BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Theoretical Exams in Medical Faculties in Terms of Differential Item Functioning: Sample of Mersin University Medical Faculty

Yıl 2014, Cilt: 39 Sayı: 2, 240 - 247, 22.07.2014
https://doi.org/10.17826/cutf.37945

Öz

Purpose: Current study investigated whether the measurement tools utilized during medical faculty preclinical period to form the basis of pass-fail decisions taken for students included Differential Item Functioning for foreign and Turkish students. Material and Methods: A total of 205 first year students 7 of which were foreign nationals attending Mersin University Medical Faculty participated in the study. All analyses are performed by Easy-DIF software and Mantel Haenszel method. And Differential Item Functioning identified this 6 items presented to the 10 expert for expert opinion Results: It was observed as a result of analyses via the method of Mantel Haenszel based on 7 exams that contained 100 multiple choice items each that only 6 items out of 700 included significant levels of Differential Item Functioning. It was also seen that item averages of foreign national students for the rest of all 694 items were lower compared to other students; however this difference was not statistically significant. Conclusion: According to the expert opinion for 6 items; long sentence structure, negative item root structure and some words that regarded as traditional play a role in the formation of Differential Item Functioning was found. It can be offered that we must not use long sentence structure, negative item root structure and some words that regarded as traditional for preparing exams to ensure validity of exams.

Kaynakça

  • Mersin University, Medical Faculty, Training Guide, 2012-2013.
  • Murphy, K.R. & Davidshofer, C.O. Psychological testing: principles and applications. Prentice Hall, New Jersey, USA. 2001.
  • Anastasi, A., Urbina, S., Psychological testing. 7th.ed. New Jersey: Prentice Hall. 1990
  • Thorndike, R.L., Applied Psychometrics. Houghton Mifflin Company, Boston. 1982
  • Aiken L., Psychological testing and assessment. Allyn&Bacon, USA. 2000.
  • Camili, G., Shepard, L.A. Methods for identifying biased test items.Sage Publication, London. 1994 Holland, P.W. & Wainer, H. (Editör). Differential item functioning. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, New Jersey. 1993.
  • Osterling, S.J. Test item bias. Sage Publication, London.1983.
  • Andres, G., Padilla, J.L., Hidalgo, M.D., Benito, J.G., Benitez, I. EASY-DIF: Software for Analyzing Differential Item Functioning Using the MantelHaenszel and Standardization Procedures. Applied Psychological Measurement. 2010.
  • Erkuş, A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-ı: temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.2012;85.
  • Biomer, J.B., Krehr, S., Ware, J.E., Damsqaard, M.T., Bech, F. Differential Item Functioning in the Danish Translationof the SF-36. Journal Of Clinical Epidemiology. 1998;51;1189-1202.

Tıp Fakültelerinde Uygulanan Teorik Sınavlarda Kullanılan Testlerin Ayırt Edici Madde İşlevselliği Açısından İncelenmesi: Mersin Üniversitesi, Tıp Fakültesi Örneği

Yıl 2014, Cilt: 39 Sayı: 2, 240 - 247, 22.07.2014
https://doi.org/10.17826/cutf.37945

Öz

Amaç: Bu çalışmada, tıp fakültesi klinik öncesi dönemde kullanılan ve öğrenciler için bir üst sınıfa geçti-kaldı kararlarına dayanak oluşturan ölçme araçlarının, yabancı ve Türk uyruklu öğrenciler açısından Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) içerip içermediği araştırılmıştır. Materyal ve Metod: Çalışmaya Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gören 7"si yabancı uyruklu olmak üzere toplam 205 dönem I (1. Sınıf) öğrencisi katılmıştır. Analizler Easy_DIF yazılımı ve Mantel Haenszel yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Mantel Haenszel yöntemi kullanılarak her biri çoktan seçmeli 100"er madde içeren 7 sınav üzerinden yapılan analizler neticesinde toplam 700 madde içerisinden yalnızca 6 tanesinde anlamlı düzeyde Değişen Madde Fonksiyonu gözlenmiştir. Geriye kalan 694 maddenin tamamında ise yabancı uyruklu öğrencilerin madde ortalamalarının diğer öğrencilere oranla daha düşük olduğu; ancak bu farkın Değişen Madde Fonksiyonu açısından anlamlı düzeye ulaşmadığı gözlenmiştir. Sonuç: DMF"li tespit edilen 6 madde ilgili 10 alan uzmanının görüşüne sunulmuş ve uzmanlardan; devrik ve uzun cümle yapısının, olumsuz madde kökünün ve geleneksel sayılabilecek bazı kelimelerin Değişen Madde Fonksiyonu oluşumunda rol oynadığına yönelik dönüt alınmıştır. Buradan hareketle Tıp Fakültelerinde yapılan sınavlarda kullanılan testlerin geçerliklerin garanti altına alınması ve yabancı uyruklu öğrencilerin mağdur edilmemesi amacıyla devrik ve uzun cümle yapısı, olumsuz madde kökü ve geleneksel kelimeler içeren maddeler yazılmamasına dikkat edilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Mersin University, Medical Faculty, Training Guide, 2012-2013.
  • Murphy, K.R. & Davidshofer, C.O. Psychological testing: principles and applications. Prentice Hall, New Jersey, USA. 2001.
  • Anastasi, A., Urbina, S., Psychological testing. 7th.ed. New Jersey: Prentice Hall. 1990
  • Thorndike, R.L., Applied Psychometrics. Houghton Mifflin Company, Boston. 1982
  • Aiken L., Psychological testing and assessment. Allyn&Bacon, USA. 2000.
  • Camili, G., Shepard, L.A. Methods for identifying biased test items.Sage Publication, London. 1994 Holland, P.W. & Wainer, H. (Editör). Differential item functioning. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, New Jersey. 1993.
  • Osterling, S.J. Test item bias. Sage Publication, London.1983.
  • Andres, G., Padilla, J.L., Hidalgo, M.D., Benito, J.G., Benitez, I. EASY-DIF: Software for Analyzing Differential Item Functioning Using the MantelHaenszel and Standardization Procedures. Applied Psychological Measurement. 2010.
  • Erkuş, A. Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-ı: temel kavramlar ve işlemler. Ankara: Pegem Akademi.2012;85.
  • Biomer, J.B., Krehr, S., Ware, J.E., Damsqaard, M.T., Bech, F. Differential Item Functioning in the Danish Translationof the SF-36. Journal Of Clinical Epidemiology. 1998;51;1189-1202.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hüseyin Selvi Bu kişi benim

İbrahim Başhan Bu kişi benim

Gönül Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 39 Sayı: 2

Kaynak Göster

MLA Selvi, Hüseyin vd. “Tıp Fakültelerinde Uygulanan Teorik Sınavlarda Kullanılan Testlerin Ayırt Edici Madde İşlevselliği Açısından İncelenmesi: Mersin Üniversitesi, Tıp Fakültesi Örneği”. Cukurova Medical Journal, c. 39, sy. 2, 2014, ss. 240-7, doi:10.17826/cutf.37945.