Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 1, 71 - 91, 15.06.2010

Öz

It is known that The Holy Quran has been interpreted by Prophet
(p.b.u.h.) in his life time. After his death, His followers have
interpreted it. They have used some information from non-Islamic
cultures. It has been made some discussions about this type of
knowledge known as an Israiliyyat. In this study, we will try to
discuss the approach of Quranic commentator Ibrahim Bikai who
asserted in his commentary, namely Nazm al Durer that The Holy
Bible could be used as a source in the Quranic Commentary. Firstly,
we give brief information about his life and works. After that we
introduce his approach with some examples. Our study will end with a
general evaluation.

Kaynakça

  • Üzerinde yeterince çalışma yapıldığından, isrâîliyyât konusuna girmiyoruz. Bu konuda şu kaynaklara
  • bakılabilir: Aydemir, Abdullah, Tefsirde İsrailiyyat, Beyan Yayıncılık, İstanbul, 2000; Birışık, Abdülhamit,
  • “İsrâîliyyât”, D.İ.A. (Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi), Ankara, 2001, XXIII,
  • 199; Zehebî, Muhammed Hüseyin, Tefsir ve Hadiste İsrâîliyyât, (Çev.: Enbiya Yıldırım, Asiye
  • Yıldırım), Rağbet Yayıncılık, İstanbul, 2007. Tefsirlerdeki isrâîliyyât hakkında yapılan bazı tezler
  • şunlardır: Ören, Halis, Keşşaf ve Nesefi Tefsirlerinde Hz. Musa ile İlgili İsrailiyyat, Marmara Ün.,
  • S.B.E., 1988; Çelik, Ahmet, Hazin Tefsirinde İsrailiyyat, Selçuk Ün., S.B.E., 1989; Karasakal, Şaban,
  • Tefsire İsrailiyyat’ın Girişi, Yüzüncü Yıl Ün., S.B.E., 1997; Selbes, Hasan, Medariku’tTenzil
  • ve Hakaiku’t-Te’vil’in İsrailiyyat Açısından Tahlili, Marmara Ün., S.B.E., 1889; Bayram,

Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 1, 71 - 91, 15.06.2010

Öz

Bilindiği gibi Kur’an-ı Kerim, inmeye başlamasıyla birlikte Peygamber
(a.s.) tarafından tefsir de edilmiştir. Bu iş, kendisinin vefatından
sonra ashab eliyle yapılmıştır. Bunlar da zaman zaman İslam dışı
kültürlerden bazı bilgilere tefsirlerinde yer vermişlerdir. İsrâîliyyât
olarak adlandırılan bu bilgi türü hakkında çeşitli tartışmalar
yapılmıştır. Bu çalışmamızda, tefsirde Kitab-ı Mukaddes’in kaynak
olarak kullanılabileceğini ileri süren İbrahim Bikâî’nin, Nazmü’d-Dürer
adlı tefsirindeki bu bağlamdaki yaklaşımını ele almaya çalışacağız. İlk
önce müfessirin hayatı ve eserleri hakkında kısa bir bilgi vereceğiz.
Daha sonra müfessirin yaklaşımını bazı başlıklar altında sırasıyla,
Tevrat, İncil ve Zebur’dan örneklerle sunacağız. Sonunda da kısa bir
değerlendirme yapacağız. 

Kaynakça

  • Üzerinde yeterince çalışma yapıldığından, isrâîliyyât konusuna girmiyoruz. Bu konuda şu kaynaklara
  • bakılabilir: Aydemir, Abdullah, Tefsirde İsrailiyyat, Beyan Yayıncılık, İstanbul, 2000; Birışık, Abdülhamit,
  • “İsrâîliyyât”, D.İ.A. (Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi), Ankara, 2001, XXIII,
  • 199; Zehebî, Muhammed Hüseyin, Tefsir ve Hadiste İsrâîliyyât, (Çev.: Enbiya Yıldırım, Asiye
  • Yıldırım), Rağbet Yayıncılık, İstanbul, 2007. Tefsirlerdeki isrâîliyyât hakkında yapılan bazı tezler
  • şunlardır: Ören, Halis, Keşşaf ve Nesefi Tefsirlerinde Hz. Musa ile İlgili İsrailiyyat, Marmara Ün.,
  • S.B.E., 1988; Çelik, Ahmet, Hazin Tefsirinde İsrailiyyat, Selçuk Ün., S.B.E., 1989; Karasakal, Şaban,
  • Tefsire İsrailiyyat’ın Girişi, Yüzüncü Yıl Ün., S.B.E., 1997; Selbes, Hasan, Medariku’tTenzil
  • ve Hakaiku’t-Te’vil’in İsrailiyyat Açısından Tahlili, Marmara Ün., S.B.E., 1889; Bayram,
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Özel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Özel, Mustafa. “Tefsir Kaynağı Olarak Kitab-ı Mukaddes: İbrahim Bikâî Örneği”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/1 (Haziran 2010), 71-91.