Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oryantalistlerin Kurra'ya Yaklaşımları

Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 311 - 346, 15.12.2008

Öz

Some of the Orientalist scholars argued that ttıe word qurra was derived
from the root of k-r-y and, accordingly, tended to transiate it as
villagers. Some others claimed that the word is not Arabic in origin
and that it was inserted in the Qur'an at a later time. Thus, they pursued,
it has nothing to do with the QLir'an, even with Religion but
characterizes those who displayed bad habit, inferiority and inde..:
cency. Stili some others, related the word to a number of events in
the early period of Islam and empl!)yed it to ascribe a group of politician, militarist and missionaries. This article, aims to analyze such
kind of critiques, which often contradict the traditional understanding,
raised by Orientalists. At the end, the author concluded that: Peasantry
is a sociological reality, and, in contrast, qurrantry is directly -
linked to the activity of reading directly related to the Qur'an. Thus it
seems to be important to distinguish between the two. As a result,
the word qurra has been understood almost in every period of Islamic
history as standing for those who recite/chant the Qur'an much and
in exact accordance with the reciting rules, those who learned all or
the most part of the Qur'an by heart, those who are experts in various
·versions of reciting the Qur'an, those who were also- equipped
with knowledge from religious other fields, aiıd those who are strict in
performing The Holly Book's n.ıles in their lives.

Kaynakça

  • Bkz; Yusuf ALEMDAR, XV-XV, Asrrlarda İstanbul Daru'/-Kurra'larr, Basılamamış
  • Müessesesi ve Krraat Öğretimi, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2003. 2 Örneğin; bunlardan üçünün çevirisi tarafımızdan yapılarak yayımianmış ve Türk
  • okuyucusunun istifadesine arz edilmiştir. Bkz. G. H. A. JUYNBOLL, "İlk Devir
  • İslam Tarihinde Kurra' Kavramı" (Çev. Yusuf ALEMDAR), Nüsha Şarkiyat Araştrrmalarr
  • Dergisi, y. III, sy. 11, Ankara (Güz) 2003, s. 139-152; G. H. A.
  • JUYNBOLL, "İslam'ın İlk Döneminde Kur'an Kıraatı (=Okuma)nın Durumu"
  • (Çev. Yusuf ALEMDAR), Nüsha Şarkiyat Araştrrmalarr Dergisi, y. IV, sy. 12,
  • Ankara (Kış) 2004, s. 77-88; Norman CALDER, "Kurra' (Terimi) ve Arapça

Oryantalistlerin Kurra'ya Yaklaşımları

Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 311 - 346, 15.12.2008

Öz

Doğu bilimleriyle uğraşan kimi batılı bilginler, kurr.3' kelimesinin k~r-y
kökenli olduğunu savunarak, onu köylüler diye yorumlama eğilimindedirler.
Bazıları da, bunun Arapça asıllı olmadığını ve Kur'an'a sonra-
. dan girdiğini; dolayısıyla kurra'nın, Kur'an'la ve hatta dinle hiçbir ilgisi
bulunmayan, kötü alışkani ıkiara · sahip, aşağılik ve çapulcu kimseler
olduğunu iddia etmektedir. Diğer bir kısmı ise, İslam'ın erken döneminde
meydana gelen birtakım ·olaylarla irtibatlaiıdırdığı kurra'yı; politik,
militarist ve misyoner bir grup olarak nitelendirmektedir. Bu makale;
müsteşriklerin, kurra kavramına yönelik -geleneksel anlayışın
. dışında, belki de karşısında yer alan- bu vb .. eleştirel görüş,lerini analiz
etmeyi amaçlamaktadır. Yapılan değerlendirmeler neticesinde kısaca
şu sonuçlara varılmıştır: Karyelilik (=köylülük), sosyolojik bir realite;
kurra'lık ise, doğrudan okuma fiili/eylemi ve Kur'an ile birebir ilişkili
bir kavramdır. Dolayısıyla bu terimleri birbirinden ayrı düşünmek gerekir.
Bu itibarla kurra, İslam Tarihi'nin hernem her döneminde
müslümanlar tarafından; Kur'an'ı çok ve güzel okuyanlar, onun tamamını
veya· büyük .bir bölümünü ezberleyenler, Kur'an'ın faklı şekillerde
okunuşu (kıraatler) konusunda uzman olanlar, dini ilimierin di-
ğer dallarında da belli ölçüde/seviyede bilgi sahibi olanlar, (okudukları-ezberledikleri)
Kutsal Kitab'ın emir ve yasaklarına sıkı sıkıya bağlı
olanlar biçiminde algılanmıştır.

Kaynakça

  • Bkz; Yusuf ALEMDAR, XV-XV, Asrrlarda İstanbul Daru'/-Kurra'larr, Basılamamış
  • Müessesesi ve Krraat Öğretimi, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara 2003. 2 Örneğin; bunlardan üçünün çevirisi tarafımızdan yapılarak yayımianmış ve Türk
  • okuyucusunun istifadesine arz edilmiştir. Bkz. G. H. A. JUYNBOLL, "İlk Devir
  • İslam Tarihinde Kurra' Kavramı" (Çev. Yusuf ALEMDAR), Nüsha Şarkiyat Araştrrmalarr
  • Dergisi, y. III, sy. 11, Ankara (Güz) 2003, s. 139-152; G. H. A.
  • JUYNBOLL, "İslam'ın İlk Döneminde Kur'an Kıraatı (=Okuma)nın Durumu"
  • (Çev. Yusuf ALEMDAR), Nüsha Şarkiyat Araştrrmalarr Dergisi, y. IV, sy. 12,
  • Ankara (Kış) 2004, s. 77-88; Norman CALDER, "Kurra' (Terimi) ve Arapça
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yusuf Alemdar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Alemdar, Yusuf. “Oryantalistlerin Kurra’ya Yaklaşımları”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12/2 (Aralık 2008), 311-346.