Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN DERSLERDE SORU YÖNELTME ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2004, Cilt: 9 Sayı: 4, 63 - 70, 01.10.2004

Öz

Bu
çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin derslerinde yönelttikleri
soruları incelemektir. Çalışmada öğretmenlerin derslerinde öğrencilere
yönelttikleri sorular miktar ve düzey olarak incelenirken, cinsiyet ve
çalışılan okul tipinin (devlet yada özel) soru yöneltme davranışlarına olan
etkileri de araştırılmıştır. Bu amaçla, 24 ilköğretim 2. kademe (6-8. sınışar)
ve ortaöğretim düzeyinde eğitim veren öğretmen seçilmiştir. Her öğretmenin
ikişer ders saati video kamera ile kaydedilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin sesleri
kablosuz bir mikrofonla kaydedilmiştir. Kayıtlar tamamen çözümlendikten sonra
öğretmenler tarafından öğrencilere ders süresince yöneltilen sorular
ayrılmıştır. Sorular Bloom’un "Eğitim Hedeşeri Sınışamasına" göre iki
kişi tarafından ayrı ayrı olarak kodlanarak sınışandırılmıştır. Kodlama
yapanlar arası güvenilirlik % 84 olarak tesbit edilmiştir. Bulgulara göre
öğretmenler tarafından yöneltilen soruların % 64,2’si bilgi düzeyindedir. Kalan
% 27,3’ü kavrama, % 7,7’si uygulama, % 0,8’i ise analiz düzeyinde yöneltilen
sorular olarak tesbit edilmiştir. Sentez ve değerlendirme düzeyinde soru
yöneltilmemiştir. Öğretmenlerin cinsiyetleri ve öğretmenlik yaptıkları okul
tipinin yönelttikleri soru miktarında farklılığa neden olmadığı saptanmıştır (p
> 0.05). Sonuç olarak beden eğitimi öğretmenlerinin özellikle öğrencilerin
üst bilişsel becerilerini uyaran soru yöneltme davranışlarının geliştirilmesine
ihtiyaç olduğu görülmüştür. Hizmetiçi eğitim programlarında soru yöneltme
becerilerini geliştirecek uygulamalar yapılmalıdır.

Kaynakça

  • 1. Butler, J. (1997). How Would Socrates Teach Games? A constructivist approach. JOPERD, 68(9), 42-47.
  • 2. Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives Handbook One: Cognitive Domain. Longmans, London.
  • 3. Savage, L.B. (1998). Eliciting Critical Thinking Skills Through Questioning. Clearing House, 71(5), 291-293.
  • 4. Cotton, K. (1998). Classroom Questioning. School Improvement Research Series. Regional Educational Laboratory. http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu5.html adresinden 1.11.2004 tarihinde indirilmiştir.
  • 5. Wimer, J.W., Ridenour, C.S., Thomas, K., Place, A.W. (2001). Higher Order Teacher Questioning of Boys and Girls in Elementary Mathematics Classrooms. The Journal of Educational Research, 95(2), 84-92.

THE EVALUTION OF ASKING QUESTIONS HABITS IN LESSONS OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER’S

Yıl 2004, Cilt: 9 Sayı: 4, 63 - 70, 01.10.2004

Öz

The purpose of this study was to examine questioning behaviors of physical
education teachers in teaching. In particular, specific questions addressed in
this study were the amount and level of questioning in physical education
classes, and the effects of gender of the teachers and the school type (public
or private) on the amount of asked questions. For this purpose, 24 physical
education teachers from elementary (6-8 grade level) and secondary schools were
selected. Each teacher’s two class hours were videotaped. In addition, their
voice were recorded by using cordless microphone. All recorded data were fully
transcribed, and questions asked to students by teachers during the lessons
were captured from the text. Questions were classified according to the Bloom’s
Taxonomy of Educational Objectives. Two researchers independently coded the
questions. Interobserver reliability was 84 percent. Findings indicated that
64,2 percent of all questions asked by the teachers were at the knowledge
level. 27,3 percent, 7,7 percent, and 0,8 percent of the questions were at
comprehension, application and analysis levels, respectively. None of the
questions were either at the synthesis or at the evaluation levels. There were
no significant differences in neither gender of teachers nor the worked school
type on the amount of questions asked by the teachers (p > 0.05). In conclusion,
there is a need to develop physical education teachers’ questioning skills in
their teaching. Professional development programs for the physical education
teachers should focus on this aspect of teaching.



 

Kaynakça

  • 1. Butler, J. (1997). How Would Socrates Teach Games? A constructivist approach. JOPERD, 68(9), 42-47.
  • 2. Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives Handbook One: Cognitive Domain. Longmans, London.
  • 3. Savage, L.B. (1998). Eliciting Critical Thinking Skills Through Questioning. Clearing House, 71(5), 291-293.
  • 4. Cotton, K. (1998). Classroom Questioning. School Improvement Research Series. Regional Educational Laboratory. http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu5.html adresinden 1.11.2004 tarihinde indirilmiştir.
  • 5. Wimer, J.W., Ridenour, C.S., Thomas, K., Place, A.W. (2001). Higher Order Teacher Questioning of Boys and Girls in Elementary Mathematics Classrooms. The Journal of Educational Research, 95(2), 84-92.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Levent İnce

Şeref Çiçek Bu kişi benim

Leyla Saraç Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2004
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2005
Kabul Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İnce, M. L., Çiçek, Ş., & Saraç Yılmaz, L. (2004). THE EVALUTION OF ASKING QUESTIONS HABITS IN LESSONS OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER’S. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9(4), 63-70.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.