The aim of this research is to examine the self-efficacy, competitive anxiety and psychological toughness of the students by taking into account the sportsmanship variable. The data used in the study were obtained from 200 East Azerbaijan Province Islamic Azad University students (100 female athletes, 100 female non-athletes) who constituted the study group on the basis of volunteerism on the basis of convenience sampling method. In this research, which was conducted in the survey model, data were obtained through Sherer and Maddux's (1990) Self-Efficacy Scale, Kiyamarsi (1997) Psychological Toughness Scale and Martens et al.'s (1990) Competitive Anxiety Scale. In the findings, it was determined that self-efficacy and psychological power variables differed significantly as a result of the comparison of athlete and non-athlete students. In addition, according to the results of the research, it was determined that athlete students had higher levels of psychological power and self-efficacy compared to non-athlete students. It was determined that competitive anxiety levels did not differ significantly between athlete and non-athlete students.
Bu araştırmanın amacı öğrencilerde sporculuk değişkeni dikkate alınarak özyeterlik, rekabetçi kaygı ve psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesidir. Araştırmada kullanılan veriler, kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi temelinde gönüllülük esasıyla çalışma grubunu oluşturan (100 sporcu kadın, 100 sporcu olmayan kadın) 200 Doğu Azerbaycan Eyaleti İslami Azad Üniversitesi öğrencisinden elde edilmiştir. Tarama modelinde yürütülen bu araştırmada veriler Sherer ve Maddux’un (1990) Öz-Yeterlik Ölçeği, Kiyamarsi (1997) Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ile Martens ve diğerlerinin (1990) Rekabetçi Kaygı Ölçeği aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen bulgularda sporcu ve sporcu olmayan öğrenciler karşılaştırılması neticesinde öz-yeterlik ve psikolojik dayanıklılık değişkeninin anlamlı şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre sporcu öğrencilerin sporcu olmayan öğrencilere kıyasla, yüksek psikolojik dayanıklılık ve öz-yeterlik düzeylerine sahip oldukları belirlenmiştir. Rekabetçi kaygı düzeylerinin ise sporcu ve sporcu olmayan öğrenciler arasında anlamlı şekilde faklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.