Purpose: The study was conducted to assess day surgery patients’ satisfaction levels with nursing care.
Materials and Methods: The study used a descriptive and cross-sectional design and was carried out through face-to-face interviews between January and March 2016 with 98 patients who were hospitalized in the day surgery unit of a university hospital, who were 18 years or older, spoke Turkish and were able to comprehend and answer the questions, and volunteered to take part in the study. A personal questionnaire containing questions about the patients' descriptive characteristics, and the Newcastle Satisfaction with Nursing Scales (NSNS), adapted into Turkish by Uzun, were used to collect the data.
Results: The patients’ mean age in the study was 6.2±14.5 and 56.1% of them were women. The mean score of the Experience of Nursing Care Scale (ENCS) applied to the patients was 84.4±18.1 and the Satisfaction with Nursing Care Scale’s (SNCS) mean score was 82.4±19.2. The satisfaction level in surgical clinic patients was high in a statistically significant manner. There was a positive statistically significant correlation and between mean scores of the patients in ENCS and SNCS. The scores of the scales range from 0 to 100 points. A total score of 100 points indicate the highest satisfaction with all aspects of nursing care.
Conclusion: It was determined that the patients' nursing care experience and nursing care satisfaction scores were high, and as the care experience total score increased, the nursing care satisfaction score increased.
Amaç: Çalışma; günübirlik cerrahi servis hastalarının hemşirelik bakımından memnuniyet düzeylerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel tipte yapılan araştırma, Ocak-Mart 2016 tarihleri arasında, bir üniversite hastanesinin günübirlik cerrahi kliniğine yatan, 18 yaş ve üzeri, Türkçe bilen, soruları anlayıp cevaplayabilen ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 98 hasta ile yüz-yüze görüşme yöntemi ile yapılmıştır. Veriler, tanıtıcı özellikler ile ilgili sorular içeren kişisel anket formu ve Uzun tarafından Türkçe'ye uyarlanmış Newcastle Hemşirelikten Memnuniyet Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Hastaların yaş ortalaması 46,2±14,5 olup %56,1’i kadındır. Hastalara uygulanan Hemşirelik Bakımı ile İlgili Yaşananlar Ölçeği (HBYÖ) puan ortalaması 84,4±18,1, Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği (HBMÖ) puan ortalaması 82,4±19,2 bulunmuştur. Cerrahi klinik hastalarında memnuniyet düzeyinin istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu saptanmıştır. Hastaların HBYÖ ile HBMÖ puan ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki belirlenmiştir. Ölçeklerden alınan puanlar 0 ile 100 puan arasında değişmektedir. Toplam 100 puan, hemşirelik bakımının tüm yönlerinden en yüksek memnuniyeti gösterir.
Sonuç: Hastaların hemşirelik bakım deneyimi ve hemşirelik bakımı memnuniyet puanlarının yüksek olduğu, bakım deneyimi toplam puanı arttıkça hemşirelik bakımı memnuniyet puanının arttığı belirlendi.
Hasta memnuniyeti Hemşirelik bakımı hemşirelik bakım kalitesi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 5 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 46 Sayı: 2 |