Purpose: This study aimed to determine the effect of dysmenorrhea on quality of life in university students and the affecting factors.
Materials and Methods: This case-control study was conducted with 610 female students [300 with dysmenorrhea (case group), 310 without dysmenorrhea (control group)], who were studying at Bozok University in Yozgat, between September 2018 and December 2018. Data were collected with the Personal Information Form, Visual Analogue Scale and World Health Organisation Quality of Life Assessment-Bref.
Results: In students with dysmenorrhea, physical health, psychological health, social relationships, and environmental health subscales mean scores were significantly lower than those in the control group. Furthermore, the duration of menstrual bleeding, menstruation pattern, dysmenorrhea rating, body mass index, and smoking were determined to be statistically significant factors affecting the quality of life of students with dysmenorrhea.
Conclusion: Dysmenorrhea is considered to be a gynecological problem that negatively affects the quality of life. Healthcare professionals may contribute to enhancing the quality of life of students by providing training and consultation services regarding the treatment and management of dysmenorrhea.
Amaç: Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde dismenorenin yaşam kalitesi üzerine etkisi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu vaka kontrol çalışması Eylül- Ekim 2018 tarihleri arasında Yozgat Bozok Ünıversitesi’nde okuyan 610 kız öğrenci [300 dismenore olan (vaka grubu), 310 dismenoresi olmayan (kontrol grubu)] ile yürütülmüştür. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Visual Analog Skalası ve Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği- Kısa Form ile toplanmıştır.
Bulgular: Dismenoresi olan öğrencilerin fiziksel sağlık, psikolojik sağlık, sosyal ilişkiler ve çevresel sağlık alt boyut puan ortalamaları kontrol grubundan istatistiksel olarak anlamlı düzeyde düşüktür. Ayrıca menstrual kanama süresi, menstruasyon düzeni, dismenore şiddeti, beden kitle indeksi ve sigara kullanımının dismenoresi olan öğrencilerde yaşam kalitesini etkileyen faktörler olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Dismenorenin öğrencilerin yaşam kalitesini olumsuz etkileyen jinekolojik bir problem olduğu söylenebilir. Sağlık çalışanları dismenorenin tedavisi ve yönetimi hakkında eğitim ve danışmanlık yaparak öğrencilerin yaşam kalitesini artırmaya katkı sağlayabilirler.
herhangi bir destek alınmamaıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kadın Hastalıkları ve Doğum |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 45 Sayı: 2 |