Research Article
BibTex RIS Cite

Psikoeğitimin palyatif bakım vericilerin stresle baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisi

Year 2020, Volume: 45 Issue: 3, 785 - 794, 30.09.2020

Abstract

Amaç: Bu araştırmada psikoeğitimin palyatif bakım tedavisi alan hastalara bakım vericilerin stres ile baş etme ve yaşam kalitesi üzerine etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, ön test - son test deseninde yarı deneysel bir araştırma olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, Manisa Devlet Hastanesi Palyatif Bakım Ünitesinde 6 aylık süre içerisinde takip edilen hasta yakınları (N=40) oluşturmuştur. Araştırma, örneklem seçimine gidilmeden evrenin tümü üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, yapılandırılmış özellikteki anket aracılığıyla araştırmacı tarafından yüz yüze yöntemle toplanmıştır. Anket, üç bölümden oluşmuştur: ‘‘Bakım verici Tanıtım Formu, ‘‘Yaşam Kalitesi Formu (SF-36)’’, ‘‘Stresle Baş Etme Ölçeği’’.
Bulgular: Araştırmaya katılan bakım vericilere verilen psikoeğitim, palyatif bakım vericilerin fiziksel ve zihinsel sağlık durumları ile yaşam kalitelerini istatistiksel olarak anlamlı ölçüde arttırmıştır. Ortalamalar incelendiğinde; fiziksel sağlık durumunun %12,2; zihinsel sağlık durumunun %20,6 ve yaşam kalitesinin genel olarak %15,9 arttığı görülmektedir. Ayrıca, genel olarak stresle baş etme ön test ve son test ortalamaları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir 58,83 olan ön test ortalaması %15,7 artış ile 69,76’ya çıkmıştır. Yani, bakım vericilere verilen psikoeğitim palyatif bakım vericilerin stresle baş etme becerilerini anlamlı olarak arttırmıştır.
Sonuç: Araştırmada bakım vericilere uygulanan psikoeğitimin yaşam kalitesini ve stresle baş etme gücünü yükselttiği görülmüştür.

Supporting Institution

Manisa Celal Bayar Üniversitesi BAP birimi

Project Number

2018-008

Thanks

Bu araştırmaya 2018-008 numaralı proje ile finansal destek sağlayan Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine ve değerli katılımcılara teşekkür ederiz.

References

  • 1. Ducharme F. Psychoeducational interventions for family caregivers of seniors across their life trajectory: an evidence-based research program to inform clinical practice. Adv Geriatr. 2014;2014:1-152. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.2.Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
  • 2. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.
  • 3. Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.

Effects of psychoeducation on palliative caregivers’ quality of life and skills to cope with stress

Year 2020, Volume: 45 Issue: 3, 785 - 794, 30.09.2020

Abstract

Purpose: The aim of this study was to evaluate the effect of psychoeducation on caregivers' coping with stress and quality of life in patients receiving palliative care treatment.
Materials and Methods: This study was conducted as a quasi-experimental study with a pre- and post-test design. The population of the study comprised the relatives of the patients (N = 40) monitored in the Palliative Care Unit of the Manisa State Hospital during a period of 6 months. All the people in the study population were included in the sample. The data were collected through face-to-face interviews by the researcher using a structured questionnaire. The questionnaire consisted of three parts: ‘‘Caregiver Information Form”, “Quality of Life Form (SF-36)”, “Ways of Coping Questionnaire (WCQ)”.
Results: Psychoeducation given to caregivers participating in the study significantly increased their physical and mental health status and quality of life. The analysis of the mean scores revealed that the participants’ physical health improved by 12.2%, mental health status by 20.6% and quality of life by 15.9%. In addition, the difference between their mean pre- and post-test scores was significant. The mean pre-test score (58.83) increased by 15.7% to 69.76 at the posttest.
Conclusion: In the present study, psychoeducation given to the caregivers improved the quality of life and skills for coping with stress. 

Project Number

2018-008

References

  • 1. Ducharme F. Psychoeducational interventions for family caregivers of seniors across their life trajectory: an evidence-based research program to inform clinical practice. Adv Geriatr. 2014;2014:1-152. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.2.Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
  • 2. Kim SH, Kang S, Song MK. Intensity of care at the end of life among older adults in Korea. J Palliat Care. 2018;33(1):47-52.
  • 3. Engbers RA Informal Caregivers' perceptions of needs from hospice providers: An integrative review. Am J Hosp Palliat Care. 2019;36(12):1114-1123.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychiatry
Journal Section Research
Authors

Özge Çetin This is me 0000-0003-2308-9055

Sevgi Nehir 0000-0003-1761-786X

Project Number 2018-008
Publication Date September 30, 2020
Acceptance Date May 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 45 Issue: 3

Cite

MLA Çetin, Özge and Sevgi Nehir. “Effects of Psychoeducation on Palliative caregivers’ Quality of Life and Skills to Cope With Stress”. Cukurova Medical Journal, vol. 45, no. 3, 2020, pp. 785-94, doi:10.17826/cumj.649713.