Purpose: Medical students must not only gain knowledge and skills about recognition and management of mental problems, but they also must improve their attitudes and practices toward persons having mental disorders. The aim of this study was to investigate the attitudes of the students in the Medical School of Near East University, which is the first medical school of Cyprus and composed of students from different cultures, toward mental illnesses.
Materials and Methods: A total of 396 students (355 pre-clinical and 41 clinical) were included in the study. The Sociodemographic Data Form and Beliefs toward Mental Illness (BMI) Scale were used to collect data.
Results: The Dangerousness Subscale scores were significantly higher for students from TRNC and Turkey (22.33 ± 6.21), compared to the students from other nationalities (18.87 ± 5.20). However, the Incurability Subscale scores of the students from other nationalities (28.92 ± 9.31) were significantly higher compared to those from TRNC and Turkey (25.18 ± 9.19).
Conclusion: Our study results suggest that there is no strong relationship between beliefs toward mental illnesses and sociodemographic features; however, culture plays a key role in perceived beliefs on mental illnesses.
Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerine ruhsal bozukluklara ilişkin bilgiler öğretilmeli ve bu bozuklukları tanılayıp yönetmeye ilişkin beceriler kazandırılmalıdır. Bununla birlikte, ruhsal bozukluk görülen hastalara karşı tutum ve uygulamalarında da gelişim göstermelerine önem verilmelidir. Bu çalışmanın amacı; Kıbrıs Adası’nın ilk tıp fakültesi olan Yakın Doğu Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin farklı kültürel altyapılardan gelen öğrencilerinin ruhsal hastalıklara yönelik tutumlarını incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Veriler, 396 öğrencinin sosyodemografik bilgi formunu ve Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnançlar Ölçeği’ni (RHİÖ) yanıtladıkları anketle toplanmıştır.
Bulgular: Tehlikeli altölçeği KKTC ve Türkiye’li öğrencilerde (22.33 ± 6.21) diğer ülkelerden gelen öğrencilere (18.87 ± 5.20) kıyasla istatistiksel olarak önemli yüksek bulunmuştur (p<0.01). Çaresizlik altölçeği ise diğer ülkelerden gelen öğrencilerde (28.92 ± 9.31), KKTC ve Türkiye’li öğrencilere (25.18 ± 9.19) kıyasla önemli yüksektir.
Sonuç: Sosyodemografik özellikler ile ruhsal hastalıklara yönelik tutumlar arasında ilişki gözlenmemiştir. Aynı fakültede okuyan öğrencilerin ruhsal hastalıklarla ilgili farklı kültürel altyapılara sahip olmalarına bağlı olarak farklı tutumlarının olduğu gözlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Acceptance Date | May 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 43 Issue: 1 |