The restricted reserves of fossil-based fuels and the regulations imposed on emission standards increase the importance of renewable fuels. Biodiesel is one of among peripherally friendly and renewable disjunctive fuels and contributes to the reduction of exhaust emissions. Biodiesel fuels have distinctive chemical frames and fuel features compared to conventional diesel fuels based on their substance and production method. Ignition delay, pressure increase rate, and combustion characteristics generate mechanical noises and vibrations in the engine. In compression-ignition engines, high noise and vibration eventuating from the explosive burning have negative effects on the environment and living beings. In this search, the impacts of various proportions of biodiesel fuel and conventional diesel fuel blends on the in-cylinder pressure, vibration, and noise of a three-cylinder water-cooled diesel engine were experimentally investigated. The peak max in-cylinder pressure values for all test fuels were obtained at 15 Nm. For all test fuels, the largest vibration value was obtained at 15 and 60 Nm and the smallest vibration value was obtained at 45 Nm. The engine noise level is reduced up to 45 Nm and increased at 60 Nm. The highest noise level was obtained with conventional diesel fuel (D) at all engine loads. The addition of biodiesel to the test fuels reduced the noise level at all loads. The average noise values of all test fuels are 90.58, 90.28, 90.35, and 90,09 dBA for 15, 30, 45, and 60 Nm loads, respectively.
2020.07.04.1133
Fosil bazlı yakıtların rezervlerinin kısıtlı olması ve emisyon standartlarına getirilen düzenlemeler yenilenebilir yakıtların önemini artırmaktadır. Biyodizel yakıtlar, çevre dostu ve yenilenebilir ayrık yakıtlardan biridir ve egzoz emisyonlarının azaltılmasına katkıda bulunur. Biyodizel yakıtlar, içeriklerine ve üretim yöntemlerine bağlı olarak geleneksel dizel yakıtlara kıyasla farklı kimyasal yapı ve yakıt özelliklerine sahiptir. Yakıtın tutuşma gecikmesi süresi, basınç artış hızı ve yanma özellikleri motorda mekanik sesler ve titreşimler oluşturur. Dizel motorlarda patlamalı yanma sonucu oluşan yüksek gürültü ve titreşim, çevre ve canlılar üzerinde olumsuz etkilere sahiptir. Bu çalışmada, farklı oranlarda biyodizel yakıt ve geleneksel dizel yakıt karışımlarının üç silindirli, su soğutmalı bir dizel motorun yanma basıncı, titreşimi ve gürültüsü üzerindeki etkileri deneysel olarak incelenmiştir. Tüm test yakıtları için maksimum silindir içi basınç değerleri 15 Nm'de elde edilmiştir. Tüm test yakıtları için en büyük titreşim değeri 15 ve 60 Nm'de, en küçük titreşim değeri ise 45 Nm'de elde edilmiştir. Motor gürültü seviyesi 45 Nm'ye kadar azalmış ve 60 Nm'de artmıştır.
2020.07.04.1133
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dinamikler, Titreşim ve Titreşim Kontrolü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2020.07.04.1133 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |