Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Studying of the Classroom Management Behaviors of Physical Education Teachers According to Their Different Leadership Styles

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 85 - 102, 01.04.2018

Öz

The aim of this study was to determine the leadership styles and the classroom management behaviours of the physical education teachers and to examine the relationship between them. Participants of the study were 193 physical education teachers (60 female, 133 male) who is selected with convenience sampling method. In order to determine the leadership styles of the physical education teachers, Teacher Leadership Styles Scale was used and to determine the classroom management behaviour, Physical Education Teachers Classroom Management Behaviours Scale was used. Due to research datas have showed the normal distribution, pairwise comparisons were analysed with Independent t-test and comparisons including three or more variables were analysed with One Way ANOVA test. Relationship was determined with Pearson correlation test. In conclusion, it had been determined that physical education teachers had semi democratic leadership style and very competent classroom management behaviours. Leadership styles of participants have showed significant difference according to the length of employment and educational level which had been served. In addition, classroom management behaviours of participants have showed significant difference according to gender and age. It has been determined that there was a positive relationship between the leadership styles and the classroom management behaviours of the physical education teachers not only in gender but also in general terms.

Kaynakça

  • Acar, G. (2011). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel adalet ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akçadağ, S. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin liderlik davranışları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Ankara ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akın, U. (2006). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Akkaya, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Şişli ilçesi örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alpar, R. (2001). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ankara: Nobel.
  • Atman, R. B. (2010). Öğretmenlerin liderlik niteliklerinin sınıf yönetme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Barnett, K. ve McCormick, J. (2004). Leadership and individual principal-teacher relationships in schools. Educational Administration Quarterly, 40(3), 406-434.
  • Başar, H. (2006). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bila, M. (2006). Özel ilköğretim okulu öğretmenleri ile devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Boyacı, M. ve Pepe, K. (2011). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ile öğretim yöntemleri tercihlerinin araştırılması (Denizli ili örnek çalışma). 20. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Burdur.
  • Burke, J. (2008). Classroom management: how to, establish positive discipline, organize your classroom, manage your teaching time. New York: Scholastic.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 20. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (Ed.) (2007). Yeni gelişmeler doğrultusunda sınıf yönetimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretme sanatı: Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deniz, L. ve Hasançebioğlu, T. (2003). Öğretmen liderlik stillerini belirlemeye yönelik bir ölçek çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 55-62.
  • Ekici, G., Aluçdibi, F. ve Öztürk, N. (2012). Biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin cinsiyet ve kıdem değişkenleri açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 13-30.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sınıf yönetimi: Ders, konferans, panel ve seminer etkinliklerinde başarının yolları. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2006). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Güllü, M. ve Arslan, C. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 353-368.
  • Güven, B. ve Demirhan, G. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetiminin öğretmen davranışı boyutuna ilişkin görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 158-172.
  • Kadak, Z. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin liderlik stilleri ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4(4), 443-465.
  • Kul, M. (2010). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile beden eğitimi öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) yaşama düzeyleri, örgütsel bağlılıkları ve iş doyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • McCormack, A. (1997). Classroom management problems, strategies and ınfluences in physical education. European Physical Education Review, 3(2), 102-115.
  • Moore, K. D. (2001). Classroom teaching skills. New York: Mc Graw Hill.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2007). Teacher leadership in (in)action. Educational Management Administration & Leadership, 35(1), 111-134.
  • Özçakır, S. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları: Düzce ili örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1: MINITAB-NCSS-SPSS (Genişletilmiş 5. baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Roache, J. ve Lewis, R. (2011). Teachers’ views on the ımpact of classroom management on student responsibility. Australian Journal of Education, 55(2), 132-146.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Seçgel, N. (2005). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taflan, A. (2007). Özel ilköğretim okulu öğretmenleri ile devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (5. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M. ve Aydos, L. (2009). Beden eğitimi öğretmenleri sınıf yönetimi davranışları ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(27), 199-208.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında sergiledikleri davranışlar ve kullandıkları sınıf yönetim modelleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.

Farklı Liderlik Stillerine Sahip Olan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 23 Sayı: 2, 85 - 102, 01.04.2018

Öz

Araştırma, beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stillerini ve sınıf yönetimi davranışlarını belirleyerek aralarındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Ankara ilindeki devlet ortaokul ve liselerinde çalışan, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 193 (60 kadın, 133 erkek) beden eğitimi öğretmenidir. Verilerin toplanmasında, beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stillerini belirlemek amacıyla Öğretmen Liderlik Stilleri Ölçeği ve sınıf yönetimi davranışlarını belirlemek amacıyla da Beden Eğitimi Öğretmenleri Sınıf Yönetimi Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiğinden ikili karşılaştırmalar bağımsız örneklem t-testi ile üç ve daha fazla değişken içeren karşılaştırmalar ANOVA testi ile incelenmiştir. İlişkisel analizler ise Pearson korelasyon testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda, beden eğitimi öğretmenlerinin yarı demokratik liderlik stiline ve çok yeterli sınıf yönetimi anlayışına sahip olduğu görülmüştür. Katılımcıların liderlik stilleri, meslekte çalıştıkları yıla ve çalıştıkları eğitim kademesine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca katılımcıların sınıf yönetimi davranışları cinsiyete ve yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stilleriyle sınıf yönetimi davranışları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Acar, G. (2011). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel adalet ve motivasyon düzeyleriyle ilişkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akçadağ, S. (2008). Okul öncesi öğretmenlerinin liderlik davranışları ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Ankara ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akın, U. (2006). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Akkaya, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile mizah tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi (İstanbul ili Şişli ilçesi örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alpar, R. (2001). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ankara: Nobel.
  • Atman, R. B. (2010). Öğretmenlerin liderlik niteliklerinin sınıf yönetme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Barnett, K. ve McCormick, J. (2004). Leadership and individual principal-teacher relationships in schools. Educational Administration Quarterly, 40(3), 406-434.
  • Başar, H. (2006). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bila, M. (2006). Özel ilköğretim okulu öğretmenleri ile devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Boyacı, M. ve Pepe, K. (2011). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ile öğretim yöntemleri tercihlerinin araştırılması (Denizli ili örnek çalışma). 20. Eğitim Bilimleri Kurultayı, Burdur.
  • Burke, J. (2008). Classroom management: how to, establish positive discipline, organize your classroom, manage your teaching time. New York: Scholastic.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (Genişletilmiş 20. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (Ed.) (2007). Yeni gelişmeler doğrultusunda sınıf yönetimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretme sanatı: Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deniz, L. ve Hasançebioğlu, T. (2003). Öğretmen liderlik stillerini belirlemeye yönelik bir ölçek çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 55-62.
  • Ekici, G., Aluçdibi, F. ve Öztürk, N. (2012). Biyoloji öğretmenlerinin sınıf yönetimi profillerinin cinsiyet ve kıdem değişkenleri açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 13-30.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sınıf yönetimi: Ders, konferans, panel ve seminer etkinliklerinde başarının yolları. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eren, E. (2006). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Güllü, M. ve Arslan, C. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin liderlik stilleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 353-368.
  • Güven, B. ve Demirhan, G. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetiminin öğretmen davranışı boyutuna ilişkin görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 17(4), 158-172.
  • Kadak, Z. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin liderlik stilleri ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4(4), 443-465.
  • Kul, M. (2010). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile beden eğitimi öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) yaşama düzeyleri, örgütsel bağlılıkları ve iş doyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • McCormack, A. (1997). Classroom management problems, strategies and ınfluences in physical education. European Physical Education Review, 3(2), 102-115.
  • Moore, K. D. (2001). Classroom teaching skills. New York: Mc Graw Hill.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2007). Teacher leadership in (in)action. Educational Management Administration & Leadership, 35(1), 111-134.
  • Özçakır, S. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları: Düzce ili örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi-1: MINITAB-NCSS-SPSS (Genişletilmiş 5. baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Roache, J. ve Lewis, R. (2011). Teachers’ views on the ımpact of classroom management on student responsibility. Australian Journal of Education, 55(2), 132-146.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (2005). Örgütsel psikoloji. Bursa: Alfa Yayınları.
  • Seçgel, N. (2005). Müzik öğretmenlerinin liderlik stilleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taflan, A. (2007). Özel ilköğretim okulu öğretmenleri ile devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarının karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (5. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M. ve Aydos, L. (2009). Beden eğitimi öğretmenleri sınıf yönetimi davranışları ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(27), 199-208.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2012). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında sergiledikleri davranışlar ve kullandıkları sınıf yönetim modelleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Burçak Çelik

Kemal Tamer

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2017
Kabul Tarihi 6 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, O. B., & Tamer, K. (2018). Farklı Liderlik Stillerine Sahip Olan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışlarının İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 85-102.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.