The
influence of food parameters on consumers' tourism perception increasing the importance
of gastronomic tourism. Because of the
need for continuous fresh and quality water, trout production is close to water
resources, usually in rural areas. Consumers are
often confronted by the fact that they prefer restaurants in the trout plantations
where they can see live fish for fish consumption due to fresh fish
consumption, creating a travel motivation for a food or beverage experience. For this reason, depending on the increase in demand
from consumers, many trout producers are making restaurants for selling the
cooked fish. In this study, a
survey was conducted to the customers of a trout production facility which is
60 km away from the central city in the Central Anatolia Region and has
different cooking techniques such as trout in the tile, smoked trout and trout
in the milk. As a result of the
study, it was concluded that the consumers prefer to go to the fish farms to
consume processed and different shapes fishes at the farm zone so they did not
care about the distances to consume at the fish production site and that the
effect of gastronomic tourism on a rural fish production facility was very
high.
Tüketicilerin
turizm algısında giderek gıda parametrelerinin etkili olması gastronomik
turizmin önemini artırmaktadır. Sürekli taze ve kaliteli suya olan
ihtiyaçlarından dolayı alabalık üretimi su kaynaklarına yakın, genellikle
kırsal bölgelerde yapılabilmektedir. Tüketiciler çoğu zaman taze balık tüketim
algısından dolayı balık yemek için balığı canlı olarak görebildikleri alabalık
tesislerinin restoranlarını tercih etmesi, bir yiyecek veya içecek deneyimi
için seyahat motivasyonu yaratan durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle
tüketicilerden gelen taleplerin artmasına bağlı olarak birçok alabalık
üreticisi tesislerinin bulunduğu alana balığın pişirilmiş olarak satıldığı
restoranlar yapmaktadır. Bu çalışmada İç Anadolu Bölgesindeki merkez
şehre 60 km uzakta bulunan ve diğer tesislerden farklı olarak kiremitte
alabalık, tütsülenmiş alabalık, sütte alabalık gibi farklı pişirme teknikleri
olan bir alabalık üretim tesisinin müşterilerine anket çalışması yapılmıştır.
Çalışma neticesinde tüketicilerin taze ve farklı şekillerde işlenmiş balığa
olan ilgilerinden dolayı balığı yerinde tüketebilmek için balık tesislerine
gitmeyi tercih ettikleri, balığı üretim
yerinde tüketebilmek için kat edilen mesafelere aldırış etmedikleri ve
kırsaldaki bir balık üretim tesisinin gastronomik turizme etkisinin oldukça fazla
olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hydrobiology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |