Amaç: Bu çalışma, infertilite tedavisi gören hastalara verilen eğitimin stres ve stresle başa çıkmalarına etkisi incelemek amacıyla yarı deneysel olarak planlanmış ve uygulanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma yarı deneysel niteliktedir. İstanbul ilinde bir vakıf hastanesine IVF tedavisi için başvuran bireylerle, Mayıs 2017- Ocak 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Örneklemi 40 infertil birey oluşturdu. Veriler araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme yöntemiyle toplandı. Ön test uygulandıktan sonra eğitim verildi. Eğitimden bir ay sonra son test uygulandı.
Bulgular: İnfertil kadınların ortaokul mezunlarının verilen eğitim öncesi stresi ölçeği puanın daha yüksek olduğu, eğitim sonrası bu farkın ortadan kalktığı, infertilite nedenine göre infertilite stresi ile başa çıkma ölçeği alt boyutu puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, kadınların İnfertilite Stresi ile Başa Çıkma Ölçeği alt boyutlarından aktif yok sayma, aktif mücadele etme ve pasif yok sayma başa çıkma yöntemlerinin kullanımı arttıkça İnfertilite Stresi Ölçeği alt boyut stresi arttığı tesbit edildi.
Sonuç: Bu çalışmada infertilite ve stres araşındaki ilişki araştırmış olup, tedavi süreci ve sonuçların hastalarda önemli bir stres kaynağı olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre infertilite tedavisi için hastaneye başvuran hastaların stres düzeyi ve stresle başa çıkma yöntemlerinin belirlenmesi, bu konuda eğitim ve danışmanlık verilmesi önerilmektedir.
Purpose: This study was planned and applied semi-experimentally to examine the effect of education given to patients receiving infertility treatment on stress and coping with stress.
Materials and Methods: The study is semi-experimental. It was held between May 2017 and January 2018 with individuals who applied to a foundation hospital in Istanbul province for IVF treatment. The sample was made up of 40 infertile individuals. The data were collected by the researcher through face-to-face interview method. Training was given after pretesting. Post-test was performed one month after the training.
Results: The pre-education stress scale of middle school graduates of infertile women was higher, this difference disappeared after education, and there was a statistically significant difference between the infertility stress and coping scale subscale mean scores. As the use of active ignoring, active struggling and passive ignoring coping methods of women, the use of the methods of coping with the infertility subscale scores increased, the infertility stress subscale scores increased.
Conclusion: In this study, the relationship between infertility and stress research was investigated and it was concluded that the treatment process and results are an important source of stress in patients. According to the results obtained, it is recommended to determine the stress level and methods of coping with stress, and provide training and counseling on patients who apply to the hospital for infertility treatment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2020 |
Acceptance Date | August 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 45 Issue: 4 |