Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlık bilimleri öğrencilerinin sağlıklı yaşam
davranışlarının değerlendirilmesidir.
Gereç ve
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Çukurova
Üniversitesi sağlık bilimleri bölümlerine (tıp, diş hekimliği, ebelik ve
hemşirelik) devam eden 801 öğrenci oluşturdu. Veriler, isimsiz olarak bir anket
formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları II ölçeği (beslenme, fiziksel
aktivite, stres yönetimi, kişilerarası ilişkiler, tinsellik, sağlık
sorumluluğu) ile toplandı.
Bulgular: Öğrencilerin % 60’ı kadındı. Yaş ortalaması 21,5±2,21 (17-34)
yıldı. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II ölçeği puan ortalamasının orta
düzeyde olduğu (124,30±17,92), en yüksek puanın tinsellik, en düşük puanın
fiziksel aktivite alt ölçeğinden alındığı saptandı. Yaş grupları ile ortalama
puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmadı. Erkeklerin, fiziksel aktivite alt ölçeğinden,
kadınların ise diğer bütün alt ölçeklerden daha yüksek puan aldıkları saptandı.
Tıp Fakültesi öğrencilerinin puanları, diğer fakülte öğrencilerininkinden daha
düşüktü.
Sonuç: Sağlık bilimleri öğrencileri geleceğin sağlık profesyonelleri
ve rol modelleridir. Çalışmamızın bulgularının farkındalık yaratacağı ve bu
öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışlarının daha iyi düzeye yükseltilmesi
açısından yapılacak girişimler için yol gösterici olacağı düşünülmüştür.
Purpose: The aim of this study was to evaluate of health science students’ healthy life behaviors.
Material and Methods: The sample population was composed of 801 students that attending to the health science schools (medicine, dentistry, midwifery, and nursery) of Cukurova University. The data was collected by an anonymous questionnaire and Health Promotion Lifestyle Profile-II scale (nutrition, physical activity, stress management, interpersonal relationships, spirituality, healthy responsibility).
Results: Of the 60 % students were female. The mean age was 21.5 ± 2.21 (17-34) years. It is found that the mean score of Health Promotion Lifestyle Profile-II scale was at middle level (124.30±17.92), the highest score was taken from spiritual growth subscale and the lowest one was taken from physical activity subscale. No significant relation was found between the age groups and the mean scores. Males got the higher score from the physical activity subscale, and females got the higher scores from all other subscales. The scores of the students attending to the medicine school were lower compared to the other fields.
Conclusion: Health science students are health professionals and role models of the future. It is considered that the results of our study may raise awareness and may be a guide for interventions to elevate these students’ healthy life behaviors to a better level.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Acceptance Date | May 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 41 Issue: 4 |