In this study, speed control of permanent magnet synchronous hub motors used in electric vehicles has
been realized. Although SM-HUB motors are similar to brushless DC motors, rotor and stator
structures are different. Whereas in conventional FDAMs, the rotor is inside, in this type of motors the
rotor is outside. For this reason, position and speed controls of this type of motors are performed with
field effect position sensors. The loading system is made by connecting the SM-HUB motors with the
belt. This type of system has a nonlinear effect. In order to test the application results of the system, a
TMS320F2812 digital signal processor was designed and designed to drive an SM-HUB motor driver.
This drive has been executed in real time and has been shown to provide the desired performance
under different speed and load conditions.
Bu çalışmada elektrikli araçlarda kullanılan Sürekli Mıknatıslı Senkron Hub (SM-HUB) motorların hız kontrolü
gerçekleştirilmiştir. SM-HUB motorlar yapısı itibariyle Fırçasız doğru akım motorlara (FDAM) benzerlik
gösterse de rotor stator yapıları farklıdır. Klasik FDAM’larda rotor içerde iken bu tip motorlarda rotor dıştadır.
Bu nedenle bu tip motorların pozisyon ve hız kontrollerinde alan etkili pozisyon algılayıcıları ile
gerçekleştirilmiştir. Yükleme sistemi kayış ile SM-HUB motorların birbirine bağlanması ile yapılmıştır. Bu tip
sistem doğrusal olmayan etkiye sahiptir. Sistemin uygulama sonuçlarının test edilmesi için TMS320F2812
sayısal işaret işlemci ile denetlenen bir SM-HUB motorun sürücüsü tasarlanarak gerçekleştirilmiştir. Bu sürücü
gerçek zamanlı olarak çalıştırılmış, farklı hız ve yük koşullarında istenen performansı sağladığı görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |