Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK TOPLUMUNUN BOŞ ZAMAN DEĞERLENDİRME PROFİLİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 4, 41 - 51, 14.10.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı, bireylerin rekreasyonel davranışlarının ve rekreasyonel aktivitelere katılımlarında engel teşkil eden faktörlerin belirlenmesidir. Araştırma evrenini, Ankara ilinde ikamet eden 18 yaş ve üzeri bireyler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise, Ankara ili sınırları içerisinde ikamet eden 18-65≤ yaş aralığındaki 1342 erkek (%53) ve 1189 (%47) kadın olmak üzere toplam 2531 katılımcı oluşturmaktadır. Tanımlayıcı verilerin analizinde frekans (f) ve yüzde (%) hesaplamaları yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde katılımcıların en sık yaptığı boş zaman değerlendirme aktivitesinin %48.8 ile gazete okumak, ardından %26.6 ile kitap okumak ve %20.4 ile spor yapmak olduğu görülmektedir. Yürüyüş, katılımcıların son 1 yılda (%72.6) ve son 1 ayda (%66.7) en sık tercih ettiği fiziksel aktivite olarak ilk sırada yer almaktadır. Boş zaman değerlendirme yöntemleri olarak katılımcıların en sık %80.8 ile dinlenmeyi, ardından %49.2 ile sosyal etkinliklere katılmayı tercih ettiği saptanmıştır. Sonuç olarak; çalışmaya katılan bireylerin boş zamanlarında daha çok pasif sayılabilecek gazete okuma, dinlenme gibi tercihlerde bulundukları ve bunlara ek olarak aktif olarak ve cüzi ücretlerle katılabildikleri yürüyüş, koşu gibi fiziksel etkinlere de katılmayı tercih ettikleri belirlenmiştir.



Kaynakça

  • 1. Atasoy, M., Gürbüz, B. & Karaküçük, S. (2010). Kırşehir İlinde Okuyan Ortaöğrenim ve Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Davranış Profillerinin İncelenmesi. 11. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 10-12 Kasım, Antalya, Türkiye.
  • 2. Can, S. (2010). Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Öğrenci Ailelerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılım Biçimlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3): 861-870.
  • 3. Cushman, G. (2005). Free Time and Leisure Participation: International Perspectives. Wallingford, Oxfordshire, UK: Cabi Publishing.
  • 4. Demirel, M. & Harmandar, D. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1): 838-846.
  • 5. Dishman, R. K. (1993). Exercise Adherence, in Singer RN, MurphyM, Tennant LK (eds.): Handbook of Research on Sport Psychology. New York: Macmillan, 779-798.

RECREATIONAL BEHAVIOURS OF TURKISH SOCIETY: A SAMPLE OF ANKARA

Yıl 2011, Cilt: 16 Sayı: 4, 41 - 51, 14.10.2011

Öz

The present study aimed to determine recreational behaviours and recreational constraints of individuals. The survey conducted in Ankara which is the capital city of Turkey. The questionnaire administrated 1342 male (53%) and 1189 female (47%) a total of 2531 participants aged between 18-65≤. Descriptive statistics (f, %) were used to determine participation rates and types of activities in the last one year and month. The results indicated that while reading newspaper (48.8%), reading books (26.6%) and doing sports (20.4%) is the three top activities that participants do. Walking (61.9%) is the most frequently listed of all activities that the individuals participated in the last one year and last one month. Also resting (80.8%) and being in social events (49.2%) is the top preferences of individuals prefer in leisure time method. As a result, it can be concluded that participants generally prefer to participate inactive recreational activities like reading, resting and both economic and active physical activities like walking, jogging with the increase in their income level.


Kaynakça

  • 1. Atasoy, M., Gürbüz, B. & Karaküçük, S. (2010). Kırşehir İlinde Okuyan Ortaöğrenim ve Üniversite Öğrencilerinin Boş Zaman Davranış Profillerinin İncelenmesi. 11. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 10-12 Kasım, Antalya, Türkiye.
  • 2. Can, S. (2010). Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Öğrenci Ailelerinin Boş Zaman Faaliyetlerine Katılım Biçimlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3): 861-870.
  • 3. Cushman, G. (2005). Free Time and Leisure Participation: International Perspectives. Wallingford, Oxfordshire, UK: Cabi Publishing.
  • 4. Demirel, M. & Harmandar, D. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Etkinliklere Katılımlarında Engel Oluşturabilecek Faktörlerin Belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1): 838-846.
  • 5. Dishman, R. K. (1993). Exercise Adherence, in Singer RN, MurphyM, Tennant LK (eds.): Handbook of Research on Sport Psychology. New York: Macmillan, 779-798.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Gürbüz Bu kişi benim

Fatih Yenel Bu kişi benim

A. Selman Özdemir Bu kişi benim

Beyza Merve Akgül Bu kişi benim

Suat Karaküçük Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Ekim 2011
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2017
Kabul Tarihi 24 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 16 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gürbüz, B., Yenel, F., Özdemir, A. S., Akgül, B. M., vd. (2011). TÜRK TOPLUMUNUN BOŞ ZAMAN DEĞERLENDİRME PROFİLİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 41-51.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.