BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Seçmeli Ders Tercihlerinin Sıralama Yargıları Kanunuyla Ölçeklenmesi

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 2, 0 - 0, 02.01.2016
https://doi.org/10.21031/epod.30416

Öz

Bu araştırmada, 4. sınıf öğrencilerinin, 5. sınıflar için MEB tarafından belirlenen 15 seçmeli dersi hangi sırayla tercih ettiklerini, tercih sıralamasının cinsiyet ve okul türü değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını sıralama yargıları kanunuyla ölçeklenmesi ile belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, Ankara ilinde özel okul ve devlet okullarında öğrenim gören toplam 316 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “5. Sınıf Seçmeli Dersler Tercih Sıralaması Formu” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrencilerin daha çok “Yabancı Dil” ve “Görsel Sanatlar” derslerini, erkek öğrencilerin “Spor ve Fiziki Etkinlikler” ile “Zekâ Oyunları” derslerini;  devlet okulu öğrencilerinin daha çok “Kur’an-ı Kerim” ve “Hz. Muhammed’in Hayatı” derslerini, özel okul öğrencilerinin ise “Spor ve Fiziki Etkinlikler” ile “Yabancı Dil” derslerini ilk sıralarda tercih ettikleri görülmüştür. Bu durum, cinsiyet ve okul türü değişkenlerinin seçmeli dersler tercih sırasında farklılaşmaya neden olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Bal, Ö. (2011). Seviye belirleme sınavı (SBS) başarısında etkili olduğu düşünülen faktörlerin sıralama yargıları
  • kanunuyla ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200-209.
  • Crocker, L. & Algina J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Orlando: Harcourt Brace
  • Jovanovich Inc.
  • Çelik, Z., Boz, N., Gümüş, S. ve Taştan, F. (2013). 4+4+4 Eğitim reformunu izleme raporu. Eğitimciler Birliği
  • Sendikası.http://www.egitimbirsen.org.tr/ebs_files/files/yayinlarimiz/267-egitimbirsen.org.tr-267.pdf
  • adresinden edinilmiştir.
  • EARGED. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Ankara: MEB. http://yegitek.meb.gov.tr/tamamlanan/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf adresinden edinilmiştir.
  • ERG. (2014). Temel eğitimin kademelendirilmesi sürecinin izlenmesi. Eğitim Reformu Girişimi.
  • http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/444.ArastirmaRaporu.04.03.14.WEB__0.pdf
  • adresinden edinilmiştir.
  • Kan, A. (2008). Yargıcı kararlarına dayalı ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması üzerine
  • ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 186-194.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve
  • veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, K. (2013). Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim
  • Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25 Haziran 2013. Van.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Mazlum, M. M. (2013). Seçmeli ders uygulamasının sosyal ve pedagojik temelleri ve
  • yansımaları. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25
  • Haziran 2013. Van.
  • MEB. (2012). Seçmeli Dersler [Genelge]. http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_08/31022530_semel
  • iders.pdf adresinden edinilmiştir.
  • MEB. (2015). Öğrencilerin gözde dersleri belli oldu [Haber metni]. http://www.meb.gov.tr/ogrencilerin-gozdedersleri-belli-oldu/haber/8377/tr
  • adresinden edinilmiştir.
  • Öğretmen, T. (2008). Alan tercih envanteri: ölçeklenmesi, geçerliği ve güvenirliği. Türk Eğitim Bilimleri
  • Dergisi, 6(3), 507-522.
  • Şahin, G. M., Öztürk Boztunç, N. ve Teker Taşdelen, G. (2015). Öğretmen adaylarının başarılarının
  • değerlendirilmesinde tercih ettikleri ölçme araçlarının belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve
  • Değerlendirme Dergisi, 6(1), 95-106.
  • TTKB. (2012). Milli eğitim bakanlığı ilköğretim kurumları haftalık ders çizelgesi.
  • http://nigde.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_06/27112918_ttk_69_25062012.pdf.pdf adresinden
  • edinilmiştir.
  • Tanrıverdi, S. ve Kardaş, F. (2013). Öğretmenlerin, idarecilerin ve okul psikolojik danışmanlarının
  • ortaokullarda seçmeli ders sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Van ili örneği. Kesintili Oniki
  • Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25 Haziran 2013. Van.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Uçar, R., İpek, Y. ve Uçar, İ. H. (2013). Ortaokul müdürlerinin seçmeli derslere yönelik tutumlarının
  • incelenmesi. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25
  • Haziran 2013. Van.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim okullarının 6, 7, 8., sınıflarında seçmeli dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
  • Fakültesi Dergisi, 1992, S. 8, s. 107-114.
  • Yalçın, S. ve Şengül Avşar, A. (2014). Eğitim fakültesi meslek bilgisi derslerinin sıralama yargıları kanunuyla
  • ölçeklenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 79-90.
  • Yayla, A. ve Kozikoğlu, İ. (2013). Seçmeli derslerin işlevselliği ve öğretmen görüşleri. Kesintili Oniki Yıllık
  • Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25 Haziran 2013. Van.
  • Yayla, A. ve Tat, O. (2013). Öğretmen perspektifinden seçmeli ders uygulaması: Problemler ve çözüm
  • önerileri. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu. 24-25
  • Haziran 2013. Van.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Örs Özdil

Esra Kınay

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Örs Özdil, S., & Kınay, E. (2016). 5. Sınıf Seçmeli Ders Tercihlerinin Sıralama Yargıları Kanunuyla Ölçeklenmesi. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 6(2). https://doi.org/10.21031/epod.30416