Gür, G. (2013). Disleksili bireylerde erken tanı konmasının önemi ve disleksi eğitimlerinde yurt içi ve yurt. Adana. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Gür, G. (2013). Disleksili bireylerde erken tanı konmasının önemi ve disleksi eğitimlerinde yurt içi ve yurt dışı uygulamaların incelenmesi ve karşılaştırılması. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. DOI: 10.17051/io.2016.25973.
  • Güven, O. S. (2015). İki dil testinin (tedil ve todil) tipik ve atipik dil gelişimi gösteren çocuklarda ayırt ediciliğinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey).
  • Hallahan, DP., Pullen, PC., Ward, D. (2014). A brief history of the field of learning disabilities. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities,15–32.
  • Hurst, EB. (2010). Passing as Literate: Gender, Dyslexia, and the Shaping Ofidentities. Doktora Tezi, Georgia State Üniversitesi, Amerika. Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/passing-as-literate-gender-dyslexia-shaping/docview/859012016/se-
  • İlker, Ö., Melekoğlu, MA. (2017). İlköğretim Döneminde Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Yazma Becerilerine İlişkin Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18 (03), 443-469. Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/passing-as-literate-gender-dyslexia-shaping/docview/859012016/se-2
  • Kargın, T., Ergül, C., Büyüköztürk, Ş., & Güldenoğlu, B. (2015). Anasınıfı çocuklarına yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) geliştirme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(3), 237-268. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ozelegitimdergisi/issue/17172/179471.
  • Keskin, S., & Özsoy, A. N. (2004). Kanonik korelasyon analizi ve bir uygulaması. Journal of Agricultural Sciences, 10(01), 57-71.
  • Kirk, S. A., & Bateman, B. (1962). Diagnosis and remediation of learning disabilities. Exceptional children, 29(2), 73-78.
  • Kranowitz, CS. (2005). Senkronize Olamayan Çocuk (Duyu Bütünleme Bozukluğunu Anlayabilme ve Onunla Başa Çıkabilme). (Baggio Ş.E, Çev.) Türkiye · Pepino Yayıncılık.
  • Melekoğlu, M. A., Çakıroğlu, O., İlker, Ö., Balıkçı, Ö. S., Görgün, B., Öğülmüş, K., & Tuğrul Kalaç, E. (2015). Özgül Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar. Ankara: Vize Akademik.
  • Mcdowell, Micheal. Specific Learning Disabilities. (2018). Journal of Paediatrics and Child Healt, 1077–1083. https://doi.org/10.1111/jpc.14168.
  • Nelson, N. W. (2016). Test of Integrated Language. İngiltere: Brookes Publishing.
  • Özmen, E. R. (2017). Öğrenme Güçlüğü. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Pilumunus Derneği. https://odeme.pilumunus.com/ Erişim. 02.11.22
  • Sadioğlu, Ö., Bilgin, A., Batu, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin sorunları, beklentileri ve önerileri.
  • Salman, U., Özdemir, S., Özdemir, F., & Salman, A. B. (2016). Özel öğrenme güçlüğü “Disleksi”. FNG & Bilim Tıp Dergisi, 170-176. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ibufntd/issue/22932/24559.
  • Sürücü, Ö. (2005). Sözel Olmayan Öğrenme Güçlüğü. Çoluk Çocuk Dergisi,8(47), 20-23.
  • Swanson, HL. (1994). Short-term memory and working memory: Do both contribute to our understanding of academic achievement in children and adults with learning disabilities. Journal of Learning 45 Disabilities, 27, 34–50.
  • Tabachnick and Fidell, (2013) B.G. Tabachnick, L.S. Fidell Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson, Boston.
  • Whitehurst, G., & Lonigan, C. (2001). Get Ready to Read. New York: NY. National Center for Learning Disabilities.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Nurper Ulkuer 0000-0002-9454-7693

Elif İpek Tutuş 0000-0001-5464-3915

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2023
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ulkuer, N., & Tutuş, E. İ. (2023). ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ: OYAB ve TILLS ÖLÇME ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 6(12), 1-12. https://doi.org/10.36731/cg.1280327