Aim: Social media platforms, especially YouTube, have become indispensable channels where patients apply for information on medical issues. This study aimed to evaluate the reliability and quality of videos on YouTube about insulin injection in children.
Material and Methods: The first 100 videos with the search “insulin injection in children” were analyzed. The distribution of video types, viewing rates, like ratios, number of comments, and video power indexes (VPI) were recorded. The content qualities were assessed by the global quality scale (GQS), modified DISCERN score, the Journal of the American Medical Association (JAMA) benchmark score, and the patient education materials assessment tool for audio/visual (PEMAT-A/V) materials.
Results: Forty-seven (47%) videos were analyzed finally. The median score of the GQS was 4, modified DISCERN and JAMA was 3. The median PEMAT A/V understandability and actionability scores were 84 and 75. Videos by professionals were found to have better results than the non-professional (p<0.001). Correlation analyses revealed positive correlations between video analytics, such as number of views, likes and comments, view rate, VPI, and content quality scales, including GQS, modified DISCERN, JAMA, and PEMAT-A/V scores (p<0.001).
Conclusion: Although many of the videos examined were of professional origin and their quality scores were higher, the rate of videos from non-professional origin was close to half. The quality scores of these non-professional videos were quite low in all used scales. It is important that patients and their relatives prefer videos uploaded by professional sources to access information from platforms such as YouTube.
Amaç: Başta YouTube olmak üzere sosyal medya platformları, hastaların tıbbi konularda bilgi almak için başvurdukları vazgeçilmez mecralar haline gelmiştir. Bu çalışma, çocuklarda insülin enjeksiyonu ile ilgili YouTube videolarının güvenilirliğini ve kalitesini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: “Çocuklarda insülin enjeksiyonu” aramasını içeren ilk 100 video analiz edilmiştir. Video türlerinin dağılımı, izlenme oranları, beğenilme oranları, yorum sayıları ve video güç endeksleri (video power index, VPI) kaydedilmiştir. İçerik kaliteleri küresel kalite ölçeği (global quality scale, GQS), modifiye DISCERN skoru, Journal of the American Medical Association (JAMA) kıyaslama skoru ve görsel/işitsel materyaller için hasta eğitim materyalleri değerlendirme aracı (patient education materials assessment tool for audio/visual, PEMAT-A/V) ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmada 47 (%47) video analiz edilmiştir. GQS puanı ortancası 4, modifiye edilmiş DISCERN ve JAMA 3 idi. Ortanca PEMAT A/V anlaşılabilirlik ve eyleme geçirilebilirlik puanları ise 84 ve 75 idi. Profesyoneller tarafından yüklenen videoların profesyonel olmayanlara göre daha iyi sonuçlara sahip olduğu görülmüştür (p<0,001). Korelasyon analizi, görüntülenme, beğeni ve yorum sayısı, görüntüleme oranı, VPI gibi video analitikleri ile GQS, modifiye DISCERN, JAMA ve PEMAT-A/V puanlarını içeren içerik kalitesi arasında pozitif korelasyonlar olduğu göstermiştir (p<0,001).
Sonuç: İncelenen videoların birçoğu profesyonel kaynaklı olmasına ve kalite puanları daha yüksek olmasına rağmen, profesyonel olmayan kaynaklı videoların oranının yarıya yakın olduğu gözlenmiştir. Profesyonel olmayan bu videoların kalite puanlarının da kullanılan tüm ölçeklerde oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Hasta ve hasta yakınlarının YouTube gibi platformlardan bilgiye ulaşmak için profesyonel kaynaklar tarafından yüklenen videoları tercih etmeleri önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Pediatric Endocrinology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 17, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | November 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Early Access |