BibTex RIS Kaynak Göster

The Audio Dimension of Radio and TV Broadcasting and the Improvement Studio Acoustic

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 61, 01.06.2013

Öz

The consideration points while receiving the sound, what is acoustic energy, via a microphone from its source rightly and with high quality and delivering it to the broadcast while Radio and TV broadcasting audio dimension is created, and the improvement of noisy audio parameters by organizing studio acoustics are forming the main subject of this study. During the production phase, the broadcast studios’ acoustics, the structure and placement of the microphone prefered, the quality of the reference speakers, the efficient usage of audio consoles, the correct adjustment of audio processes, the recording technique preferred, the knowledge and experince of sound person are essential factors for obtaining accurate and clean sound and also these factors are a part of sound technology. If these factors are well known and used correctly, sounds like music or speech will be more effective and meaningful for the audience. Essentially sound for radio broadcasting, is more significant. The better improvement aesthetically audio dimension of TV broadcasting could attract the audience’s attention of the brodcast, increase the persuasion and convincing power of the broadcast or accelerate the audience’s motivation. From this perspective, for being successful at the broadcasting as art, the aesthetic anxiety is very important and thus, sound, comprising 50% of TV broadcasting, must be delivered by qualified obtained.

Kaynakça

  • Çelik, A., (2009). Hizmet Öncesi Sesçi Eğitimi Programı, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Işıkhan C. (2008), İnsan Sesinin Teknolojik Üretim ve İşleme Modelleri Üzerine Bir İnceleme: Tını Üretim Modellerinden Müziksel Doğrulamaya Geçiş, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 01/08, Denizli
  • Özyıldırım, M.C., (2010). Kapalı Mekânların Akustik Tasarımında Ses Güçlendirme Sistemlerinin Uygulanma Koşulları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • BBC Training & Development Wood NORTON, (2003). Televizyonda Kamera, Aydınlatma ve Ses Tekniği, TRT Genel Sekreterlik Basın ve Yayın Müdürlüğü Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Şakacı, H., (2010). Dijital Sinemada Sesin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkhan, C., (2012). Yayıncılık Sektöründe Ses Teknolojisi ve Mikrofonlar, Konferans, Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Önen, U., (2007). Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri, Çitlembik Yayınları, İstanbul.
  • Doelle, L., L., (1965). Acoustics In Architectural Design, Division of Building Research, Ottawa.
  • Oflaz, D., (2008). Günümüzde Ses Kayıt Teknikleri ve Türk Müziği Kayıtlarında Kullanılan Yöntemler, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://www.genelec.com/
  • Işıkhan, C., (2011). Profesyonel Müzik Kayıtlarında Kayıt Yöntemlerini Sınıflandırmak, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 4 (19), Güz, s. 429–444.
  • Işıkhan, C., (2008). İnsandaki Boyutsal Ses Bilincinin Müziğe ve Müzik Teknolojilerine Yansımaları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 1 (3), Bahar, 219–237.

Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 50 - 61, 01.06.2013

Öz

Radyo ve TV yayıncılığının ses boyutu oluşturulurken akustik bir enerji olan sesin mikrofon aracılığı ile kaynağından doğru ve kaliteli bir şekilde alınıp yayına aktarılmasında dikkat edilecek hususlar ve stüdyo akustiği düzenlenerek gürültülü ses parametrelerinin iyileştirilmesi bu çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. Sesin sağlıklı ve temiz bir şekilde yayınlanmasında yayın stüdyolarının akustiği, tercih edilen mikrofonun yapısı ve plasmanı, kullanılan referans hoparlörlerinin kalitesi, mikserlerin verimli kullanılması, ses proseslerinin doğru ayarlanması, tercih edilen kayıt tekniği, sesçinin bilgi ve tecrübesi gibi prodüksiyon aşamasında rol oynayan etkenler ses teknolojisinin birer parçasıdır. Bu etkenler iyi bilinip doğru kullanılırsa, konuşma ya da müzik gibi sesler izleyici üzerinde daha etkili ve anlamlı olacaktır. Özellikle de radyo yayıncılığında sesin önemi daha büyüktür. TV yayıncılığının ses boyutunun estetik açıdan niteliğini yükseltmek izleyicinin dikkatini yayına çekebilir, yayının ikna ve inandırma gücünü artırabilir veyahut izleyicilerin güdülenmelerini hızlandırabilir. Yayıncılığa bu açıdan bakıldığında, sanatsal olarak yayınların başarılı olabilmesi için estetik kaygı gerekli olup bu nedenle de TV yayıncılığının %50’sini oluşturan sesin nitelikli elde edilip iletilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Çelik, A., (2009). Hizmet Öncesi Sesçi Eğitimi Programı, TRT Eğitim Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Işıkhan C. (2008), İnsan Sesinin Teknolojik Üretim ve İşleme Modelleri Üzerine Bir İnceleme: Tını Üretim Modellerinden Müziksel Doğrulamaya Geçiş, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, 01/08, Denizli
  • Özyıldırım, M.C., (2010). Kapalı Mekânların Akustik Tasarımında Ses Güçlendirme Sistemlerinin Uygulanma Koşulları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • BBC Training & Development Wood NORTON, (2003). Televizyonda Kamera, Aydınlatma ve Ses Tekniği, TRT Genel Sekreterlik Basın ve Yayın Müdürlüğü Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Şakacı, H., (2010). Dijital Sinemada Sesin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıkhan, C., (2012). Yayıncılık Sektöründe Ses Teknolojisi ve Mikrofonlar, Konferans, Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Önen, U., (2007). Ses Kayıt ve Müzik Teknolojileri, Çitlembik Yayınları, İstanbul.
  • Doelle, L., L., (1965). Acoustics In Architectural Design, Division of Building Research, Ottawa.
  • Oflaz, D., (2008). Günümüzde Ses Kayıt Teknikleri ve Türk Müziği Kayıtlarında Kullanılan Yöntemler, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://www.genelec.com/
  • Işıkhan, C., (2011). Profesyonel Müzik Kayıtlarında Kayıt Yöntemlerini Sınıflandırmak, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 4 (19), Güz, s. 429–444.
  • Işıkhan, C., (2008). İnsandaki Boyutsal Ses Bilincinin Müziğe ve Müzik Teknolojilerine Yansımaları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, V. 1 (3), Bahar, 219–237.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emine Elmas Bu kişi benim

Nihal Fatma Güler (derleme Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Elmas, E., & (derleme, N. F. G. (2013). Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 2(2), 50-61.
AMA Elmas E, (derleme NFG. Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. Haziran 2013;2(2):50-61.
Chicago Elmas, Emine, ve Nihal Fatma Güler (derleme. “Radyo Ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu Ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 2, sy. 2 (Haziran 2013): 50-61.
EndNote Elmas E, (derleme NFG (01 Haziran 2013) Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 2 2 50–61.
IEEE E. Elmas ve N. F. G. (derleme, “Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi”, İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, ss. 50–61, 2013.
ISNAD Elmas, Emine - (derleme, Nihal Fatma Güler. “Radyo Ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu Ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi 2/2 (Haziran 2013), 50-61.
JAMA Elmas E, (derleme NFG. Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2013;2:50–61.
MLA Elmas, Emine ve Nihal Fatma Güler (derleme. “Radyo Ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu Ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi”. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 2, 2013, ss. 50-61.
Vancouver Elmas E, (derleme NFG. Radyo ve TV Yayıncılığının Ses Boyutu ve Stüdyo Akustiğinin Düzenlenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi. 2013;2(2):50-61.