Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Total larenjektomili hastalara verilen eğitimin öz bakım gücüne etkisi

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 3, 911 - 921, 30.09.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.451753

Öz

Amaç: Bu çalışma, total larenjektomili hastalara verilen eğitimin öz-bakım gücüne etkisinin değerlendirilmesi amacı ile planlanmıştır. 

Gereç ve Yöntem: Çalışma, Mart 2011-Aralık 2015 tarihleri arasında Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Balcalı Hastanesi Kulak Burun Boğaz Kliniği’nde larenks kanseri nedeniyle yatarak tedavi gören, total larenjektomi yapılan 50 kontrol, 50 deney olmak üzere toplam 100 hasta ile yarı deneysel olarak yürütülmüştür. Veriler, “Hasta Tanıtım-Bilgi Formu”, “Hasta Ön Test- Son Test Formu”, “Öz Bakım Gücü Ölçeği”, “Hastalara Yönelik Özel Periyodik Eğitim Planı” ve hasta memnuniyetini belirlemek amacıyla “Görsel Analog Skala”  formunun uygulanması ile elde edilmiştir. 

Bulgular: Her iki grupta da başlangıç bilgi düzeylerinin birbirlerine denk olduğu saptanmıştır. Ancak, eğitim verilen deney grubunun bilgi düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı saptanmıştır. Veriler analiz edildiğinde, kontrol grubu hastaların, öz-bakım gücü puan ortalaması 76.515.3 iken; deney grubu hastaların öz-bakım gücü puan ortalaması 120.012.2 olarak belirlenmiş olup, verilen eğitimin, istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturduğu saptanmıştır.

Sonuç: Bu çalışma sonucunda, hastalara verilen eğitimin etkili olduğu, verilen eğitim ile hastaların tedavi ve bakım ile ilgili bilgi düzeylerinin, öz-bakım güçlerinin ve memnuniyetlerinin anlamlı şekilde arttırdığı görülmüştür.


Kaynakça

  • Meryem Türkan Işık (Erer) Dr. Öğretim Üyesi Mersin Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümü, Mersin, Türkiye turkanerer@gmail.comtel: 05444141033
  • Meltem Akbaş Dr. Öğretim Üyesi Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü, Adana, Türkiye makbaskanat@gmail.comtel: 05065146780
  • Selda Yaralı Dr. Öğretim Üyesi Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye seldayarali@hotmail.comtel: 05439253200

The effect of education given to patients with total laryngectomy on self-care

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 3, 911 - 921, 30.09.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.451753

Öz

Purpose: This study aimed to evaluate the effect of education on self-care agency given to the patients with total laryngectomy.

Material and Methods: The study utilised a quasi-experimental design; it was conducted with 100 patients with total laryngectomy, 50 controls and 50 experimental group patients, who received inpatient treatment for larynx cancer at Otorhinolaryngeology Service in Balcalı Hospital of Çukurova University Faculty of Medicine between March 2011 and December 2015.  Data were collected using the “Patient Identification-Information Form”, “Patient Pre-Test and Final-Test Form”, “Self-care Agency Scale”, “Special Periodic Education Plan for Patients”, and “Visual Analog Scale” form to detect patient satisfaction. 

Results: Initial knowledge level of both groups was found to be equivalent to each other. However, a statistically significant increase was found in the knowledge level of the experimental group provided with education. Analysis of the data showed that the mean score of the self-care agency was 76.5±15.3 for the control group patients while it was 120.0±12.2 for the experimental group patient. It was found that the education made a statistically significant difference. 

Conclusion: Results of this study indicated that the education given to the patients was effective, and significant increases were detected in the patients knowledge level about treatment and care, self-care agency, and satisfaction. 

Kaynakça

  • Meryem Türkan Işık (Erer) Dr. Öğretim Üyesi Mersin Üniversitesi, Sağlık Yüksekokulu, Hemşirelik Bölümü, Mersin, Türkiye turkanerer@gmail.comtel: 05444141033
  • Meltem Akbaş Dr. Öğretim Üyesi Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü, Adana, Türkiye makbaskanat@gmail.comtel: 05065146780
  • Selda Yaralı Dr. Öğretim Üyesi Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye seldayarali@hotmail.comtel: 05439253200
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Sevda Fırat 0000-0002-3048-2405

Gürsel Öztunç 0000-0003-1972-1257

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 29 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 3

Kaynak Göster

MLA Fırat, Sevda ve Gürsel Öztunç. “Total Larenjektomili Hastalara Verilen eğitimin öz bakım gücüne Etkisi”. Cukurova Medical Journal, c. 44, sy. 3, 2019, ss. 911-2, doi:10.17826/cumj.451753.