Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 4, 365 - 377, 13.12.2019
https://doi.org/10.21031/epod.533713

Öz






Kaynakça

  • Abazoğlu, İ., & Taşar, M. F. (2016). Fen bilgisi öğretmen özelliklerinin öğrenci fen başarısı ile ilişkisi: TIMSS 2011 verilerine göre bir durum analizi. Elementary Education Online, 922-945.
  • Acar, M. (2013). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında Türkçe dersi başarısının öğrenci ve okul özellikleri ile ilişkisinin hiyerarşik lineer model ile analizi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Acar, T. (2009). An application of hierarchical linear modeling: OKS-2006 science test achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 9(37), 1-16.
  • Acar, T., & Öğretmen, T. (2012). Çok düzeyli istatistiksel yöntemler ile 2006 PISA fen bilimleri performansının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 178-189.
  • Akıllı, M. (2015). Regression levels of selected affective factors on science achievement: a structural equation model with TIMSS 2011 data. Electronic Journal of Science Education, 19(1), 1-16.
  • Akyüz, G. (2006). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde öğretmen ve sınıf niteliklerinin matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Elementary Education Online, 5(2), 75-86.
  • Anıl, D. (2011). Türkiye’nin PISA 2006 fen bilimleri başarısını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1253-1266.
  • Atalmış, E. H., Avgın, S. S., Demir, P., & Yıldırım, B. (2016). Examination of science achievement in the 8th grade level in Turkey in terms of national and international exams depending upon various variables. Journal of education and Practice, 7(10), 152-162.
  • Atar, H. Y. (2014). Öğretmen niteliklerinin TIMSS 2011 fen başarısına çok düzeyli etkileri. Eğitim ve Bilim, 39(172), 121-137.
  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Türk eğitim reformunun öğrencilerin TIMSS 2007 fen başarılarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2621-2636.
  • Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G., & Çokluk, Ö. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, E., & Demir, S. B. (2015). Examination of the relation between TEOG score and school success in terms of various variables. Journal of Education and Training Studies, 3(5), 113-121.
  • Doğan, N., & Barış, F. (2010). Tutum, değer ve öz yeterlik değişkenlerinin TIMSS-1999 ve TIMSS-2007 sınavlarında öğrencilerin matematik başarılarını yordama düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Değerlendirme Dergisi, 1(1), 44-50.
  • Dünya Bankası. (2011). Türkiye’de temel eğitimde kalite ve eşitliğin geliştirilmesi zorluklar ve seçenekler. Dünya Bankası, İnsani Kalkınma Departmanı, Avrupa ve Orta Asya Bölgesi.
  • Greenwald, R., Hedges, L., & Laine, R. (1996). The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396.
  • Güner, N., Sezer, R., & Akkuş İspir, O. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin TIMSS hakkındaki görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), 11-29.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö., & Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi Ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 80-88.
  • Heck, R. H., Thomas, S. L., & Tabata, L. N. (2010). Multilevel and longitudinal modeling with IBM SPSS. New York: Taylor & Francis Group.
  • Hox, J. J. (2010). Multilevel analysis techniques and applications. Great Britain: Routledge.
  • Karabay, E., Yıldırım, A., & Güler, G. (2015). Yıllara göre PISA matematik okuryazarlığının öğrenci ve okul özellikleri ile ilişkisinin aşamalı doğrusal modeller ile analizi.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 137-151.
  • Odden, A., Borman, G., & Fermanich, M. (2009). Assessing teacher, classroom, and school effects, including fiscal effects. Peabody Journal of Education, 79(4), 4-32.
  • Öksüzler, O., & Sürekçi, D. (2010). Türkiye‟de ilköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543).
  • Ötken, Ş. (2012). İlköğretim 7. SINIF SBS başarısını yordayan değişkenlerin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Pektaş, M. (2010). Uluslararası matematik ve fen bilimleri eğilimleri çalışması (TIMSS) verilerine göre Türkiye örnekleminde fen bilimleri başarısını etkileyen bazı değişkenlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Süer, N. (2014). Öz-düzenleme becerilerinin TEOG sınavı üzerinde etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
  • Şahin, M. D. (2011). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) 2010 fen ve teknoloji alt test başarılarına etki eden bazı faktörler. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • TUBİTAK. (2016). MEB İçin “Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik-FeteMM Modeli (STEM) İle Eğitim”. Gebze - Kocaeli: Tübitak Bilgem TBAE.
  • Uzun, N. B., Gelbal, S., & Öğretmen, T. (2010). TIMSS-R fen başarısı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Yavuz, H. Ç., Demirtaşlı, N. R., Yalçın, S., & Dibek, M. İ. (2017). Türk öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 matematik başarısında öğrenci ve öğretmen özelliklerinin etkileri. Eğitim ve Bilim, 42(189), 27-47.
  • Yavuz, S., Odabaş, M., & Özdemir, A. (2016). Öğrencilerin sosyoekonomik düzeylerinin TEOG matematik başarısına etkisi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 85-95.
  • YÖK/Dünya Bankası. (1997). Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen. Ankara.

Investigation of the Variables Affecting the Students’ Science Achievement with Multilevel Regression Model

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 4, 365 - 377, 13.12.2019
https://doi.org/10.21031/epod.533713

Öz

This study investigated
the variables affecting the science achievement of eighth-grade students by
multi-level regression analysis. The variables included in this research were
students’ attitudes, confidence level, value, engagement in science,
socioeconomic status, school type, school region, and teacher experience. The
study group consisted of 1049 students and 41 teachers. In the first research
question, differences in students’ science achievement scores among their
schools were investigated. According to the results, the students’ achievements
differed among their schools. Approximately 16.3% of the differences observed
in science achievement were stem from the differences among schools, and 83.6%
stem from the differences among students. In the second research question,
student characteristics that explain the differences among the science
achievements of the schools have been examined. Students’ socioeconomic level,
attitude, and confidence level were only variables that have statistically
significant relationship with achievement. Socioeconomic and confidence level
variables have a positive effect on achievement, but attitude variable has a
negative effect on achievement. In the third research question, student and
school characteristics that affect science achievement have been examined
simultaneously. The school characteristics that have been included in the
regression model were teacher experience, region, and school type. It was
determined that none of the regression coefficients for the school characteristics
variables were statistically significant in the regression model.

Kaynakça

  • Abazoğlu, İ., & Taşar, M. F. (2016). Fen bilgisi öğretmen özelliklerinin öğrenci fen başarısı ile ilişkisi: TIMSS 2011 verilerine göre bir durum analizi. Elementary Education Online, 922-945.
  • Acar, M. (2013). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında Türkçe dersi başarısının öğrenci ve okul özellikleri ile ilişkisinin hiyerarşik lineer model ile analizi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Acar, T. (2009). An application of hierarchical linear modeling: OKS-2006 science test achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 9(37), 1-16.
  • Acar, T., & Öğretmen, T. (2012). Çok düzeyli istatistiksel yöntemler ile 2006 PISA fen bilimleri performansının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 178-189.
  • Akıllı, M. (2015). Regression levels of selected affective factors on science achievement: a structural equation model with TIMSS 2011 data. Electronic Journal of Science Education, 19(1), 1-16.
  • Akyüz, G. (2006). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde öğretmen ve sınıf niteliklerinin matematik başarısına etkisinin incelenmesi. Elementary Education Online, 5(2), 75-86.
  • Anıl, D. (2011). Türkiye’nin PISA 2006 fen bilimleri başarısını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1253-1266.
  • Atalmış, E. H., Avgın, S. S., Demir, P., & Yıldırım, B. (2016). Examination of science achievement in the 8th grade level in Turkey in terms of national and international exams depending upon various variables. Journal of education and Practice, 7(10), 152-162.
  • Atar, H. Y. (2014). Öğretmen niteliklerinin TIMSS 2011 fen başarısına çok düzeyli etkileri. Eğitim ve Bilim, 39(172), 121-137.
  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Türk eğitim reformunun öğrencilerin TIMSS 2007 fen başarılarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2621-2636.
  • Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Şekercioğlu, G., & Çokluk, Ö. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, E., & Demir, S. B. (2015). Examination of the relation between TEOG score and school success in terms of various variables. Journal of Education and Training Studies, 3(5), 113-121.
  • Doğan, N., & Barış, F. (2010). Tutum, değer ve öz yeterlik değişkenlerinin TIMSS-1999 ve TIMSS-2007 sınavlarında öğrencilerin matematik başarılarını yordama düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Değerlendirme Dergisi, 1(1), 44-50.
  • Dünya Bankası. (2011). Türkiye’de temel eğitimde kalite ve eşitliğin geliştirilmesi zorluklar ve seçenekler. Dünya Bankası, İnsani Kalkınma Departmanı, Avrupa ve Orta Asya Bölgesi.
  • Greenwald, R., Hedges, L., & Laine, R. (1996). The effect of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396.
  • Güner, N., Sezer, R., & Akkuş İspir, O. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin TIMSS hakkındaki görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(33), 11-29.
  • Hançer, A. H., Şensoy, Ö., & Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi Ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 80-88.
  • Heck, R. H., Thomas, S. L., & Tabata, L. N. (2010). Multilevel and longitudinal modeling with IBM SPSS. New York: Taylor & Francis Group.
  • Hox, J. J. (2010). Multilevel analysis techniques and applications. Great Britain: Routledge.
  • Karabay, E., Yıldırım, A., & Güler, G. (2015). Yıllara göre PISA matematik okuryazarlığının öğrenci ve okul özellikleri ile ilişkisinin aşamalı doğrusal modeller ile analizi.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 137-151.
  • Odden, A., Borman, G., & Fermanich, M. (2009). Assessing teacher, classroom, and school effects, including fiscal effects. Peabody Journal of Education, 79(4), 4-32.
  • Öksüzler, O., & Sürekçi, D. (2010). Türkiye‟de ilköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543).
  • Ötken, Ş. (2012). İlköğretim 7. SINIF SBS başarısını yordayan değişkenlerin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Pektaş, M. (2010). Uluslararası matematik ve fen bilimleri eğilimleri çalışması (TIMSS) verilerine göre Türkiye örnekleminde fen bilimleri başarısını etkileyen bazı değişkenlerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Süer, N. (2014). Öz-düzenleme becerilerinin TEOG sınavı üzerinde etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
  • Şahin, M. D. (2011). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) 2010 fen ve teknoloji alt test başarılarına etki eden bazı faktörler. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • TUBİTAK. (2016). MEB İçin “Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik-FeteMM Modeli (STEM) İle Eğitim”. Gebze - Kocaeli: Tübitak Bilgem TBAE.
  • Uzun, N. B., Gelbal, S., & Öğretmen, T. (2010). TIMSS-R fen başarısı ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkinin modellenmesi ve modelin cinsiyetler bakımından karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 531-544.
  • Yavuz, H. Ç., Demirtaşlı, N. R., Yalçın, S., & Dibek, M. İ. (2017). Türk öğrencilerin TIMSS 2007 ve 2011 matematik başarısında öğrenci ve öğretmen özelliklerinin etkileri. Eğitim ve Bilim, 42(189), 27-47.
  • Yavuz, S., Odabaş, M., & Özdemir, A. (2016). Öğrencilerin sosyoekonomik düzeylerinin TEOG matematik başarısına etkisi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 85-95.
  • YÖK/Dünya Bankası. (1997). Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen. Ankara.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Ulutan Bu kişi benim 0000-0002-4554-3362

Derya Çobanoğlu Aktan 0000-0002-8292-3815

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2019
Kabul Tarihi 4 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ulutan, E., & Çobanoğlu Aktan, D. (2019). Investigation of the Variables Affecting the Students’ Science Achievement with Multilevel Regression Model. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 10(4), 365-377. https://doi.org/10.21031/epod.533713