Objective: The study was conducted to examine the relationship between the patience levels of midwifery students and their professional belonging.
Methods: The research is of descriptive type. The sample of the research consisted of 301 students who voluntarily participated in the research out of 325 students studying in the Midwifery
Department of a public university in the 2021–22 academic year (Participation rate: 92.61%). Data were collected online using the “Survey Form,” “Patience Scale,” and “Midwifery Belonging Scale.”
The analysis of the data was done with the Statistical Package for the Social Sciences program with mean, percentage, Mann–Whitney U-test, Kruskal–Wallis test, one-way analysis of variance
test for post-hoc analysis, and Pearson correlation analysis.
Results: The mean age of midwifery students was 20.99 ± 2.65. Students’ Patience Scale total score average was 39.85 ± 7.55, and Midwifery Belonging Scale total score average was 91.83 ±
13.86. There was a weak and highly significant positive correlation between the dimensions which were students’ patience level and emotional belonging, fulfilling professional roles and responsibilities, evaluating professional development and opportunities, and the total score of professional belonging (p < ,05).
Conclusion: The study reveals that the level of patience and professional belonging of midwifery students is close to high, and as the level of patience increases, the sense of emotional belonging,
fulfilling professional roles and responsibilities, fulfilling professional development and opportunities, and professional belonging increases significantly.
Amaç: Çalışma ebelik öğrencilerinin sabır düzeylerinin mesleki aidiyetleri ile ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntemler: Araştırma, tanımlayıcı türdedir. Araştırmanın örneklemini 2021–22 Eğitim-Öğretim yılında bir kamu üniversitesinin Ebelik Bölümünde öğrenim gören 325 öğrenciden gönüllü olarak araştırmaya katılan 301 öğrenci oluşturmuştur (Katılım oranı: %92,61). Veriler “Anket Formu,” “Sabır Ölçeği,” ve “Ebelik Aidiyet Ölçeği (EAÖ)” kullanılarak online olarak toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS paket programında ortalama, yüzdelik, Mann–Whitney U, Kruskal–Wallis Test, Post-hoc analiz için One Way Anova test ve Pearson Korelasyon Analizi ile yapılmıştır.
Bulgular: Ebelik öğrencilerinin yaş ortalaması 20,99 ± 2,65’dir. Öğrencilerin Sabır Ölçeği toplam puan ortalaması 39,85 ± 7,55, Ebelik Aidiyet Ölçeği toplam puan ortalaması 91,83 ± 13,86’dır. Öğrencilerin sabır düzeyleri ile mesleki aidiyet ölçeği alt boyutları olan duygusal aidiyet, mesleki rol ve sorumlulukları yerine getirme, mesleki gelişme ve olanakları değerlendirme ve toplam aidiyet puan ortalaması arasında pozitif yönlü, zayıf ve ileri derecede anlamlı ilişki saptanmıştır (p < ,05).
Sonuç: Çalışma ebelik öğrencilerinin sabır ve mesleki aidiyet düzeylerinin yüksek düzeye yakın olduğu, sabır düzeyi arttıkça duygusal aidiyet, mesleki rol ve sorumlulukları yerine getirme, mesleki gelişme ve olanakları yerine getirme ve mesleki aidiyet duygusunun anlamlı bir şekilde arttığı sonucunu ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License