Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF COACHING STYLES FROM THE PERSPECTIVE OF PHILOSOPHICAL-PSYCHOLOGY: TOWARDS A NEW PROPOSAL

Yıl 2006, Cilt: 11 Sayı: 3, 15 - 22, 15.07.2006

Öz

The purpose of this study was to analyze coaching styles from the perspective of philosophical-psychology and present a new proposal. Literature review and conceptual solution were used as methods. Results and comments were made from the interactional and structural-developmental perspectives. Concepts of sport philosophy, sport psychology, coaching typology and style of coach, philosophical sport psychology and philosophical psychology of coaching were defined in this study. There are strong and weak points of different approaches in sport leadership related to coaching. There are also similarities of the definitions put forward as regard with coaching styles and typologies. Approaches to coaching styles and typologies do not give us much information how coaching styles have historically and socially been evolved explaining semi-transitional-transformational and structural-developmental process of coaching. Thus, this neglected area of coaching is filled by a new proposal that explains the historical, interactional, structural-developmental process as conservative, conservativemodern, modern-conservative and modern coaches. In addition, comments and predictions were made on post-modern coach and coaching.

Kaynakça

  • ACEP-American Coaching Effective Program (1991). Rookie Coaches Guide. IIIinois: Human Kinetics, p. 5-9.
  • Bompa, T. O. (2003). Dönemleme: Antrenman Kuramı ve Yönetimi. 2. Baskı. Keskin, İ. Tuner, A. B. Küçükgöz, H. Bağırgan, T. (Çev.). Ankara: Bağırgan Yayımevi, 70.
  • Bond, J. (2002). Applied Spor Psychology. Philosophy, Reflections, and Experience. International Journal of Sport Psychology, Vol. 33(1), p. 19-37.
  • Brustad, R. (2002). A Critical Analysis of Knowledge Construction in Sport Psychology. Advances in Sport Psychology (2nd ed.). T. S. Horn (Ed.), p. 21-34. IIIinois: Human Kinetics.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 749.

FELSEFİ-PSİKOLOJİ BAĞLAMINDA ANTRENÖRLÜK TİPLERİ: YENİ BİR ÖNERİYE DOĞRU

Yıl 2006, Cilt: 11 Sayı: 3, 15 - 22, 15.07.2006

Öz

Bu çalışmanın amacı;
felsefi-psikoloji bağlamında antrenör tiplerinin analizini yapmaktır. Yöntem
olarak kaynak taraması ve kavramsal çözümlemeye yer verilmekte, etkileşim
teorisi ve yapısal gelişimsel bakış açılarıyla bulgular yorumlanmaktadır. Araştırmada
spor felsefesi, spor psikolojisi, antrenörlük tipi, antrenör stili,
felsefi-spor psikolojisi ve felsefi-antrenörlük psikolojisi kavramları üzerinde
durulmaktadır. Bulgularda, kaynak taramasına dayanarak sporda liderlik veya
antrenörlükle ilgili ileri sürülen tip veya stillere yer verilmektedir.
Bulguların yorumunda, bilimcilerin antrenör tipi veya stilini açıklamada
kullandıkları kavramlar ve bunların işlevleri arasında benzerlikler bulunduğu
vurgulanmakta, ileri sürülen tip veya stillerin bir dereceye kadar yüzeysel,
karikatürize edilmiş ve Kuzey Amerikan kökenli araştırmalara dayandığı ileri
sürülmektedir. Bulgular yorumlanırken; ileri sürülen tip veya stillerin,
tarihsel-toplumsal olarak antrenörlük sürecinin nasıl değişim ve gelişim
gösterdiğini ortaya koymada ve evrimsel olarak ara tipleri açıklamada
yetersizliklerine dikkat çekilmektedir. Araştırmanın sonuç ve önerilerinde ise,
yukarıda belirtilen boşluğun doldurulması için muhafazakâr, muhafazakâr-modern,
modern-muhafazakâr
 
ve modern antrenör
tipleri, bu tiplerin özellikleri ve dinamik yapısına ilişkin yeni bir öneride
bulunulmaktadır. Ayrıca var olan bulgular ışığında, postmodern antrenör tipine
ilişkin öngörü ve tartışmalara da yer verilmektedir.

Kaynakça

  • ACEP-American Coaching Effective Program (1991). Rookie Coaches Guide. IIIinois: Human Kinetics, p. 5-9.
  • Bompa, T. O. (2003). Dönemleme: Antrenman Kuramı ve Yönetimi. 2. Baskı. Keskin, İ. Tuner, A. B. Küçükgöz, H. Bağırgan, T. (Çev.). Ankara: Bağırgan Yayımevi, 70.
  • Bond, J. (2002). Applied Spor Psychology. Philosophy, Reflections, and Experience. International Journal of Sport Psychology, Vol. 33(1), p. 19-37.
  • Brustad, R. (2002). A Critical Analysis of Knowledge Construction in Sport Psychology. Advances in Sport Psychology (2nd ed.). T. S. Horn (Ed.), p. 21-34. IIIinois: Human Kinetics.
  • Budak, S. (2003). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 749.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkut Konter Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2006
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Konter, E. (2006). FELSEFİ-PSİKOLOJİ BAĞLAMINDA ANTRENÖRLÜK TİPLERİ: YENİ BİR ÖNERİYE DOĞRU. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 15-22.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.