Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Participation Motivation of High School Athlete-Students that Participated in Badminton Competition

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 1-4, 1 - 6, 01.10.2017

Öz

The purpose of this research is to determine the motivation of participate
in sports of high school athlete-students participated in badminton
competition. Participation of Motivation Questionnaire (PMQ) was used to gather
data. The research was applied in badminton championship among high school
athlete-students in 2008-2009 academic year in Ankara where 9 high school in
males and 8 high school in females participated in. The data were analyzed by
using the technique independent samples t test. 0.05 was chosen for the
statistical significance. Results showed that the prior causes of motivation in
females are “to do something that they are good at” , “to wish to improve their
skills”, “to love moving”. The prior causes of motivation in males are “to wish
to rise in their branch”, to love competition and winning”. According to
sub-dimension of PMQ it is “being active” the most motivation factor in
participating in females (1,12±0,25) and “team membership/spirit” in males
(1,16±0,31). There is no significant differences between males and females
according to all general factors means (p>0.05).

Kaynakça

  • Barber, H., Sukhi, H. ve White, S. A. (1999). The influence of parent-coaches on participant motivation and compelitive anxiety in yout sport participants. Journal of Sport Behavior, 22(2), 162-181.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum Press.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
  • Ercan, L. (2001). Motivasyon-güdülenme, sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Good, T. L. ve Brophy, J. (1994). Looking in classrooms. New York: Harper Collins.
  • Gill D. L., Gross J. B. ve Huddleston, S. (1983). Participation motivation in young sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gill, K. ve Overdorf, V. (1994). Incentives to exercise in younger and older women. Journal of Sport Behavior, 17, 87-89.
  • Harter, S. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17, 300-312.
  • Hasırcı, S. (2000). Sporda denetim odağı. İzmir. Bağırgan Yayımevi.
  • Koivula, N. (1999). Sport participation: Differences in motivatiom and actual participation due to gender typing. Journal of Sport Behavior, 22, 360-381.
  • Konter, E. (1995). Sporda motivasyon. İzmir: Saray Yayınları.
  • Leblanc, J. ve Dickson, L. (2005). Çocuklar ve spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi,
  • Lepper, M. R. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction. 5(4), 289-309.
  • Malone, T. ve Lepper, M. (1997). Making learning fun: A taxonomy of intrinsic motivation of learning. NJ: McGraw-Hill.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M. ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması, H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Palmer, J. M. (1993). Performans değerlendirmeleri: Kişisel gelişim ve yönetim dizisi. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Raffini, J. (1993). Winners without losers: Structures and strategies for ıncreasing student motivation to learn. Boston: Allyn and Bacon.
  • Reeve, J. M. (2004). Understanding motivation and emotion. USA:Jhon Willey ve Sons.
  • Seefeldt, V., Ewing, M. ve Walk, S. E. (1992). An overview of youth sports. Washington: DC.
  • Stilwell, J. L. ve Willgoose, C. E. (1997). The physical education curriculum. Boston:Allyn and Bacon.
  • Wakefield, J. (1996). Educational Psychology: Learning To Be A Problem Solver. Boston: Houghton Mifflin.

Liselerarası Badminton Müsabakalarına Katılan Sporcu-Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 18 Sayı: 1-4, 1 - 6, 01.10.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı liseler arası badminton müsabakalarına katılan
sporcu öğrencilerin spora katılım motivasyonlarını belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda 2008-2009 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde liseler arası
düzenlenen ve erkeklerde 9, kızlarda 8 lisenin katıldığı şampiyonada, 78 (42
erkek, 36 kız) sporcuya, spora katılımlarının sebeplerini belirlemek üzere 30
maddeden ve 8 alt boyuttan oluşan Spora Katılım Güdüsü Ölçeği (Participation of
Motivation Questionnaire=PMQ) uygulanmıştır. Envanterin güvenirliliği için
hesaplanan Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı toplam ölçek için .90 olarak
bulunmuştur. Ölçekten elde edilen veriler, frekans ve yüzdelerle açıklanmış ve
yorumlanmıştır. Spora katılım güdülenmesinde cinsiyet farklılığını test etmek
için “t testi” kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için .05 anlamlılık
düzeyi seçilmiştir. Araştırma grubunun katılım güdüleri, PMQ’da yer alan alt
boyutlar bazında puan ortalamaları incelendiğinde kızlarda en önemli faktörün,
“hareket/aktif olma” (1,12±0,25), erkeklerde ise takım üyeliği/ruhu (1,16±0,31)
olarak bulunmuştur. Tüm genel faktör ortalamaları cinsiyet değişkenine göre
karşılaştırıldığında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür (p>0.05).

Kaynakça

  • Barber, H., Sukhi, H. ve White, S. A. (1999). The influence of parent-coaches on participant motivation and compelitive anxiety in yout sport participants. Journal of Sport Behavior, 22(2), 162-181.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum Press.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
  • Ercan, L. (2001). Motivasyon-güdülenme, sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Good, T. L. ve Brophy, J. (1994). Looking in classrooms. New York: Harper Collins.
  • Gill D. L., Gross J. B. ve Huddleston, S. (1983). Participation motivation in young sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gill, K. ve Overdorf, V. (1994). Incentives to exercise in younger and older women. Journal of Sport Behavior, 17, 87-89.
  • Harter, S. (1981). A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental Psychology, 17, 300-312.
  • Hasırcı, S. (2000). Sporda denetim odağı. İzmir. Bağırgan Yayımevi.
  • Koivula, N. (1999). Sport participation: Differences in motivatiom and actual participation due to gender typing. Journal of Sport Behavior, 22, 360-381.
  • Konter, E. (1995). Sporda motivasyon. İzmir: Saray Yayınları.
  • Leblanc, J. ve Dickson, L. (2005). Çocuklar ve spor. Ankara: Bağırgan Yayımevi,
  • Lepper, M. R. (1988). Motivational considerations in the study of instruction. Cognition and Instruction. 5(4), 289-309.
  • Malone, T. ve Lepper, M. (1997). Making learning fun: A taxonomy of intrinsic motivation of learning. NJ: McGraw-Hill.
  • Oyar, Z. B., Aşçı, H. F., Çelebi, M. ve Mülazımoğlu, Ö. (2001). Spora katılım güdüsü ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması, H.Ü. Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 21-23.
  • Palmer, J. M. (1993). Performans değerlendirmeleri: Kişisel gelişim ve yönetim dizisi. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Raffini, J. (1993). Winners without losers: Structures and strategies for ıncreasing student motivation to learn. Boston: Allyn and Bacon.
  • Reeve, J. M. (2004). Understanding motivation and emotion. USA:Jhon Willey ve Sons.
  • Seefeldt, V., Ewing, M. ve Walk, S. E. (1992). An overview of youth sports. Washington: DC.
  • Stilwell, J. L. ve Willgoose, C. E. (1997). The physical education curriculum. Boston:Allyn and Bacon.
  • Wakefield, J. (1996). Educational Psychology: Learning To Be A Problem Solver. Boston: Houghton Mifflin.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Levent İlhan

Eylem Gencer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2017
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 18 Sayı: 1-4

Kaynak Göster

APA İlhan, L., & Gencer, E. (2017). Liselerarası Badminton Müsabakalarına Katılan Sporcu-Öğrencilerin Spora Katılım Motivasyonlarının Belirlenmesi. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 18(1-4), 1-6.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.