The aim of this study was to determine the leadership styles and the classroom management behaviours of the physical education teachers and to examine the relationship between them. Participants of the study were 193 physical education teachers (60 female, 133 male) who is selected with convenience sampling method. In order to determine the leadership styles of the physical education teachers, Teacher Leadership Styles Scale was used and to determine the classroom management behaviour, Physical Education Teachers Classroom Management Behaviours Scale was used. Due to research datas have showed the normal distribution, pairwise comparisons were analysed with Independent t-test and comparisons including three or more variables were analysed with One Way ANOVA test. Relationship was determined with Pearson correlation test. In conclusion, it had been determined that physical education teachers had semi democratic leadership style and very competent classroom management behaviours. Leadership styles of participants have showed significant difference according to the length of employment and educational level which had been served. In addition, classroom management behaviours of participants have showed significant difference according to gender and age. It has been determined that there was a positive relationship between the leadership styles and the classroom management behaviours of the physical education teachers not only in gender but also in general terms.
Araştırma, beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stillerini ve sınıf yönetimi davranışlarını belirleyerek aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Ankara ilindeki devlet ortaokul ve liselerinde çalışan, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 193 (60 kadın, 133 erkek) beden eğitimi öğretmenidir. Verilerin toplanmasında, beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stillerini belirlemek amacıyla Öğretmen Liderlik Stilleri Ölçeği ve sınıf yönetimi davranışlarını belirlemek amacıyla da Beden Eğitimi Öğretmenleri Sınıf Yönetimi Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiğinden ikili karşılaştırmalar bağımsız örneklem t-testi ile üç ve daha fazla değişken içeren karşılaştırmalar ANOVA testi ile incelenmiştir. İlişkisel analizler ise Pearson korelasyon testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, beden eğitimi öğretmenlerinin yarı demokratik liderlik stiline ve çok yeterli sınıf yönetimi anlayışına sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların liderlik stilleri, meslekte çalıştıkları yıla ve çalıştıkları eğitim kademesine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca katılımcıların sınıf yönetimi davranışları cinsiyete ve yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stilleriyle sınıf yönetimi davranışları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.