Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Educational Games on Scientific Creativity and Academic Achievement in "Measurement of Force and Friction”

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 311 - 333, 03.12.2021

Öz

The aim of this study is to determine the effect of educational games used during the unit of "Measurement of Force and Friction" in science course on the 5th grade students’ academic achievement and scientific creativity. “The pretest-posttest with control group quasi-experimental design’’ was used in the study. The research group of the study consists of 54 grade five students at public middle school during the academic year of 2019-2020. 26 of these students are in the experimental group and 28 of them are in the control group. Data was collected by “Academic Achievement Test” and “Scientific Creativity Test”. In the analysis of the data obtained as a result of the applications, paired-sample t-test was used for the analysis of the pretest-posttest differences within the groups themselves and independent groups t-test was used to analyze the difference between the achievement scores of the groups.As a result of the study, a significant difference was found between the experimental group and the control group in both academic achievement and scientific creativity achievement scores.According to this significant difference it can be said that educational game method applied to the experimental group is more effective in developing students’ academic achievements and scientific creativity

Kaynakça

  • Akgün, E. (2011). Bir eğitsel oyun tasarımı modelinin geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(1), 41-61.
  • Alıcı, D. (2016). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarısına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Altınbulak, D., Emir, S. & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51.
  • Aycan, S., Türkoğuz, Ş., Arı, E. & Kaynar, Ü. (2002). Periyodik cetvelin ve elementlerin tombala oyun tekniği ile öğretimi ve bellekte kalıcılığının saptanması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiri Kitabı. ODTÜ, Ankara.
  • Behnamniaa, N., Kamsina, A., Ismail, M.A.B. & Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 1-13.
  • Berk, H., Çavuş, R., Kulak, B. & Öztuna-Kaplan, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, Bildiriler Kitabı, İstanbul, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Can, S. (2017). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesinde eğitsel oyunların kullanılmasının 5.sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse karşı tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Clerkin, A. & Gilligan, K. (2018). Pre-school numeracies play as a predictor of children’s attitudes towards mathematics at age 10. Journal of Early Childhood Research, 16(3), 319-334.

Eğitsel Oyunların “Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme” Konusunda Bilimsel Yaratıcılık ve Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 311 - 333, 03.12.2021

Öz

Bu çalışmada amaç “Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme” ünitesinin öğretiminde uygulanan eğitsel oyunların, beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılıklarına ve akademik başarılarına etkisini belirlemektir. Çalışmanın yöntemi, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak belirlenmiştir. Çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 54 kişilik 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin 26’sı deney, 28’i kontrol grubudur. Veriler, Kuvvet ve Hareket Akademik Başarı Testi ve Bilimsel Yaratıcılık Testi kullanılarak toplanmıştır. Uygulamalar sonucunda elde edilen verilerin analizinde, grupların kendi içinde ön test-son test farklarının analizi için bağımlı gruplar t-testi; grupların erişi puanları arasındaki farkı analiz etmek için ise bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, deney grubu ile kontrol grubu arasında hem akademik başarı hem de bilimsel yaratıcılık erişi puanları açısından anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu anlamlı farklılığa göre deney grubuna uygulanan eğitsel oyunların, öğrencilerin akademik başarılarını ve bilimsel yaratıcılıklarını olumlu yönde geliştirdiği söylenebilir

Kaynakça

  • Akgün, E. (2011). Bir eğitsel oyun tasarımı modelinin geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(1), 41-61.
  • Alıcı, D. (2016). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarısına ve bilginin kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Altınbulak, D., Emir, S. & Avcı, C. (2006). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitsel oyunların erişiye ve kalıcılığa etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-51.
  • Aycan, S., Türkoğuz, Ş., Arı, E. & Kaynar, Ü. (2002). Periyodik cetvelin ve elementlerin tombala oyun tekniği ile öğretimi ve bellekte kalıcılığının saptanması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bildiri Kitabı. ODTÜ, Ankara.
  • Behnamniaa, N., Kamsina, A., Ismail, M.A.B. & Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 1-13.
  • Berk, H., Çavuş, R., Kulak, B. & Öztuna-Kaplan, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, Bildiriler Kitabı, İstanbul, Türkiye.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Can, S. (2017). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesinde eğitsel oyunların kullanılmasının 5.sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve derse karşı tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Clerkin, A. & Gilligan, K. (2018). Pre-school numeracies play as a predictor of children’s attitudes towards mathematics at age 10. Journal of Early Childhood Research, 16(3), 319-334.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülcan Dadaylı Bu kişi benim

Canay Pekbay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dadaylı, G., & Pekbay, C. (2021). Eğitsel Oyunların “Kuvvetin Ölçülmesi ve Sürtünme” Konusunda Bilimsel Yaratıcılık ve Akademik Başarıya Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(2), 311-333.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR