BibTex RIS Cite

SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ

Year 2002, Volume: 2 Issue: 2, 79 - 92, 01.10.2002

Abstract

Bu çalışmanın amacı sosyal sermaye olarak kadın girişimcilerin niteliklerini ve yeterliliklerini belirleyebilmektir. Kadınların sosyo-demografik özellikleri, kişisel karakteristikleri, işlerini kurma ve sürdürme aşamalarında bilgi ve beceri sağlama kanalları, işbirliği eğilimleri sosyal sermaye kaynakları olarak ele alınmıştır. Araştırma, Mersin Esnaf ve Sanatkarlar Odasına kayıtlı 224 kadın girişimci ile gerçekleştirilmiştir. Girişimcilerle yüzyüze görüşmeler yapılmış ve anket formu uygulanmıştır. Araştırmaya katılan kadın girişimciler, farklı sosyal sermaye kaynaklarını hem iş kurma hem de sürdürme aşamalarında harekete geçirebilmekte ve girişimcilik nitelikleri ile bütünleştirebilmektedir. Kadınlar informal ve kurumsal kaynakları girişimcilik faaliyetlerinde kullanmaktadır. Kadınların özellikle kurumsal bilgi kanallarını kullanabilme yeterlilikleri, dayanışmayı arttırarak örgütlenmeyi desteklemektedir

References

  • ALLEN, Shelia ve TRUMAN, Carole (1993): Women in Business:Perspectives on Women Entrepereneurs, London, Routledge.
  • ANDERSON, Alistair ve JACK, Sarah (2002): “The Articulation of Entrepreneurial Social Capital:Content and Process”, Entrepreneurship and Regional Development, Cilt 14, Sayı 3, ss.193-210.
  • ARAI, Bruce A (1997): “The Road Not Taken:The Transition from Unemployment to Self- Employment in Canada, 1961-94”, Canadian Journal of Sociology, Cilt 22, Sayı 3, ss.365-382.
  • ARONSON, Robert L. (1991): Self Employment: A Labor Market Perspective. Ithaca, NY, ICR Press.
  • AYATA, Sencer (1987): Kapitalizm ve Küçük Üreticilik Türkiye’de Halı Dokumacılığı-, Yurt Yayınları, Yayın No:15.
  • BARBIERI, Paolo (2003): “Social Capital and Self Employment”, International Sociology, Cilt:18, Sayı:4, ss.681-701.
  • BEGLEY, Thomas M ve TAN, Wee-ling (2001): “The Socio-cultural Environment for Entrepreneurship: A Comparisonn Between East Asian and Anglo-Saxon Countries”, Journal of International Business Studies, Cilt 32, Sayı 3, ss. 555.
  • CARLAND, James W; HOY, Frank ve CARLAND, Joann A (1988): “Who is an Entrepreneur? Is a Question Worth Asking”, American Journal of Small Business, Cilt 12, Sayı , ss. 33-39.
  • COLEMAN, James. S. (1990) Foundations of Social Theory, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • ÇELEBI, Nilgün (1990): Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü Tutumları, Sebat Matbaası, Konya.
  • ÇELEBİ, Nilgün (1993): “Kadın Girişimciliğini Özendirme ve Destekleme Konusunda Politikalar”, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar, Devlet Bakanlığı Kadın ve Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Eğitim Serisi, Yayın No:74 ss.35-42.
  • ÇELEBİ, Nilgün (1997): Turizm Sektöründeki Küçük İşyeri ve Örgütlerinde Kadın Girişimciler T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü:Ankara.
  • COHEN, Laurie ve MALLON, Mary (1999): “The Transition from Organisational Employment to Portfolio Working: Preceptions of “Boundarylessness”, Work, Employment and Society, Cilt 13, Sayı 2, ss.329-352.
  • COOPER, Arnold C; GIMENO-GASCON, Javier F ve WOO, Carolyn Y, (1994): “Initial Human And Financial Capital as Predictors of Nev Venture Performance”, Journal of Business Venturing, Cilt , Sayı 5, ss.371-396.
  • DİE (2003): Hane Halkı İşgücü Anketi Sonuçları, DİE, Ankara., EAGLEY, Alice H ve JOHNSON, Blair (1990): Gender and Leadership Style:A Meta Analysis” Psychological Bulletin, Cilt 108, Sayı 2, ss.233-
  • EARLEY, Christopher P (1997): Face, Harmony and Social Structure:An Analysis of Organizational Behavior Across Cultures, New York, Oxford University Press.
  • ECEVİT, Yıldız (1993): “Kadın Girişimciliğin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar, Devlet Bakanlığı Kadın ve Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Eğitim Serisi, Yayın No:74 ss.15-34. E
  • CEVİT, Yıldız (1995): “Kentsel Üretim Sürecinde Kadın Emeğinin Konumu ve Değişen Biçimleri”, ’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, Şirin Tekeli (der.) İletişim Yayınları, Baskı, ss.117-128.
  • ECEVİT, Yıldız (1996): Küçük İşletme Sahibi Kadın Girişimciler Araştırması, Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü için hazırlanan rapor.
  • ECEVIT, Yıldız (2000): “Çalışma Yaşamında Kadın Emeğinin Kullanımı ve Kadın-Erkek Eşitliği”, Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş Eğitim, çalışma Yaşamı ve Siyaset, TÜSİAD, ss.119-196.
  • ERTÜBEY, Neşe Ö (1993): “Türkiye’de Kadın Girişimciliği:Mevcut Durum, Sorunlar ve Öneriler” Türkiye’dea Kadın Girişimcilik, Necla Arat (der.), ss.244-255.
  • GARTNER, William B (1985): “A Framework for Describing and Classifying the Phenomenon of New Venture Creation” Academy of Management Review, Cilt 10, Sayı 4, ss. 696-706.
  • GRANGER, Bill; STANWORTH, John ve STANWORTH, Celia (1995): “Self-Employment Career Dynamics: The Case of Unemployment Push in U.K.Book Publishing”, Work, Employment and Society, Cilt 9, Sayı 3 ss.499-516.
  • GRANOVETTER, Mark (1985): “Economic Action and Social Structure:The Problem of Embeddedness”, The American Journal of Sociology, Cilt 91, Sayı 3, ss.481-510.
  • GREVE, Arent ve SALAFF, Janet W. (2003): “Social Networks and Entrepreneurship“, Entrepreneurship Theory and Practice, Cilt 28, Sayı , ss.1-22.
  • GRIMM, Curtis M ve SMİTH, Robert H. (1991). “Management ant Organizational Change: A Note on the Railroad Industry” Strategic Management Journal, Cilt 12, Sayı 7, ss.557-562.
  • HAMBRICK, Donald C. ve MASON, Phyliss A. (1984): “Upper Echelons: The Organisation as a Reflection of its Top Managers”, Academy of Management Review Cilt 9, Sayı 2, ss.193-206.
  • HISRICH, Robert D. ve PETERS, Michael P. (1989): Starting, Developing and Managing a New Enterprise, Homewood, IL:BPI.
  • HISRICH, Robert D. ve ÖZTÜRK, Sevgi A (1999): “Women Entrepreneurs in a Developing Economy”, The Journal of Management Development, Cilt18 Sayı 2, ss.114-125.
  • HUGHES, Karen D (2003): “Pushed or Pulled? Women’s Entry into Self-Employment and Small Business Ownership”, Gender, Work and Organization, Cilt:10, Sayı:4, 433-454.
  • LİN, Nan (1999): “Building a Network Theory of Social Capital”, Connections, Cilt 22, Sayı 1, ss.28- 51.
  • LUMPKIN, Tom ve DESS, Gregory G (1996): “Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance”, Academy of Management Review, Cilt 21, Sayı 1, ss. 135-172.
  • McCLELLAND, David C (1961): The Achieving Society , Princeton, NJ, Van Nostrand.
  • McCLELLAND, David C (1986): Human Motivation, Cambridge, Cambridge University Press.
  • PORTES, Alejandro (1998): “Social Capital :Its Origins and The Aplication in Modern Sociology” Annual Review of Sociology, Cilt 24, Sayı 1, ss.1- 24.
  • STEARNS, Timothy M ve HILLS, Gerald E (1996): “Entrepreneurship and New Firm Development: A Definitional Introduction”, Journal of Business Research, Cilt 36, Sayı 1, ss. 1-4.
  • T.C.BAŞBAKANLIK KADININ STATÜSÜ VE SORUNLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2000): Türkiye’de Kadınlara ait Girişimlerin Desteklenmesi, Ankara.
  • TATLIDİL, Ercan (1987): “Kentle Bütünleşmenin Bir Yolu: Gecekondulaşma”, Sosyoloji Dergisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, Sayı:1 ss.45-73.
  • TATLIDİL, Rezan ve CANDEMİR, Aykan (1998): İhracata Yönelik Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Pazarlama Eğitiminin Firma Gelişimine Katkısı, İzmir Örneği, İzmir Ticaret Odası Yayını, Yayın No:50.
  • TRİGİLİA, Carlo (2001): “Social Capital and Local Development”, European Journal of Social Theory, Cilt 4, Sayı 4, ss.427-442
  • UFUK, Hatun ve ÖZGEN, Özlen (2001): “The Profile of Women Entrepreneurs:a Sample From Turkey”, International Journal of Consumer Studies, Cilt:25, Sayı:4, ss.299-308
  • YETİM, Nalan ve TATLIDİL, Ercan (2004): “Social and Cultural Dynamics of Women Entrepreneurs: The Case of Small and MediumSize Clothing Entreprises in Adana and Mersin, Turkey, ΕΙΜΕΝΑ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ, ss.491-507.
  • OECD (1993): The Rise of Women Entrepreneurs, Paris:OECD Newsletter.
  • ZAPALSKA, Alina ve FOGEL, Georgine K (1998): “Chracteristics of Polish and Hungarian Entrepeneurs”, Journal of Private Enterprise, Cilt 19, Sayı 2, ss.132-144.
Year 2002, Volume: 2 Issue: 2, 79 - 92, 01.10.2002

Abstract

The main purpose of this study is to determine the efficiency and proficiency of the women enterpreneurs as a source of social capital. The sources of social capital considered in this study are women’s socio-demographic and personal characteristics and the sources of information and skillls employed during the stages of establishing and operating their businesses. This study has been conducted with 224 women entrepereneurs who have been registered by Mersin Union of Chambers of Tradesman and Artisans. The data gathered by asking some key questions to participants and giving them a constructed questoinnaire within face to face interview sessions. It has been found that
women entrepreneurs could use variety of social capital resources both setting up and maintaining their business, and integrate these resources with
their entrepreneual characteristics. It should be noted that their abilities to use formal and informal information resources can support and activate
solidarity feelings among them, and increase their intentions to be organized within the women associations.

References

  • ALLEN, Shelia ve TRUMAN, Carole (1993): Women in Business:Perspectives on Women Entrepereneurs, London, Routledge.
  • ANDERSON, Alistair ve JACK, Sarah (2002): “The Articulation of Entrepreneurial Social Capital:Content and Process”, Entrepreneurship and Regional Development, Cilt 14, Sayı 3, ss.193-210.
  • ARAI, Bruce A (1997): “The Road Not Taken:The Transition from Unemployment to Self- Employment in Canada, 1961-94”, Canadian Journal of Sociology, Cilt 22, Sayı 3, ss.365-382.
  • ARONSON, Robert L. (1991): Self Employment: A Labor Market Perspective. Ithaca, NY, ICR Press.
  • AYATA, Sencer (1987): Kapitalizm ve Küçük Üreticilik Türkiye’de Halı Dokumacılığı-, Yurt Yayınları, Yayın No:15.
  • BARBIERI, Paolo (2003): “Social Capital and Self Employment”, International Sociology, Cilt:18, Sayı:4, ss.681-701.
  • BEGLEY, Thomas M ve TAN, Wee-ling (2001): “The Socio-cultural Environment for Entrepreneurship: A Comparisonn Between East Asian and Anglo-Saxon Countries”, Journal of International Business Studies, Cilt 32, Sayı 3, ss. 555.
  • CARLAND, James W; HOY, Frank ve CARLAND, Joann A (1988): “Who is an Entrepreneur? Is a Question Worth Asking”, American Journal of Small Business, Cilt 12, Sayı , ss. 33-39.
  • COLEMAN, James. S. (1990) Foundations of Social Theory, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • ÇELEBI, Nilgün (1990): Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü Tutumları, Sebat Matbaası, Konya.
  • ÇELEBİ, Nilgün (1993): “Kadın Girişimciliğini Özendirme ve Destekleme Konusunda Politikalar”, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar, Devlet Bakanlığı Kadın ve Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Eğitim Serisi, Yayın No:74 ss.35-42.
  • ÇELEBİ, Nilgün (1997): Turizm Sektöründeki Küçük İşyeri ve Örgütlerinde Kadın Girişimciler T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü:Ankara.
  • COHEN, Laurie ve MALLON, Mary (1999): “The Transition from Organisational Employment to Portfolio Working: Preceptions of “Boundarylessness”, Work, Employment and Society, Cilt 13, Sayı 2, ss.329-352.
  • COOPER, Arnold C; GIMENO-GASCON, Javier F ve WOO, Carolyn Y, (1994): “Initial Human And Financial Capital as Predictors of Nev Venture Performance”, Journal of Business Venturing, Cilt , Sayı 5, ss.371-396.
  • DİE (2003): Hane Halkı İşgücü Anketi Sonuçları, DİE, Ankara., EAGLEY, Alice H ve JOHNSON, Blair (1990): Gender and Leadership Style:A Meta Analysis” Psychological Bulletin, Cilt 108, Sayı 2, ss.233-
  • EARLEY, Christopher P (1997): Face, Harmony and Social Structure:An Analysis of Organizational Behavior Across Cultures, New York, Oxford University Press.
  • ECEVİT, Yıldız (1993): “Kadın Girişimciliğin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar, Devlet Bakanlığı Kadın ve Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Eğitim Serisi, Yayın No:74 ss.15-34. E
  • CEVİT, Yıldız (1995): “Kentsel Üretim Sürecinde Kadın Emeğinin Konumu ve Değişen Biçimleri”, ’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, Şirin Tekeli (der.) İletişim Yayınları, Baskı, ss.117-128.
  • ECEVİT, Yıldız (1996): Küçük İşletme Sahibi Kadın Girişimciler Araştırması, Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü için hazırlanan rapor.
  • ECEVIT, Yıldız (2000): “Çalışma Yaşamında Kadın Emeğinin Kullanımı ve Kadın-Erkek Eşitliği”, Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş Eğitim, çalışma Yaşamı ve Siyaset, TÜSİAD, ss.119-196.
  • ERTÜBEY, Neşe Ö (1993): “Türkiye’de Kadın Girişimciliği:Mevcut Durum, Sorunlar ve Öneriler” Türkiye’dea Kadın Girişimcilik, Necla Arat (der.), ss.244-255.
  • GARTNER, William B (1985): “A Framework for Describing and Classifying the Phenomenon of New Venture Creation” Academy of Management Review, Cilt 10, Sayı 4, ss. 696-706.
  • GRANGER, Bill; STANWORTH, John ve STANWORTH, Celia (1995): “Self-Employment Career Dynamics: The Case of Unemployment Push in U.K.Book Publishing”, Work, Employment and Society, Cilt 9, Sayı 3 ss.499-516.
  • GRANOVETTER, Mark (1985): “Economic Action and Social Structure:The Problem of Embeddedness”, The American Journal of Sociology, Cilt 91, Sayı 3, ss.481-510.
  • GREVE, Arent ve SALAFF, Janet W. (2003): “Social Networks and Entrepreneurship“, Entrepreneurship Theory and Practice, Cilt 28, Sayı , ss.1-22.
  • GRIMM, Curtis M ve SMİTH, Robert H. (1991). “Management ant Organizational Change: A Note on the Railroad Industry” Strategic Management Journal, Cilt 12, Sayı 7, ss.557-562.
  • HAMBRICK, Donald C. ve MASON, Phyliss A. (1984): “Upper Echelons: The Organisation as a Reflection of its Top Managers”, Academy of Management Review Cilt 9, Sayı 2, ss.193-206.
  • HISRICH, Robert D. ve PETERS, Michael P. (1989): Starting, Developing and Managing a New Enterprise, Homewood, IL:BPI.
  • HISRICH, Robert D. ve ÖZTÜRK, Sevgi A (1999): “Women Entrepreneurs in a Developing Economy”, The Journal of Management Development, Cilt18 Sayı 2, ss.114-125.
  • HUGHES, Karen D (2003): “Pushed or Pulled? Women’s Entry into Self-Employment and Small Business Ownership”, Gender, Work and Organization, Cilt:10, Sayı:4, 433-454.
  • LİN, Nan (1999): “Building a Network Theory of Social Capital”, Connections, Cilt 22, Sayı 1, ss.28- 51.
  • LUMPKIN, Tom ve DESS, Gregory G (1996): “Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking it to Performance”, Academy of Management Review, Cilt 21, Sayı 1, ss. 135-172.
  • McCLELLAND, David C (1961): The Achieving Society , Princeton, NJ, Van Nostrand.
  • McCLELLAND, David C (1986): Human Motivation, Cambridge, Cambridge University Press.
  • PORTES, Alejandro (1998): “Social Capital :Its Origins and The Aplication in Modern Sociology” Annual Review of Sociology, Cilt 24, Sayı 1, ss.1- 24.
  • STEARNS, Timothy M ve HILLS, Gerald E (1996): “Entrepreneurship and New Firm Development: A Definitional Introduction”, Journal of Business Research, Cilt 36, Sayı 1, ss. 1-4.
  • T.C.BAŞBAKANLIK KADININ STATÜSÜ VE SORUNLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (2000): Türkiye’de Kadınlara ait Girişimlerin Desteklenmesi, Ankara.
  • TATLIDİL, Ercan (1987): “Kentle Bütünleşmenin Bir Yolu: Gecekondulaşma”, Sosyoloji Dergisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, Sayı:1 ss.45-73.
  • TATLIDİL, Rezan ve CANDEMİR, Aykan (1998): İhracata Yönelik Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Pazarlama Eğitiminin Firma Gelişimine Katkısı, İzmir Örneği, İzmir Ticaret Odası Yayını, Yayın No:50.
  • TRİGİLİA, Carlo (2001): “Social Capital and Local Development”, European Journal of Social Theory, Cilt 4, Sayı 4, ss.427-442
  • UFUK, Hatun ve ÖZGEN, Özlen (2001): “The Profile of Women Entrepreneurs:a Sample From Turkey”, International Journal of Consumer Studies, Cilt:25, Sayı:4, ss.299-308
  • YETİM, Nalan ve TATLIDİL, Ercan (2004): “Social and Cultural Dynamics of Women Entrepreneurs: The Case of Small and MediumSize Clothing Entreprises in Adana and Mersin, Turkey, ΕΙΜΕΝΑ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ, ss.491-507.
  • OECD (1993): The Rise of Women Entrepreneurs, Paris:OECD Newsletter.
  • ZAPALSKA, Alina ve FOGEL, Georgine K (1998): “Chracteristics of Polish and Hungarian Entrepeneurs”, Journal of Private Enterprise, Cilt 19, Sayı 2, ss.132-144.
There are 44 citations in total.

Details

Other ID JA79HK84YG
Journal Section Research Article
Authors

Nalan Yetim This is me

Publication Date October 1, 2002
Published in Issue Year 2002 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yetim, N. (2002). SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ. Ege Academic Review, 2(2), 79-92.
AMA Yetim N. SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ. ear. October 2002;2(2):79-92.
Chicago Yetim, Nalan. “SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ”. Ege Academic Review 2, no. 2 (October 2002): 79-92.
EndNote Yetim N (October 1, 2002) SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ. Ege Academic Review 2 2 79–92.
IEEE N. Yetim, “SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ”, ear, vol. 2, no. 2, pp. 79–92, 2002.
ISNAD Yetim, Nalan. “SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ”. Ege Academic Review 2/2 (October 2002), 79-92.
JAMA Yetim N. SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ. ear. 2002;2:79–92.
MLA Yetim, Nalan. “SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ”. Ege Academic Review, vol. 2, no. 2, 2002, pp. 79-92.
Vancouver Yetim N. SOSYAL SERMAYE OLARAK KADIN GİRİŞİMCİLER: MERSİN ÖRNEĞİ. ear. 2002;2(2):79-92.