Lisede Öğrenim Gören Ergenlerin Bağlanma Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Yıl 2021,
, 24 - 33, 27.06.2021
İsmail Berat Uzun
,
Özden Kuşcu
,
Ahmet Uğur
Öz
Bu çalışmanın amacı lisede öğrenim gören ergenlerin bağlanma stillerine ait puanlarının kardeş sahibi olma durumuna göre değişimini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 öğretim yılında Konya ili Selçuklu ilçesi, Adil Karaağaç Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Selçuklu Öztekinler Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ve Bosna Hersek Anadolu İmam Hatip Lisesi’nde bulunan 14-18 yaş aralığındaki yansız olarak seçilmiş 276 birey oluşturmaktadır. Öğrencilerin bağlanma stillerini belirlemek amacıyla 3 boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın alt denencelerini test etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan katılımcı bilgi formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde One-Way ANOVA, Khruskal Wallis H ve bağımsız örneklemler için t testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde yalnızca kaçınan bağlanma alt boyutunun kardeş sahibi olma durumuna ve kardeş sayısına göre farklılaştığı ve kardeş sahibi olmayanların kaçınan bağlanma puanlarının kardeş sahibi olan bireylerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Bağlanma stillerine ait puanlar kardeş cinsiyetine göre farklılaşırken, anne ve babanın birlikte yaşama durumuna göre değişmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Akbağ, M. & İmamoğlu, S.E. (2010). Cinsiyet ve bağlanma stillerinin utanç, suçluluk ve yalnızlık duygularını yordama gücünün araştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2): 651-682.
- Altundağ, G. (2011). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi.Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,İstanbul.
- Ainsworth, M. S. (1989). Attachmentsbeyondinfancy. Americanpsychologist, 44(4), 709.
- Akhunlar, M. N. (2010). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ile uyum süreçleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Ayyıldız, E , Elki̇n, N . (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (1) , 51-68 . DOI: 10.17336/igusbd.76761
- Bartholomew, K.,&Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of PersonalityandSocialPsychology, 61(2), 226–244
- Bartholomew, K.,Henderson, A., & Dutton, D. (2001). In secure attachment and abusive intimate relationships. Adult attachment and couple psychotherapy, 43-61.
- Bowlby, J. (1944). Forty-fourjuvenilethieves : Theircharacterandhome-life. International Journal of Psychoanalysis, 25, 19–52
- Bowlby, J. (1958). Thenature of the child'stieto his mother. The International journal of psychoanalysis, 39, 350.
- Bowlby, J. (1973). Attachment and loss (Vol. II. Separation, anxietyandanger). New York, NY: Basic Books.
- Bowlby, J. (1979). The making and breaking of affectional bonds. London: Tavistock.
- Consedine, N. S. ve Magai, C. (2003). Attachment and emotion experience in later life: The view from emotions theory. Attachment and Human Development, 5(2), 165-187.
- Erzen, E. (2016). Üç boyutlu bağlanma stilleri ölçeği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 01-21. DOI: 10.17679/iuefd.17323631.
- Feeney, J. A., ve Hohaus, L. (2001). Attachment and spousal care giving. Personal Relationships, 8(1), 21-39.
- Gezer, Z. Ü. (2001). The relationship between attachment styles of adolescents and their family environments. (Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Hazan, C., ve Shaver, P. (1987). Romanticloveconceptualized as an attachmentprocess. Journal of personalityandsocialpsychology, 52(3), 511.
- Hazan, C.,&Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inquiry, 5, 1-22.
- Kaya, M. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki(Yüksek Lisans Tezi).İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,İstanbul.
- Onur, N. (2006). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Raja, N. (1991). Perceived attachments to parents and peers well-being in adolescence, New York: YouthAdolesc.
Shaver, P. R.,&Brennan, K. A. (1992). Attachmentstylesandthe ‘‘bigfive’’ personalitytraits:Their connections with each other and with romantic relationship outcomes. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 536–545
- Soysal, Ş., Bodur, Ş., İşeri, E. ve Şenol, Ş. (2005). Bebeklik Dönemindeki Bağlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Klinik Psikiyatri. 8, 88-99.
Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stillerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürler arası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14 (43), 71-106.
- Tanış, İ. Z. (2014). Yetişkinlerde bağlanma stilleri ve öfke tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
- Turanlı, P. (2010). Orta yetişkinlikte evlilik uyumu ile benlik saygısı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin saptanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Wallerstein, J.S, ve Lewis, J.M. (2004). The unexpected legancy of divorce: report of a 25 year study. Psychoanalytic Psychol. 21,353-370.
- Yazıcıoğlu, G. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki: ODTÜ örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
Examining the Attachment Styles of Adolescents’ in High School According to Some Variables
Yıl 2021,
, 24 - 33, 27.06.2021
İsmail Berat Uzun
,
Özden Kuşcu
,
Ahmet Uğur
Öz
The aim of this study is to examine the change in the scores of attachment styles of adolescents in high school according to the status of having siblings. The study group of the research consists of 276 randomly selected individuals between the ages of 14-18 in Selçuklu district of Konya province, Adil Karaağaç Vocational and Technical Anatolian High School, Selçuklu Öztekinler Vocational and Technical Anatolian High School and Bosnia and Herzegovina Anatolian Imam Hatip High School in the 2020-2021 academic year. Attachment Styles Scale with 3 sub-dimensions was used to determine the attachment styles of the students. In order to test the sub-assumptions of the research, the participant information form prepared by the researchers was applied. One-Way ANOVA, Khruskal Wallis H and independent samples t test were used to analyze the data. When the findings of the study were examined, it was concluded that the avoidant attachment sub-dimension differed according to the status of having siblings and the number of siblings. In addition, it was observed that those who did not have siblings had higher avoiding attachment scores than those who had siblings. While the scores of attachment styles differ according to sibling gender, it was concluded that they did not change according to the parents' living together.
Kaynakça
- Akbağ, M. & İmamoğlu, S.E. (2010). Cinsiyet ve bağlanma stillerinin utanç, suçluluk ve yalnızlık duygularını yordama gücünün araştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2): 651-682.
- Altundağ, G. (2011). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi.Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,İstanbul.
- Ainsworth, M. S. (1989). Attachmentsbeyondinfancy. Americanpsychologist, 44(4), 709.
- Akhunlar, M. N. (2010). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ile uyum süreçleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Ayyıldız, E , Elki̇n, N . (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi . İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3 (1) , 51-68 . DOI: 10.17336/igusbd.76761
- Bartholomew, K.,&Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of PersonalityandSocialPsychology, 61(2), 226–244
- Bartholomew, K.,Henderson, A., & Dutton, D. (2001). In secure attachment and abusive intimate relationships. Adult attachment and couple psychotherapy, 43-61.
- Bowlby, J. (1944). Forty-fourjuvenilethieves : Theircharacterandhome-life. International Journal of Psychoanalysis, 25, 19–52
- Bowlby, J. (1958). Thenature of the child'stieto his mother. The International journal of psychoanalysis, 39, 350.
- Bowlby, J. (1973). Attachment and loss (Vol. II. Separation, anxietyandanger). New York, NY: Basic Books.
- Bowlby, J. (1979). The making and breaking of affectional bonds. London: Tavistock.
- Consedine, N. S. ve Magai, C. (2003). Attachment and emotion experience in later life: The view from emotions theory. Attachment and Human Development, 5(2), 165-187.
- Erzen, E. (2016). Üç boyutlu bağlanma stilleri ölçeği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 01-21. DOI: 10.17679/iuefd.17323631.
- Feeney, J. A., ve Hohaus, L. (2001). Attachment and spousal care giving. Personal Relationships, 8(1), 21-39.
- Gezer, Z. Ü. (2001). The relationship between attachment styles of adolescents and their family environments. (Yüksek Lisans Tezi), Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Hazan, C., ve Shaver, P. (1987). Romanticloveconceptualized as an attachmentprocess. Journal of personalityandsocialpsychology, 52(3), 511.
- Hazan, C.,&Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inquiry, 5, 1-22.
- Kaya, M. (2015). Ortaöğretime Geçiş Sistemi Ortak Sınavlarına Girecek Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri İle Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki(Yüksek Lisans Tezi).İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü,İstanbul.
- Onur, N. (2006). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Raja, N. (1991). Perceived attachments to parents and peers well-being in adolescence, New York: YouthAdolesc.
Shaver, P. R.,&Brennan, K. A. (1992). Attachmentstylesandthe ‘‘bigfive’’ personalitytraits:Their connections with each other and with romantic relationship outcomes. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 536–545
- Soysal, Ş., Bodur, Ş., İşeri, E. ve Şenol, Ş. (2005). Bebeklik Dönemindeki Bağlanma Sürecine Genel Bir Bakış. Klinik Psikiyatri. 8, 88-99.
Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stillerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürler arası bir karşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14 (43), 71-106.
- Tanış, İ. Z. (2014). Yetişkinlerde bağlanma stilleri ve öfke tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
- Turanlı, P. (2010). Orta yetişkinlikte evlilik uyumu ile benlik saygısı ve bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin saptanması. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Wallerstein, J.S, ve Lewis, J.M. (2004). The unexpected legancy of divorce: report of a 25 year study. Psychoanalytic Psychol. 21,353-370.
- Yazıcıoğlu, G. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ve stresle başa çıkma stratejileri arasındaki ilişki: ODTÜ örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.