Amaç: Bu çalışma, total larenjektomili hastalara verilen eğitimin öz-bakım gücüne etkisinin değerlendirilmesi amacı ile planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, Mart 2011-Aralık 2015 tarihleri arasında Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Balcalı Hastanesi Kulak Burun Boğaz Kliniği’nde larenks kanseri nedeniyle yatarak tedavi gören, total larenjektomi yapılan 50 kontrol, 50 deney olmak üzere toplam 100 hasta ile yarı deneysel olarak yürütülmüştür. Veriler, “Hasta Tanıtım-Bilgi Formu”, “Hasta Ön Test- Son Test Formu”, “Öz Bakım Gücü Ölçeği”, “Hastalara Yönelik Özel Periyodik Eğitim Planı” ve hasta memnuniyetini belirlemek amacıyla “Görsel Analog Skala” formunun uygulanması ile elde edilmiştir.
Bulgular: Her iki grupta da başlangıç bilgi düzeylerinin birbirlerine denk olduğu saptanmıştır. Ancak, eğitim verilen deney grubunun bilgi düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı saptanmıştır. Veriler analiz edildiğinde, kontrol grubu hastaların, öz-bakım gücü puan ortalaması 76.515.3 iken; deney grubu hastaların öz-bakım gücü puan ortalaması 120.012.2 olarak belirlenmiş olup, verilen eğitimin, istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturduğu saptanmıştır.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda, hastalara verilen eğitimin etkili olduğu, verilen eğitim ile hastaların tedavi ve bakım ile ilgili bilgi düzeylerinin, öz-bakım güçlerinin ve memnuniyetlerinin anlamlı şekilde arttırdığı görülmüştür.
Purpose: This study aimed to evaluate the effect of education on self-care agency given to the patients with total laryngectomy.
Material and Methods: The study utilised a quasi-experimental design; it was conducted with 100 patients with total laryngectomy, 50 controls and 50 experimental group patients, who received inpatient treatment for larynx cancer at Otorhinolaryngeology Service in Balcalı Hospital of Çukurova University Faculty of Medicine between March 2011 and December 2015. Data were collected using the “Patient Identification-Information Form”, “Patient Pre-Test and Final-Test Form”, “Self-care Agency Scale”, “Special Periodic Education Plan for Patients”, and “Visual Analog Scale” form to detect patient satisfaction.
Results: Initial knowledge level of both groups was found to be equivalent to each other. However, a statistically significant increase was found in the knowledge level of the experimental group provided with education. Analysis of the data showed that the mean score of the self-care agency was 76.5±15.3 for the control group patients while it was 120.0±12.2 for the experimental group patient. It was found that the education made a statistically significant difference.
Conclusion: Results of this study indicated that the education given to the patients was effective, and significant increases were detected in the patients knowledge level about treatment and care, self-care agency, and satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | January 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: 3 |