Box cross-sectional traditional steel braces are used in structural systems as lateral load-bearing elements. In this study, a method for controlling the buckling behavior of these braces is proposed. In the proposed method, this type of steel brace was placed between the inside and outside of the two separate box profiles to obtain a sandwich type steel brace element. The length of the inner and outer tubes used to ensure buckling control is kept shorter than the length of the lateral load-bearing element. Thus, no axial forces are to be transmitted to these tubes. In the scope of experimental studies, a box cross-sectional sandwich type steel brace and a conventional steel brace, produced from the same box cross-sectional tube with the same properties, were tested under cyclic loading. The findings were examined in terms of load bearing capacity, buckling displacement and energy consumption capacity. Experimental results reveal that the proposed buckling control design increased all examined parameters of box cross-sectional traditional steel braces.
Bu çalışmada, yapısal sistemlerde yanal yük taşıyıcı elemanlar olarak kullanılan, kutu enkesitli geleneksel çelik çapraz elemanların burkulma davranışının kontrolü için bir yöntem önerilmektedir. Önerilen yöntemde, kutu enkesitli çelik çapraz içten ve dıştan iki ayrı kutu profilin arasına yerleştirilerek sandviç tipi bir çelik çapraz eleman elde edilmiştir. Burkulma kontrolünü sağlamak için kullanılan iç ve dış profillerin boyu yanal yük taşıyıcı elemanın boyundan daha kısa bırakılarak, bu profillerin eksenel yük taşımaları engellenmiştir. Deneysel çalışmalar kapsamında bir adet kutu enkesitli sandviç tipi çelik çapraz ile aynı özelliklerdeki kutu enkesitli profilden üretilmiş bir geleneksel çelik çapraz çevrimsel yük etkisinde test edilmiştir. Elde edilen bulgular yük taşıma kapasitesi, burkulma yerdeğiştirmesi ve enerji tüketme kapasitesi açısından karşılaştırılmalı olarak incelenmiştir. Sonuç olarak, önerilen burkulma kontrolü tasarımının, geleneksel çelik çaprazların yük taşıma kapasitesini, burkulma yerdeğiştirmesini ve enerji tüketme kapasitesini artırdığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |