Amaç: Bu çalışma belediye otobüs şoförlerinin sosyo demografik özellikleriyle öfke düzeyi ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma 95 otobüs şoförü ile yürütülmüştür. Veriler anket formu ve Sürekli öfke- öfke ifade tarzı ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Puan ortalamaları; sürekli öfke 16,67±4,29, öfke içe 15,05±3,31, öfke kontrol 25,12±4,97, öfke dışa 12,48±2,94 olarak bulunmuştur. Meslekte çalışma yılı ile sürekli öfke, öfkeyi ifade etmekte zorlanma ile öfke kontrol ve öfke dışa arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. Bir diğer ilişki işteki sorunlar nedeniyle aile yaşamında öfkeli olma ile sürekli öfke, öfke kontrol, öfke dışa arasındadır. Öfke kontrolü eğitimi alma ile öfke dışa arasında da anlamlı bir ilişki vardır. Sigara içme süresi (yıl) ile öfke kontrol, kurumda çalışma yılı ile öfke dışa arasında pozitif anlamlı bir ilişki vardır. Diğer çalışmalarla tutarlı olarak bu çalışma da mesleki deneyimin artmasının öfke düzeyini azalttığını, kurumda çalışma yılı arttıkça öfkenin daha kolay ifade edilebildiğini göstermiştir. Bu çalışmada işteki sorunların aile yaşamına öfke olarak yansıması incelenen farklı bir konudur.
Sonuç: Çalışmanın bulguları şoförlerin öfke düzeyini ve öfke ifadesini etkileyen sosyodemografik özelliklere dair kanıtlar sunmaktadır. Araştırma sonuçları öfkeyi doğru ifade edebilme ve öfke kontrolü konusunda otobüs şoförlerine yönelik müdahaleler planlarken dikkate alınabilir.
Purpose: This study was conducted to examine the relationship between anger level and anger expression styles with the socio-demographic factors of municipal bus drivers.
Materials and Methods: The study was carried out with 95 bus drivers. The data were collected by means of question forms, State-trait anger, and anger expression scales.
Results: The mean score were found to be: Trait anger 16,67±4,29, anger-in 15,05±3,31, anger management 25,12±4,97, and the anger-out 12,48±2,94. There is also a significant relationship between receiving anger management training and anger-out. There is a positive significant relationship between smoking duration (years) and anger control, years at work and anger-out. As being in consistency with other studies, the study has revealed that while the level of professional experiences increases the level of anger is decreased and when the years of working is higher in an institution, anger can be expressed more easily. The reflection of the problems at work as anger in the family life is a different subject examined. Conclusion: This study provides evidence of socio-demographic characteristics affecting the level of anger and anger expression of drivers. The results of the study can be taken into account when planning interventions for bus drivers in terms of expressing anger correctly and anger control.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri, Psikiyatri |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 4 |