Stress has
become increasingly common in organizations, largely because of greater job
complexity, job conflict and pressure on individuals. People at the beginning
of their career who are trying to establish themselves often experience stress.
Stress can be described as the body’s reaction to any demand on it. It is a
psychological and physiological state that result s when certain features of an
individual’s environment impinge on that person. Such physiological and psychological
reactions can decrease creativity and productivity, which in turn often
increases the level of stress, thereby causing a further decrease in
effectiveness. In the literature, sources of stress are generally categorized
into four approaches which emphasis demands for people at work. These demands
can be named as follows, (a) task demands, (b) role demands, (c) interpersonal
demands, and (d) physical demands. The organizations need to be sensitive to
these sources of stress and make necessary work adjustments to limit stressor.
With this general thrust, the purpose of this study is to investigate research assistants’
stress sources in the schools of physical education and sport. Further, the
differences in these sources of stress among subgroups defined by gender, years
of experience at work, and education are also examined. For the purpose of this
study, cross sectional method of survey was employed to analyse relationships
among variables. The subjects of the study were research assistant (N=65) who
were employed at School of Physical Education and Sport in 12 different
universities representing different geographical region in Turkey. The data
were collected by using scale of Organizational Stress Sources of Teachers
(ÖÖSKA) which were developed by Aslan (1995). The previous study indicated that
validity of this instrument is sufficiently high (Cronbach Alpha α= 0.94). In
the study, validity of the instrument was also found sufficient (α= 0.85).
Further, the statistical analyses of the study included descriptive statistics,
correlational analyses and one way analysis of variance (ANOVA). The results of
the study was further elaborated and discussed.
Stress Organization Productivity Research Assistant Stress Sources
Stres,
bireyler üzerinde etki yapan ve onların davranışlarını, iş verimini, başka
insanlarla ilişkilerini etkileyen bir kavramdır. İnsanlar en çok çalışma
ortamında stresle karşılaşırlar. Yönetsel stres olarak tanımlanan bu durum,
örgütlerde çalışan bireylerin aşırı iş yükleri sonucu sorumluluklarını
yeterince yerine getirememeleri ve çalışma ortamının uygun olmaması gibi
durumlardan dolayı oluşmaktadır. Araştırmacılar, yönetsel strese yol açan
değişik faktörlere işaret etmektedirler. Bu faktörlerin bir kısmı, bireyin
kendi kişiliği ile ilgili bulunurken, diğer bir kısımda örgütsel faktörlerle
ilgilidir. Bu doğrultuda yapılan bu araştırmayla, üniversitelerin Beden Eğitimi
ve Spor Yüksekokullarında görev yapan araştırma görevlilerinin, stres
kaynaklarını algılamalarının cinsiyet, görev yılı ve şu anda gördüğü eğitim
gibi değişkenlerle olan ilişkisi araştırılmıştır. Araştırma amacı
doğrultusunda, genel tarama modellerinden olan kesit alma yaklaşımı ve
ilişkisel tarama modeliyle yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye’deki
değişik bölgelerden seçilen 12 adet Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile bu
okullarda görev yapan (N= 65) araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Aslan (1995) tarafından, Öğretmenlerin Örgütsel Stres
Kaynakları (ÖÖSKA) adı altında geliştirilmiş ve Cronbah Alpha güvenirlik
katsayısı (α=0.94) olarak bulunan anket kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen
güvenirlilik katsayı α=0.85 şeklinde gerçekleşmiştir. Elde edilen veriler
betimsel istatistik, korelasyon ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri
kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışma sonuçları daha ayrıntılı olarak incelenip
tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 19 Sayı: 1-4 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.