This study investigates the changing representations of “bosses” in Turkish Cinema through socioeconomic changes in Turkey. Within the study, the relation between the construction of the boss as a character in cinema from 1960’s to 2000’s and socioeconomic structure has been examined. As a result of this examination, it is shown how leadership styles and consumption patterns are affecting that era’s work life and image of bosses. With reference to cinema’s response to social dynamics and influence over social dynamics, in this research how boss as a character and work life has been transferred over Turkish Cinema in the context of changing management perceptions has been examined. The movies which have been analyzed were divided into two periods as before 1980 and later and a content analysis is conducted to these to distinct theories
Bu çalışma, patron karakterinin Türk Sineması’na yansıtılış şeklindeki değişimi, ülkede yaşanan sosyoekonomik dönüşümler üzerinden incelemektedir. Çalışmada 1960’lı yıllardan 2000’li yıllara kadar olan dönemde patron karakterinin sinemadaki inşasının, bu dönemlere denk düşen yapı ile ilişkisi incelenmiş, liderlik tarzlarının ve tüketim kalıplarının dönemin iş yaşamının ve patron simgesinin inşasında nasıl kullanıldıkları ortaya koyulmuştur. Sinemanın toplum dinamiklerinden etkilenme ve onu etkileme gücünden hareketle çalışmada patron karakteri ve iş yaşamının, değişen yönetim anlayışları bağlamında Türk Sineması’na nasıl aktarıldığına bakılmış, 1980 öncesi ve sonrası olmak üzere iki dönem çerçevesinde ele alınan filmler içerik analizine tabi tutulmuştur
Other ID | JA84MC72YM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 17 Issue: 1 |